Sitter och lurar på en 1641 gatmotor, är det någon som vet hur många cc det är i en original 1600 topp
med kanten planad, tror den ligger på 1 eller 1.2. Hittade ett par toppar i gömmorna som inte hade
kanten kvar. Fanns det toppar från fabrik, eller är dom bearbetade? Hur mycket kan man ta ner med
ca 10mm lyft "W120" går det att få lite bättre komp utan att börja svetsa i förbränningsrummet?
9.0 siktar jag på, men det är kanske omöjligt.
Sitter och lurar på en 1641 gatmotor, är det någon som vet hur många cc det är i en original 1600 topp
med kanten planad, tror den ligger på 1 eller 1.2. Hittade ett par toppar i gömmorna som inte hade
kanten kvar. Fanns det toppar från fabrik, eller är dom bearbetade? Hur mycket kan man ta ner med
ca 10mm lyft "W120" går det att få lite bättre komp utan att börja svetsa i förbränningsrummet?
9.0 siktar jag på, men det är kanske omöjligt.
48-50 cc beroende på årsmodell. Det finns toppar både med och utan "kant".
Fidde skrev:Sitter och lurar på en 1641 gatmotor, är det någon som vet hur många cc det är i en original 1600 topp
med kanten planad, tror den ligger på 1 eller 1.2. Hittade ett par toppar i gömmorna som inte hade
kanten kvar. Fanns det toppar från fabrik, eller är dom bearbetade? Hur mycket kan man ta ner med
ca 10mm lyft "W120" går det att få lite bättre komp utan att börja svetsa i förbränningsrummet?
9.0 siktar jag på, men det är kanske omöjligt.48-50 cc beroende på årsmodell. Det finns toppar både med och utan "kant".
8.6 blir det då med en vänd höjd på 1mm, kan bli rätt bra det! tack Stickan 
W120 har inte så mycket duration så det borde gå även om man hyvlar av lite på topparna. Du behöver ju bara komma ner till 45cc om du har 1mm deck. Vad kan det bli, 1,5-2mm planing?
Ali G
W120 har inte så mycket duration så det borde gå även om man hyvlar av lite på topparna. Du behöver ju bara komma ner till 45cc om du har 1mm deck. Vad kan det bli, 1,5-2mm planing?
Ja det kan nog bli rätt bra, blev lite inspirerad av Little Leroy, den är potent för att vara så liten!
Ja...1,5 - 1,7 mm brukar man kunna ta ner topparna utan att behöva bearbeta cylindrarna.
Ja det kan nog bli rätt bra, blev lite inspirerad av Little Leroy, den är potent för att vara så liten!
Man kan ha sämre förebilder. I den sitter det förmodligen en gammal DDS-kam. Känner inte till lyft och duration på den men den ligger nog i samma socken som W120.
Gör ett modelleretest innan du planar så vet du hur mycket plats du har innan.
Ali G
Helt suveränt att man får svar så snabbt av er som är motorkunniga, när man inte har
möjlighet att åka ner till garaget och kubika. BV är ett bra forum, helt klart

Fidde skrev:Ja det kan nog bli rätt bra, blev lite inspirerad av Little Leroy, den är potent för att vara så liten!
Man kan ha sämre förebilder. I den sitter det förmodligen en gammal DDS-kam. Känner inte till lyft och duration på den men den ligger nog i samma socken som W120.
Gör ett modelleretest innan du planar så vet du hur mycket plats du har innan.
Om den blir verklighet, monteras topparna och modellera appliceras! Har alla delar
förutom kam, så det kanske blir verklighet, Zwittern står utan morot så man blir
nästan tvungen att bygga något, har man en gång kört trimmat är det inte så
roligt att sätta i en trött original motor!
Ja...1,5 - 1,7 mm brukar man kunna ta ner topparna utan att behöva bearbeta cylindrarna.
Ok, 1.5-1.7 är det efter "kanten"?
hittade ett tips på bättre klet än moddel lera (i en motorcyckel tidning) vid test av vändhöjder mandelmassa
släng i en klump i cyllindern dra runt ,överblivna rester kommer ut genom stift hålet o du har en perfekt avgjutning av förbränings rummet bara lyfta toppen o mäta 
hittade ett tips på bättre klet än moddel lera (i en motorcyckel tidning) vid test av vändhöjder mandelmassa
släng i en klump i cyllindern dra runt ,överblivna rester kommer ut genom stift hålet o du har en perfekt avgjutning av förbränings rummet bara lyfta toppen o mäta
Hehe, har man glömt att ta med frukosten till garaget, kan man ta en tugga av det överblivna 
och resterna e ätbara oxå
både nytta o nöje.. nästan som ett kinderägg 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ett enkelt sätt att mäta är att sätta ihop motorn med kam och allt sen ställer man in nollspel på ventilerna. Lossa vipparmsbryggan och lägg schims emellan vippan och ventilen. Dra runt motorn försiktigt och öka antalet schims tills du känner att det tar i. På det här sättet kan du få ett mått på hur mycket du har mellan kolv och ventil. Sen är det bara att ta bort toppen och plana så att du har drygt 2mm kvar.Kolla extra noga på avgas då den oftast tar i först.
Helt rätt Fidde! Klart du måste ha nå roligt i Swittern så du kan åka i sommar!
Ett enkelt sätt att mäta är att sätta ihop motorn med kam och allt sen ställer man in nollspel på ventilerna. Lossa vipparmsbryggan och lägg schims emellan vippan och ventilen. Dra runt motorn försiktigt och öka antalet schims tills du känner att det tar i. På det här sättet kan du få ett mått på hur mycket du har mellan kolv och ventil. Sen är det bara att ta bort toppen och plana så att du har drygt 2mm kvar.Kolla extra noga på avgas då den oftast tar i först.
Tack Hasse, för en bra beskrivning 
Helt rätt Fidde! Klart du måste ha nå roligt i Swittern så du kan åka i sommar!
Japp 
