26

Mohawk skrev:
folkamannen skrev:

Kunde inte låta bli detta citat:

"Det var ju bara nytillverkat junk...inget man går igång på direkt. Gammalt är bäst."

Gilla ICQ/ab

Glöm alla spakar till ni provar GB. Jag har en spak som kan jämföras lite grand och det är en äkta Hurst copper växelspak, "inget nytillverkat junk"  ICQ/ag  . Jag har haft EMPI "trigger" som ser lika ut som Hurst men är inte ens på samma planet i jämförelse. Vissa gillar SCAT men jag är ingen kompis med de.

Inte visste jag att du provat allt detta i daglig körning med en typ 2:a?
Jag trodde du snackade typ 1, när du la upp detta inlägg. Vi vill gärna se lite bilder av dina bussar!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

27

då jag ju inte e lika bevandrad i buss mot typ 1 växlings teknik... vad händer för fasansfullt/revolutionerande när spaken sitter i en typ2??
har ju bara kört min buss (högerstyrd med original växelspak ICQ/ad )22.3 mil..

berätta och lär en ofrälse..kanske fler som vill veta varför och vad som händer.. och i vilken funktion skillnaden finns.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

28

Samma prylar.

Det enda skillnaden borde ju vara att växelspaken känns fladdrigare i en buss då den är längre. Det blir ju annan utväxling.

29

Det är väl ingen skillnad, eller?

men Mohawk beskrev sina erfarenheter av olika spakar i TYP 1, men vi pratar typ 2...fast han påstår att han också pratar typ 2...men ingen har sett hans bussar.

Ska vi vara riktigt petiga så är det ett annat växlingsförhållande på en busspak jämnfört med en bubblaspak. Kulan sitter på olika höjs från bottnen sett, o den har en annan utväxling därmed (hävstångslängd)

30

Jonas? vad du inte vet är vad som finns i dom långa lådorna i Borås ICQ/ad
Men dom som kommer få se ett och annat i min 67a ICQ/ad
Be  There!!! 26 maj...

31

Smygreklam...

32

Alla förslag är väldigt trevliga men och ger mig många input men
empi kostar 990 hos classic
GB kostar 4300 hos dalhems eller 1700 hos GB
dom fina gamla ser vi ju tråden men runt 2500
CSP är hemma i handen för ca 2000..

Därför som jag frågade...

Det verkar som att empi är mycket bättre än original och resten lite bättre än empi..

Vill ju helst ha rund knopp o INTE T-handtag..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

33

Köp då en BERG med rundknopp o backknappen i knoppen.

34

flere valg.......

http://raceshifter.de/index.php?cPath=1 … 8565ed53f5

http://store.vintagespeed.com.tw/index. … ;Itemid=80

35

http://store.vintagespeed.com.tw/index. … ;Itemid=80

Är ingen höjdare, bara snygg. Lika kort som orginal....om man tycker det är skönt.  ICQ/ad

36

Det blev en EMPI spak och den är helt underbar.. vilken skillnad.. Default/lol

37

Sent inlägg i den tidvis hätska debatten om en så simpel sak som en spak. Jag har rattat Dr Gonzo som är utrustad med en CSP-spak och därtill Fridh-renoverad låda och det är ju som att växla en modern bil! Lägena är så korta och precisa att en soppslevsnarkoman som jag får svårt att kasta i växlarna rätt!  Default/yikes  Förstår absolut funderingen kring pris kontra kvalitet/funktion, men denna erfarenhet har gjort att jag kör original tills jag har råd med CSP;s spak. Om inte annat för utseendets skull.  ICQ/ab

När jag blir stor ska jag ha en sån spak, någonstans, i någon buss...  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

38

Jag tvivlar inte på att CSP är grym men jag tror inte den är dubbelt så bra som Empin... kan helt enkelt inte se hur den skulle kunna vara det, så bra tycker jag empin är jämnfört med original..

39

kee skrev:

Sent inlägg i den tidvis hätska debatten om en så simpel sak som en spak. Jag har rattat Dr Gonzo som är utrustad med en CSP-spak och därtill Fridh-renoverad låda och det är ju som att växla en modern bil! Lägena är så korta och precisa att en soppslevsnarkoman som jag får svårt att kasta i växlarna rätt!  Default/yikes  Förstår absolut funderingen kring pris kontra kvalitet/funktion, men denna erfarenhet har gjort att jag kör original tills jag har råd med CSP;s spak. Om inte annat för utseendets skull.  ICQ/ab

När jag blir stor ska jag ha en sån spak, någonstans, i någon buss...  ICQ/ae

Har csp rund knopp=?

Nää....

Jag har kört med några olika, men Berg står på önskelistan!
Det går även montera splitbuss spak i bay. (om man hittar någon som endast sägs vara till split)

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

40

Det går ju att skruva av T-handtaget och slänga på en rund knopp på de flesta spakar, om man har lust förståss ICQ/af
Har gjort det med Scat spakarna iallafall.

Ghia 58 och Typ 1 64

41

Jo, CSP går att få som rund knopp o med annorlunda backspärr...special är alltid möjligt.

42

25hpman skrev:

Jo, CSP går att få som rund knopp o med annorlunda backspärr...special är alltid möjligt.

Jag mejlade med CSP innan jag köpte opch dom svarade att på buss spaken går det inte att få rund knopp pga av backspärren...

43

Prövade pilla isär min CSP spak idag, men det går "en lina" inne i den, som synkar ihop knappen med backspärren. Lite synd, för jag ville ha knoppen till annat, men vill inte offra hela spaken, så jag fegade ur....

ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

44

Det är ju dock "bara" spakarna med backspärren på stången som det är enkelt att byta knopp på, går ju att modda de med knapp i knoppen om man är händig och modig ICQ/ag

Ghia 58 och Typ 1 64

45

putte skrev:
25hpman skrev:

Jag mejlade med CSP innan jag köpte opch dom svarade att på buss spaken går det inte att få rund knopp pga av backspärren...

Det går, det är gjort tidigare med en bubbla-spak. Till en kund som inte diggade köttkroks-spärren som är på bubbla spakar. Special kostar ju mer, men att helt neka är osmart om kunden vill betala, eller hur?

46

Har kylplåtar hör av dig om du letar..

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

47

Tack Edström men redan fixat...