1

I strålande vårsol hämtade vi i torsdags yngste sonens första bil/bubbla. Nöjdare 16-åring har jag inte sett på länge!   ICQ/ab
När solen gick ner blev det iofs lite kallt på hemvägen med ett HELT ofungerande värmesystem och friskluftsblås genom högtalargallret...

- Förslag på vanligaste standardproblemen att titta på vaf gäller värmen mottages tacksamt!
Var bör jag börja leta?

Tätningen runt motorn mot karossen är helt väck på höger sida & det är ett cirkelrunt hål i täckplåten bakom motorn (se pilarna på bilden). - Har detta någon negativ inverkan på kylning och bör åtgärdas pronto, eller?

/Göran

Post's attachments

Asking.jpg, 51.55 kb, 800 x 600
Asking.jpg 51.55 kb, 285 downloads since 2012-04-14 

2

För värmen, börja med att kolla så att "allt" är anslutet, ifrån bilden syns det att bakifrån motorn går två slangar med friskluft ner till vad som förhoppningsvis är värmekammare, kolla så att det är kammare som sitter på och inte ersättningsrör. Om kammarna sitter där så är de anslutna med luftbälgar, säkerställ att dessa finns.  Sen har du värmereglagen (två spakar) vid tunneln, den närmst föraren öppnar spjällen så att värme komma in och den högra öppnar utblåsen bak under baksätet, börja med att öppna båda o se om det kommer varm luft under baksätet (nere vid fötterna).

Sedan går den varma luften längs med karossen, och du har utblås vid förare o passagerare nere vid fötterna, där bör det efter ett tag komma varmluft om öppnat.

Sedan fortsätter det upp i bagaget och delas upp i ett par rör som blåser ut vid framrutan, kontrollera så att allt sitter på plats o att varm luft kommer dit.

3

andreas_ferm skrev:

För värmen, börja med att kolla så att "allt" är anslutet, ifrån bilden syns det att bakifrån motorn går två slangar med friskluft ner till vad som förhoppningsvis är värmekammare, kolla så att det är kammare som sitter på och inte ersättningsrör. Om kammarna sitter där så är de anslutna med luftbälgar, säkerställ att dessa finns.  Sen har du värmereglagen (två spakar) vid tunneln, den närmst föraren öppnar spjällen så att värme komma in och den högra öppnar utblåsen bak under baksätet, börja med att öppna båda o se om det kommer varm luft under baksätet (nere vid fötterna).

Sedan går den varma luften längs med karossen, och du har utblås vid förare o passagerare nere vid fötterna, där bör det efter ett tag komma varmluft om öppnat.

Sedan fortsätter det upp i bagaget och delas upp i ett par rör som blåser ut vid framrutan, kontrollera så att allt sitter på plats o att varm luft kommer dit.

Tack! - Suveränt pedagogisk "crash course"!!

4

Jag försökte vara så pedagogisk som möjligt.  Om nu allting är på plats, så handlar det en del om att se till att minimera läckage i alla möjliga ställen det kan läcka luft, t.ex dåligt anslutna slangar, rosthål i värmekammare eller någon annanstans längs vägen etc, men genom att börja bakifrån så borde man kunna isolera ner potentiella felkällor.

Sen är det också möjligt att bagageluckan är dåligt tätad (gummilist runt huven, eller att det sugs in luft ifrån fronten och att denna letar sig in i kupén.. det är inte så mycket där för att hindra den... ICQ/ab

5

När det gäller tätningarna i motorrummet så ska du absolut se till att det är tätt. Varm luft kommer att återcirkulera in i motorrummet och till slut kommer motorn att försöka kyla sig själv med varm luft.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

köp en rörbit som skall sitta mellan hålet vid röda pilen och luftrenaren(papprör). sätt på det vid luftrenaren och stoppa ner det i hålet.

kolla så att bensinledningarna är fräscha i motorrummet och flytta gärna bensinfiltret och sätt det förslagsvis under tanken på bensinledningen där. finns ett antal vw som tyvärr tagit eld på grund av detta i motorrummet. better safe than sorry.
ICQ/ag

7

Tackar för kunskaperna!

Jag hade för mig att jag hört nåt om att tätningen runt motorn var viktig för kylningen...

Finns det något cheap'n dirty-trick för sådan tätniongslist eller möjligen tips om var man annars hittar en "riktig"? - Tätningslister känns inte riktigt som den givna återbruksdetaljen om man kan slippa.

8

Classicvw.se mfl har tätningslisten. Cheap'n dirty tills nya tätningen anländer tejpar du över glipan med silvertejp.. Svart om det skall vara fint ICQ/ad

Värmen:
Om allt sitter där det ska så ha någon som kollar att armarna på värmekammrarna rör sig (spjällen öppnar) när du drar i värmereglaget. Inte ovanligt att det kärvar ihop.