1

Funderar lite på vilken kamaxel jag skall ha till mitt motorbygge och skulle vara tacksam om nån kunde lägga upp bilder på kamkortet på en Engle W120 och kanske några Eagle, Scat, GB kammar. Eller kanske vet en bra sida där dessa går att jämföra.
Kommer köra med shimsade enkla hårda fjädrar och orginal stänger så en flack kam är väl och föredra antar jag. Har inte bestämt vilka vippor jag skall köra med, har både 1,25:1 och 1:1, beror på val av kam eller tänker jag fel då?

//Björn

2

Varför ska du begränsa dig till enkelfjädrar och originalstötstänger? Blir inte så värst många kammar att välja på då.
Vad ska du ha för toppar och med vilka ventiler?

Här har du lite info http://www.phnet.fi/public/hefor1/eng/vwinfoca.htm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jag har ett par ordninggjorda (av landelius) 041:or med 40/35,5 ventiler som jag tänkte använda.
När det gäller stänger så är ju inköp av nya crommolly stänger ingen förmögenhet (när man bygger motor  ICQ/ad ) men jag trodde nog att orginal skulle räcka vid enkla fjädrar....?

Bra sida det där men skulle gärna vilja ha mer information kring hur branta kurvor kammarna har (går ju till viss del att räkna ut på ovanstående sida men jag är lat.........)

//Björn

4

Jag känner Engel bäst och glöm W110 och allt över det om du ska åka enkla fjädrar med de ventilerna.
Möjligt att Scat C35 funkar med enkla men tveksamt.
Nu är det gammal info (men så många nya kamprofiler har det inte kommit ut på marknaden) Gene Berg skriver att han inte känner till någon trimkam på marknaden som inte behöver dubbla fjädrar och det kanske stämmer.

Jag tror såhär att om du ska kunna utnyttja dina toppar så finns två vägar att gå. Antingen går du på dubbla fjädrar och stålstötstänger och köper en kam som svarar upp mot dem eller så låter du JPM slipa en kam och köper hans alustötstänger som tål hårdare fjädrar. Inte gratis men fungerar bra. På köpet får du mindre friktion i motorn och därmed mindre värme.
Du kan faktiskt köra ner både din kam och lyftare om du har för klena fjädrar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Nu är det ju så att formula vee nissarna kör uppschimsade enkla hårda fjädrar på en Engle 110 kam. Hårt men inte omöjligt. Däremot så kan man med fördel köra Engle 120 med uppschimsade enkelfjädrar då dom nockarna är mycket rundare än 110 och jag tvivlar att du kommer att varva ca 6500-7000 som vee gubbarna gör. Original stötstänger tål rätt mycket så dom funkar trots alla odds till 120 kam med enkla fjädrar. Hur vet jag det? Inget jag hört eller läst utan provat i en motor en sommar med ca 500 mil.

6

Ett litet tips
Dalhems har en enkel fjäder som är svensk tillverkad som klarar det som du klarar dig med och lite till( är tillverkad på samma ställe som jpm,s fjäder )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:

Ett litet tips
Dalhems har en enkel fjäder som är svensk tillverkad som klarar det som du klarar dig med och lite till( är tillverkad på samma ställe som jpm,s fjäder )
/// Micke

Sådan skall jag använda ihop med SCAT C95 tillsammans med Lundgrens nya aluminiumstötstänger. Skall bli spännande och se hur det kommer att lira tillsammans.

8

Hans Landelius skrev:

Nu är det ju så att formula vee nissarna kör uppschimsade enkla hårda fjädrar på en Engle 110 kam. Hårt men inte omöjligt. Däremot så kan man med fördel köra Engle 120 med uppschimsade enkelfjädrar då dom nockarna är mycket rundare än 110 och jag tvivlar att du kommer att varva ca 6500-7000 som vee gubbarna gör. Original stötstänger tål rätt mycket så dom funkar trots alla odds till 120 kam med enkla fjädrar. Hur vet jag det? Inget jag hört eller läst utan provat i en motor en sommar med ca 500 mil.

Har du testat W110 med 40 mm ventil och varvat 6500, Formel Vee-nissarna har inte gjort det iaf? Vikten på ventilen är inte oviktig och inte arean som ska trycka tillbaka emuslionen i kanalen heller.

