1

Håller på  med en renovering av motorn (typ1 1600cc) och har ökat lyftet lite nu. När jag testade dra runt motorn med org toppar (35-32ventiler) tog det emot lite vid TDC och BDC och kunde senare se märken på kolvarna efter insugsventilen. Tanken e att snart sätta på 044 toppar med 40-35 ventiler som kommer i så fall slå i som fan.
Jag har läst och sätt att man kan svetsa fast en pryl(?) på ventilen så man får ett skärverktyg som man kan köra med borrmaskin i toppen.

Undrar om det e någon som gjort sådana här skärverktyg för 40 och 35mm ventiler och kan tänka sig låna ut dom eller sälja?  ICQ/ag

2

niklasg skrev:

Håller på  med en renovering av motorn (typ1 1600cc) och har ökat lyftet lite nu. När jag testade dra runt motorn med org toppar (35-32ventiler) tog det emot lite vid TDC och BDC och kunde senare se märken på kolvarna efter insugsventilen. Tanken e att snart sätta på 044 toppar med 40-35 ventiler som kommer i så fall slå i som fan.
Jag har läst och sätt att man kan svetsa fast en pryl(?) på ventilen så man får ett skärverktyg som man kan köra med borrmaskin i toppen.

Undrar om det e någon som gjort sådana här skärverktyg för 40 och 35mm ventiler och kan tänka sig låna ut dom eller sälja?  ICQ/ag

Vad har du för kam/vippor?  Default/hmm

3

Engle W 110 med 1/1,25 vippor

4

Sitter kammen rätt? Det borde inte ta i  Default/hmm

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

5

Om du inte har planat topparna och har originaltoppar har du definitivt satt kammen fel. Spåret i kammen skall peka mot märket på drevet. Om det sitter rätt har du lagt i kammen fel. Det är bara att riva och göra rätt.

6

Avgasventilen brukar ta i först.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Kan det vara så att du har kollat frigång för ventil vid fullt lyft med kolven i TDC ? Det är inte i det läget som kammen ger fullt lyft på ventilen  ICQ/ab

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

8

är rätt säker på att jag satt kammen rätt på drevet och att dreven ligger rätt med prickarna i mellan varandra. ska ta bort pumpen imorgon och ta en titt. när jag gjorde ventilinställningen tyckte jag det såg rätt ut oxå så.. Default/hmm

9

Sitter drevet rätt på kammen?Vid TDC ska insug och avgas ventilerna vara helt stängda för den cyl som är i kompressionsläge (1eller3an)BDC(2eller4an)

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

10

Pricken på drevet ska linjera med oljepumps drivningen,går att fixa utan att riva motorn om det inte stämmer  ICQ/ab

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

11

Patte skrev:

Sitter drevet rätt på kammen?Vid TDC ska insug och avgas ventilerna vara helt stängda för den cyl som är i kompressionsläge (1eller3an)BDC(2eller4an)

jupp.1ans insug, avgas va stängda vid TDC och 2ans avgas va öppen.. och det mönstret följde tändningsårdningen.

12

hmmmm märkligt,Som Swerker påpekade så brukar avgasventilen jaga ifatt kolven och ta i först,att bara insug tar i har jag aldrig varit med om.

90a T3 Doka oturbo
64a Typ1 2110cc turbo

13

Om man nu vill "låna ut"
-Du har inte "ort" angivet... Default/hmm
Själv har jag lött på svarv/frässkär på kasserade ventiltallrikar och kört med borrmaskin med  M8-stoppringar på skaften för djupet.
Men det krävs inget speciellt material i skäret egentligen, bara det är stål...(at göra uttag i aluminiumkolvar)

14

drog loss pumpen idag och såg såklart att kammen låg fel... så jag har rivit hela skiten nu och åtgärdat felet, drevet på kammen va felmonterat och även fördelardrivaxeln va åt fel håll ICQ/ad

tack alla för svar så jag upptäckte felet ICQ/ab

mettis skrev:

Om man nu vill "låna ut"
-Du har inte "ort" angivet... Default/hmm
Själv har jag lött på svarv/frässkär på kasserade ventiltallrikar och kört med borrmaskin med  M8-stoppringar på skaften för djupet.
Men det krävs inget speciellt material i skäret egentligen, bara det är stål...(at göra uttag i aluminiumkolvakärasrs)

Ändrat till jkpg nu!
Jag så i din 1200:a trim tråd hur du gjorde ICQ/ab

vad e rekomenderat minsta avstånd mellan kolv och ventil?
hur låg vändhöjd kan man ha för kolv/cylinder?

