1

Hoj!

Hur breda fälgar kan ha på en 1303 utan att bredda skärmar? Vanligt fjäderben kommer inte användas, utan ett med smala fjädrar så där ska det gå fritt..

Hur ska jag räkna? Fälgen/däcket får inte sticka utanför skärmen ICQ/ab

Bygger 1303S Gatracer med Wasserboxer

2

Använd den här sidan så kan du se förhållandet mot originalet:

http://www.rimsntires.com/specs.jsp

Om du har det tidigare utförandet på fjäderbenen, med det trekantiga fästet i botten, tänk på att spindelleden sticker ner på undersidan. 15" kan inte breddas så mycket inåt utan att det  tar i, du måste nog upp på 17" för att det ska gå fritt.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

3

Skulle väl behöva ett mått på avstånden mellan skivan och skärmkant? ICQ/ab Någon som kan hjälpa mig med det?

4

Hinken skrev:

Hoj!

Hur breda fälgar kan ha på en 1303 utan att bredda skärmar? Vanligt fjäderben kommer inte användas, utan ett med smala fjädrar så där ska det gå fritt..

Hur ska jag räkna? Fälgen/däcket får inte sticka utanför skärmen ICQ/ab

Tja du, ET-måttet har ju en stor betydelse i detta sammanhang, har man 7,5 tums fälg med ET15 sticker den nog utanför men om du har t-ex ET45 eller mer klarar det sig bra. Sen är det ju också beroende på vilken däckbredd du vill ha, ska däcket vara "svullet" utanför fälgen, "normalt" eller "tyskstuk". Det är ju däcket som inte får sticka utanför kanten om det ska vara inom lagens gränser. Ja även spårviddsförändringen får ju inte öka eller minska för mycket heller, men vi kanske inte ska bry oss om vad lagen säger i detta fallet.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

5

Vi struntar i vad lagen säger om spårvidden för att förenkla det lite. Jag ska ha ett däck som passar bra på fälgen dvs, normalt alt lite lite litet. Jag vill inte att däck eller fälg ska sticka ut utanför skärmen, för att jag tycker det är riktigt fult ICQ/ab

6

Kolla in min tråd så ser du hur det ser ut med 7-tum ET 55.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

7

Stefan F skrev:

Om du har det tidigare utförandet på fjäderbenen, med det trekantiga fästet i botten, tänk på att spindelleden sticker ner på undersidan. 15" kan inte breddas så mycket inåt utan att det  tar i, du måste nog upp på 17" för att det ska gå fritt.

Jag har kapat av den utstickande gängan på spindelleden på min och kommer därför att kunna flytta mina 15"-hjul inåt. Jag HOPPAS detta iallafall, för jag har de centrumflyttade fälgarna hemma, men har inte hunnit att provmontera än.

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

8

millstream skrev:

Kolla in min tråd så ser du hur det ser ut med 7-tum ET 55.
/Anders

Vad har du bakom fälgarna? Är det orginalgrejer eller porsche? Bygger de ut lika mycket från spindeln osv ifall det är porsche?

9

Kolla min tråd så ser du hur det ser ut med 7-tum ET 45. Det är 205/60-16 bak och 175/55-16 fram, bara så du kan jämföra

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

10

GTI-nissen skrev:
Stefan F skrev:

Jag har kapat av den utstickande gängan på spindelleden på min och kommer därför att kunna flytta mina 15"-hjul inåt. Jag HOPPAS detta iallafall, för jag har de centrumflyttade fälgarna hemma, men har inte hunnit att provmontera än.

Tror inte det skulle räcka på min bil iaf.

http://i1097.photobucket.com/albums/g355/swefrix/T4/IMG_3068.jpg

Nu är bilden tagen väldigt lågt, med kameran mot golvet, men jag skulle nog både behöva kapa den utstickande delen OCH slipa ner muttern för att det skulle gå fritt från fälgen. Men berätta gärna hur det går.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

11

Hinken,
Jag har Toplines fjäderben och lite annat men bredden på hjulupphängningen är som original. Porsche-delarna är bara provmonterade än så länge men de breddar utåt för mycket så att något måste göras. Jag har funderat på att korta bärarmen kanske 20 mm men då förändras ju fjädringsgeometrin. Porsche-spinden ger också för mycket positiv camber så en camberjustering av 924/944 dvs Golf-typ måste också till.
Till vintern är det dags att ta tag i detta om inget annat kommer i vägen (buss...).
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

12

Jag TROR att detta kommer att funka i alla fall, det ser ut som om jag har lite mer plats än vad du har Stefan.
(Ja, jag vet också att jag behöver putsa lite...) ;-)

http://forumbilder.se/images/d772012120233f4f6.jpg

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

13

Det fungerade fint som ni ser. I alla fall med mina fälgar, Sprintstar plåt. Frigången är c:a 5mm. Alufälgar är väl lite tjockare i godset och fungerar kanske inte.

Hjulet rakt
http://forumbilder.se/images/160201272515P62ac.jpg

Max utsvängt
http://forumbilder.se/images/0a0201272253P38e2.jpg

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

14

Hmm... Undrar huruvida 7x15 ET25 funkar på en 1303S -74:a... Har inte fått hem bilen än så jag kunde testa om de sticker mycket utanför skärmarna....

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

15

Skulle tippa att de kommer en tum utanför skärmkantten. Med ET ca. 45 borde de rymmas under skärmen.