Ska man inte varva 6500 så kanske man inte ska ha en kam som vill ha de varven eller? jag vidhåller vad jag sagt många gånger. Många motorer är ihopsatta med för vass kam. I många fall skulle man få en bättre kombination med originalkammen.

Ali G

9

Tack för alla råd, blir visst inte enkelt det här med att välja kamaxel...... Default/hmm
Får fundera ett tag till och se vad blir i slutändan.

10

Nej jag har inte testat med 40mm ventil men vad är viktskillnaden mellan en original 35,5 och en rostfri 40mm. Jag rekomenderar heller inte Engle 110 för gatbruk med enkla fjädrar men brukar istället rekomendera engle 120 då den har mycket snällare ramper. Man skall inte stirra sig blind på i vilken ordning kammarna kommer i försäljningslistan utan det är formen på nocken som avgör. Även om du kör dubbla fjädrar på en 110 så får du släpp vid höga varv pga den branta nocken. har du sen chromemoly med alltför stort spel vid varm motor så har du snart kört ner nocken. På formula vee funkar den då man kör med aluoriginalstötstänger så ventilspelet kan hållas på ett minimum. Sen har vi ju den faktorn att hårda fjädrar har en tendens att slita på lyftare och kam i sig och man får en ökad vikt med stålstötstänger. There are more than one way when skinning a cat. Jag hävdar dock att det går att åka med Engle 110 och enkla hårt uppschimsade enkelfjädrar på gatan om man har alustötstänger och toppar som pga ventilstorlek inte kan varva mer än 5500rpm. Däremot vill jag säga att det finns andra alternativ som jag gillar bättre tex Engle 120 eller 125. Dom rekomenderade varvtalen som Engle lägger till angående kammen ger jag inte mycket för, tycker det verkar vara på samma nivå som beskrivningarna i Dahlhems katalog för att få sälja grejor. Jag hade en 1915  som jag byggde 1994 med en Engle 125 med dubbla fjädrar, cromemolystänger , och dubbla dellorto40-ior. Den hade en tomgång som en originalkam men hade ett helvetes drag vid acc. Jag plockade ner den ett antal gånger och såg inget slitage på kammen eller lyftare. Jag är övertygad om att det beror på att den kammen har en rundare profil än 110 och jag skulle inte tveka att köra den med enkla hårda fjädrar. Trimmade vid samma tidpunkt en 30 hk med omslipad kam. Trots dubbla fjädrar och en insugsventil som var superlätt 30mm så "tappade" lyftaren kammen vid moderata varv. Då insåg jag att det hänger mer på kammens profil än på fjädertryck. Den omslipade kammen var väldigt lik en 110.

11

Jo,visst kan man ha enkla fjädrar till W110 och få motorn att utan problem varva 7200 v/m. I Formel Vee så får man ju inte använda dubbelfjädrar så man har inget val. Jag har rivit ner många av dom motorer jag byggt och aldrig sett nåt onormalt slitage på kam eller lyftare.
Jag vill dock inte hävda att W110 med enkelfjädrar är vad man ska ha,utan bara att det funkar.

12

Hur ser en Scat C35 ut iförhållande till en W110 - W120 Är C35 snällare i profilen eller är den lika "vass" som en W110?

13

På Cip1 finns en rätt bra lista där man kan jämföra olika kammar.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … 5%2D20121C

14

MrIcka skrev:

Hur ser en Scat C35 ut iförhållande till en W110 - W120 Är C35 snällare i profilen eller är den lika "vass" som en W110?

En C35 har en betydligt snällare profil.

15

Det är rätt självklart att det beror på kammens slipning, det är ju inte utan anledning JPM har testat kamprofiler i timtal och tagit fram egna profiler som funkar med enkla fjädrar upp till 10 000 v/m.

För att vara lite mer konkreta och faktiskt hjälpa Bear att välja en kam som fungerar med de toppar han har så är ju flödesvärden det bästa hjälpmedlet vid kamval. 40*35 ventiler säger ju inte så mycket, kan vara allt mellan 100 och 150+++ hk ur såna toppar. Hur mycket ger dessa?