15

Avståndet mellan kolv och ventil vill jag ha till 2mm på en gatmotor men det beror på hur modig man känner sig och hur stor risk det är att man ska får lyftarflyt (aka ventilsläpp).
Vändhöjden kan du lägga på 1mm.

Sen kan man fundera på om du har nytta av dina 1,25-vippor med de topparna till den kammen.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

vad avgör risken för lyftarflyt då?

Motorn jag har är ca 1800cc nu(87*76), w110, 1.25vippor, dubbla weber 40 på 044toppar (40-35).
kommer det behövas dubbla fjädrar? tanken e inte att varva som fan men kommer den upp i 6000varv någon gång e jag nöjd  ICQ/ag
(allt e balanserat och viktjusterat)

17

Den kammen lyfter och stänger väldigt fort och då krävs väldigt hårda fjädrar, speciellt om man går upp i ventilstorlek.
Jag har en 1776 med W110 och 40*35-toppar och den la av att varva vid 5000 med enkla fjädrar, med dubbla varvar den 7000 utan problem men jag växlar vid 6500 för där ligger effekttoppen med den kammen. Jag har originalutväxlade vippor och tar ut ca 135 hk ur den motorn.
Jag skulle sätta i dubbla fjädrar.
Man vill gärna dra en motor till effekttoppen annars är det som ett halvt samlag, man blir bara förbannad.  Default/lol

Ali G

18

Jag har på två motorer sett "såriga" (nedgågna) lyftare efter några 100-mil på W110-kam motorer!
PGA enkla (hårda) ventilfjädrar - som orsakat ventilflyt och skadat lyftarna.....
Så nu efter många år så håller jag med Svwerker att dubbla fjädrar, eller annan kam på dessa milda 1835:or med 40/35 ventiler och 40-förgasare är ett gott råd!

19

Fan 135hk e fan inte dåligt för en 1776cc ICQ/ag
Vad låg kompet på?
Va det mycket jobb på förbränningsrum och portning?

Jo det får bli dubbla fjädrar då ICQ/ab

20

niklasg skrev:

Vad låg kompet på?

Du frågar inte om förgasarna...?  ICQ/af
IDA48:or även på en 1600:a ger nog denna effekt, ifall allt är välpreppat....
Som exempel på Johannes "musmotor" för ett par år sedan - 190+ hkr!

21

niklasg skrev:

Vad låg kompet på?

ALLT hänger på topparna. En kompis till mig portade dem och sen blev det riktiga MIRA-frästa ventilsäten. Finns de som inte tror på det där med bra ventilsäten men i topparna till min nästa motor ökades flödet med 20%.
Utan toppar som flödar bra spelar det ingen roll hur mycket lull lull du har runt omkring. IDA 48 ger ingen effekt om inte förgasaren är en begränsning, vilket det inte var på min motor. Den motorn hade antagligen givit samma effekt med IDF 40.
Jag hade 9,8:1 i komp om jag minns rätt. Mot bättre vetande hade jag Semi Hemi fräst dem vilket jag ångrar.

Ali G

22

har hört att sätena på en 044 topp behöver fixas med mirafräsning och kanten under sätet behöver jämnas ut.

varför va just Semi Hemi fräsning ingen höjdare?
funderade på att lämna in dom till en svetsfirma i habo jag hört fräst/planat typ1 toppar innan. vilket komp rekommenderas om man ska köra med den dagligen?
När jag räknade lite fick jag mellan 7,8:1-8,4:1 beroende på om Headcc är 55-60cc o-planat, vilket jag har för mig på dom topparna? (den som vet?) vändhöjd 1mm.

23

Bättre med Squish än Semi Hemi.
Runt 9,5-10 funkar utan problem.

Ali G

24

hur tunn skall squishen vara?? dvs mått mellan topp och kolv?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Jag vill ha 1mm.

Ali G