1

Jag skulle vilja se alla olika lösningar som man använder för å sänka/justerabara/airride/avsmalna framvagnar, både bubbla å buss. Verkar ju finnas en uppsjö olika lösningar bra/dåliga.
Posta gärna bild på era lösningar eller ideer.

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

2

Här är några framvagnar jag byggt.

Splitframvagn med gavlar som flyttar hela framvagnen 40mm högre upp i ramen och med bay styrarmsfäste:

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Framvagn02.jpg
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Bussen%202011/32802164.jpg

Bayframvagn med nya gavlar, kortad ca 100 mm.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/DSC_0053.jpg

Scratchbyggd splitframvagn med luftbälgar och split in bay gavlar, kortad 80-85mm.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Bussen%202011/32194486.jpg
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Bussen%202011/32579578.jpg

Okortad splitframvagn med nya gavlar och hjälpstyrarmsfäste från Bay. Stötdämparfästena var kassa så dessa fick igängade bultar istället.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/DSC_0011.jpg
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/DSC_0012.jpg

Splitframvagn med nya splitgavlar, kortad 80mm. (Den högra)

http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Bussen%202011/32194488.jpg

Och till sist en specialre jag håller på med nu. Bay stomme som blir uppflyttad 174,8mm, rambalkarna få då plats mellan torsionsrören. Kommer bli lagomt lågt  ICQ/af
http://i1193.photobucket.com/albums/aa351/Franke82/Late%20Bay%2078/flippadbay.jpg

3

ICQ/ag

4

Haha, shit oxå....sista är ju grym, vad blir nästa steg...båda rören över rambenen...lol
Coola framvagnar allihopa!

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

5

her er min kortet 114,3 mm 4,5". latebay framvagn.
http://img407.imageshack.us/img407/7241/1143kortbay.jpg

Better late then never

6

Frankes sista framvagn is the shit om det går att åka tillräckligt högt så man slipper höja hjulhusen.

Två runda hål ovanför framvagnsbalken är dom enda ingreppen.

7 Senaste redigerad av michaelth (2012-04-09 13:39:11)

Tja det tråkiga e ju att man sitter på hjulhusen.. och om man e lite halvlång blir det väl svårt med körkomforten.. på lite längre sträckor. ICQ/ad .
så finns det någon bra regel.. om man inte vill tubba hur lågt kan man gå.
med original bay framvagn med sänksatser..
med svetsade sänk spindlar i bay original framvagn med sänksatser ..
med splitt framvagn i bay...
med uppflyttad splitt i bay..
och sen den fenomenala superhöjningen.. men då måste man väl tubba..
när tar underredet i med mindre 14/15 tummare??
många frågor men troligen fler som undrar...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

orginal framvagn med senkesatser i bunn med fjernet stoppere til bære armene 14" 165-60
http://img84.imageshack.us/img84/2695/bussensommer08020.jpg

4,5" kortad framvagn senkesatser i midtstilling, hjemmelagde sveiste senkespindler, ikke tubba hjulkasser, 14" 165-60
og 30-40 mm fra dekk til hjulkasser.
http://img580.imageshack.us/img580/5740/b6020111151212784.jpg

Better late then never

9

Nån som gjort nått liknande som red9design eller mendeola fast egethittepå... ICQ/ag

Kanske inte bulta på utan nån fast installation.

Skulle man kunna nyttja en fjäderbensbottenplatta och "bygga om" fjäderbenen...
Jag skulle vilja ha en 60 tals kaross på en fjäderbensplatta.

http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm
http://www.mendeolasuspension.com/

//Morgan

10

NoVW skrev:

Nån som gjort nått liknande som red9design eller mendeola fast egethittepå... ICQ/ag

Kanske inte bulta på utan nån fast installation.

