1

Håller på att montera plastbussningar i en framvagn som är kortad.

Bussningarna går inte in rören, verkar som man måste kapa dom ca.25 mm för dom "bottnar" inne i rören.

Bussningarna går ju långt in i rören, då täcks ju smörjnipplarna också.  Hur funkar det? Ska man inte smörja med fett om man har plastbussningar?
Lite fett ska det väl inuti rören?

Finns det smörjnipplar som har så kort gänga så dom inte går genom godset på rören och tar i bussningarna?

Typ 3 Variant -65

2

jag kapade av mina bussningar.. moffade i massa fett och skruvade ihop.. ICQ/ab min framvagn har inga nipplar för hålen är igensvetsade.. men funderar på att gänga i nya nån gång när lusten finns..

Typ 1 soltak.  Typ 2 Baypickup enkelhytt -75.  Typ 1 -66

3

Samma sak råkade jag ut för precis nyligen, slapp dock att kapa dom.
Min framvagn saknade smörjnipplar och när jag rev ner den så var dom gamla bussningarna
ett rent helvete att få loss.
En av dom nedre bärarmarna hade nöpigt fast så hårt att att jag var tvungen och offra den
för att slå ut den med en slägga.

I och med detta så har jag nu satt dit smörjnipplar och genom att borra ett hål i bussningen för
var nippel så får jag ut fettet runt bärarmen. Har även satt nipplar på baksidan.
Nippeln är precis lagom lång för att inte gå igenom bussningen. Har använt Biltemas smörjnipplar.

http://i650.photobucket.com/albums/uu221/olzzon_vw/63an/CIMG9018.jpg

Typ1 1963
Karmann Ghia 1962
www.bugmeet.se

4

Tack för tipsen. Att borra hål i bussningen kan ju vara en bra ide, tänkte inte på det  ICQ/ab då borde det väl inte göra något om smörjnipplarna går genom godset lite.
Ett annat problem är ju att jag var ett klantarsle och kapade bort lika mycket på fjäderpaketet som vi kortade framvagnen, det blev ju mindre bra när jag inte räknade med att plastbussningarna bygger på bredden mot nållagren  ICQ/ac Så nu håller vi tummarna att snälle herr Helsing har fjädrar liggande i smedjan  ICQ/ab
Att försänka i fjäderpaketet var inte roligt heller. Borra gick ju skapligt, borrade med flera olika storlekar sen skulle jag försänka med 90 graders försänkare och handborr, rent omöjligt kan jag lova.

Typ 3 Variant -65

5

jo men hellre det än att göra som jag gjorde.. jag bankade på bärarmarna över fjädrarna, sedan kapade jag "spillet".. gick jättelätt på ena röret, men det andra va lite jävligare! slutade med en tumme stor som en handboll och ett besök på röntgenavdelningen ICQ/ad

Typ 1 soltak.  Typ 2 Baypickup enkelhytt -75.  Typ 1 -66