Ali G

16

Jag har ingen aning om flödet i topparna då dessa ej är flödestestade och köpta begagnade.
Ser ut att vara ganska lite portade, mer åt putsningshållet så vad orginal 041:er med 40/35 ventiler ger är nog mest nära sanningen.
Borde inte flacka ramper och relativt högt lyft (över 10mm med 1,25:1 vippor) ge ganska bra prestanda även vid ganska låga varv utan ventilsläpp och slitskador? (om toppen flödar bra)
Borde man inte också kunna räkna ut rampen om man har värdet på lyftet vid 0 och 0.50" lyft??
Någon som vet var man kan få reda på dessa värden?
Svwerker: Vet du vad JPM tar för att slipa om en kam?

//Björn

17

Utan att vara helt ute och cykla skulle jag tippa att topparna i fråga kan flöda ca 100-120cfm. med mer portning ca 130cfm. Eftersom motorn blir en 1915 så tror jag att en 120 eller 125 passar bäst. Med Dellorto 40 förgasare finns det flera exempel på motorer runt 140-150 hk med dessa kammar och 40 insug. 041 har 39 insug så runt 120-130hk är helt möjligt utan att gå över ån efter vatten. Visst, man kan lägga ner en förmögenhet på att optimera en motor med flödesmätningar och portning för 1000-tals kronor men detta är ju inte den första 1915 som byggs så det finns rätt många facit att kolla upp hamna för att hamna i rätt ballpark. Däremot är jag ingen big fan av ihjälportade toppar på mindre motorer med toklyft och dubbla hårda fjädrar. En motor som drar från botten och kanske slutar lite tidigare i varvregistret är enligt min åsikt mycket roligare i längden än en varvapa som kommer vid 4000 varv pga kam och gashastighet. Man bör bestämma sig för om man vill ha racekaraktär på motorn eller gatkaraktär.  Man behöver inte särskilt mycket lyft på en 39 ventil för att få en rapp motor.

18

Det är ju inte volymen i motorn utan flödet i topparna som bestämmer toppeffekten så hur många 1915 det finns som har 140-150 hk är ointressant. Det intressanta är hur dessa toppar flödar och vilken effekt de kan ge.

Om JPM ska ta fram en optimerad kam för dina toppar vill han flöda dem först och sen tar han fram en kam till det. Du får kam med matchande lyftare för ca 5000, om inte priset gått upp. Om inte annat så ring honom och diskutera lite så kanske du kan få hjälp i ditt sökande.

Ali G

19

Om inte volymen på motorn har någon betydelse så borde väl alla trimma 30hk med superflowtoppar som flödar 230cfm om jag förstår dig rätt.

20 Senaste redigerad av Svwerker (2012-04-11 07:16:23)

Exakt! Och om topparna inte spelar någon roll kan man ha enkelporttoppar på en 200 hk 2332.  Default/lol
Ekvationen är enkelt. Får du bara in luft för 120 hk så kan du inte få ut 150.

Ali G

21

Bear skrev:

Funderar lite på vilken kamaxel jag skall ha till mitt motorbygge och skulle vara tacksam om nån kunde lägga upp bilder på kamkortet på en Engle W120 och kanske några Eagle, Scat, GB kammar. Eller kanske vet en bra sida där dessa går att jämföra.
Kommer köra med shimsade enkla hårda fjädrar och orginal stänger så en flack kam är väl och föredra antar jag. Har inte bestämt vilka vippor jag skall köra med, har både 1,25:1 och 1:1, beror på val av kam eller tänker jag fel då?

//Björn

Hur många hk är du ute efter Björn?

22

Eller som en rätt välkänd motortrimmare sa Nothing beats cubic inches.

23

stickan skrev:

Hur många hk är du ute efter Björn?

Så många jag kan få :-)
Brukar väl vara att man vill ha massor av effekt, full körbarhet och lång livslängd.......;-)

Allvarligt, är ju gammal och tråkig så jag prioterar nog körbarhet och allt över 100 hk vore bonus.

//Björn

24

Hans Landelius skrev:

Eller som en rätt välkänd motortrimmare sa Nothing beats cubic inches.

Du umgås för mycket med jänkare!  ICQ/ag

Ali G