Skulle man kunna nyttja en fjäderbensbottenplatta och "bygga om" fjäderbenen...
Jag skulle vilja ha en 60 tals kaross på en fjäderbensplatta.

http://www.red9design.co.uk/wishbones.htm
http://www.mendeolasuspension.com/

//Morgan

problemet e att fjäderbenen sitter utanför bredden på en tidigare kaross.. och nu pratar vi Typ 1 dvs vw "bubbla"
så att montera en sådan platta under en tidig kaross går bort.. att bygga en ny framvagn betyder en sfro besiktning..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Jo kanske skulle varit mer precis, det var till typ1 bubbla jag var nyfiken på.

Men som jag skriver, nån som har gjort detta?

//Morgan

12

NoVW skrev:

Jo kanske skulle varit mer precis, det var till typ1 bubbla jag var nyfiken på.

Men som jag skriver, nån som har gjort detta?

//Morgan

knappast troligt ICQ/ad  då som sagt fjäderbenen kommer utanför karossen.. blir liiiite svårt att få till snyggt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13 Senaste redigerad av Franke (2012-04-09 23:58:19)

michaelth skrev:

Tja det tråkiga e ju att man sitter på hjulhusen.. och om man e lite halvlång blir det väl svårt med körkomforten.. på lite längre sträckor. ICQ/ad .
så finns det någon bra regel.. om man inte vill tubba hur lågt kan man gå.
med original bay framvagn med sänksatser..
med svetsade sänk spindlar i bay original framvagn med sänksatser ..
med splitt framvagn i bay...
med uppflyttad splitt i bay..
och sen den fenomenala superhöjningen.. men då måste man väl tubba..
när tar underredet i med mindre 14/15 tummare??
många frågor men troligen fler som undrar...

Det var många frågor att svara på, jag vet inte alla mått exakt men jag kan dela med mig av mina erfarenheter.

Om du mäter höjden upp till dropplisten (fram) från centrum på fälgen ,så tror jag gränsen för tubbning går vid ca 153-154 cm med 165/50/15 däck. Detta kräver då en splitframvagn för markfrigångens skull samt ev kortning beroende på val av fälgar.

Bayframvagn med sänksatser har jag inte testat fullt ut men 162cm gick då bra för mig iaf.
Jag gissar på att gränsen går nånstans runt 158-160cm innan kulbultarna bottnar.
Demian har har svaret på detta in en tråd i Baywindow avdelningen, dock inget dropplistmått men svaret på vid vilket cc-mått mellan stötdämparfästena som kulbultarna bottnar.

GB:s bay med droppspindlar och dropplistmått på 156cm har ungefär lika lite frigång mellan framvagn och asfalt som min bay med splitframvagn och dropplistmått på 152 cm.

Jag kommer att visa dom många fördelarna med den delbara framvagnen i en av mina projekttrådar framöver.
Om teori och praktik stämmer så blir det endast minimal tubbning för gavlar och ev nya stötdämparfästen.

Bortsett från motor,låda,dragkrok så är armen från styrsnäckan och ytterändarna från torsionsrören dom lägsta punkterna på underredet.

14

Började renkapa min splittframvagn igår kväll. Vilket jäkla skitgöra! Fegade lite med avsmalningen, blev bara 60mm. Har köpt gavlar av Franke för splitt i late bay och nu väntar jag bara på sänksatserna innan det är dags att svetsa ihop den.

Man måste bara beundra frankes grymma framvagnar nu när man vet vilket jobb det är att få till nåt liknande själv. Nästa gång beställer jag en färdig : )
Ser att du ( Franke) byter till bay styrarmsföste, vad vinner man på det?

15

marcus: Visst är det så, jag bygger om en stomme på ca 11-13 timmar beroende på hur mycket det jävlas.
Så visst tar det tid och man blir ganska trött i handlederna också efter allt putsande med vinkelslip och lamellskiva.  Default/yikes
I fortsättningen kommer jag bara att bygga åt mig själv om nu ingen kommer med ett erbjudande jag inte kan tacka nej till  ICQ/ad

Anledningen till att jag kör med bayens styrarmsfäste är för den är snyggare och att man vinner säkert 15-20mm markfrigång med detta. Men 55-63 framvagnarna har även ett fäste som är lite svårare att ta bort snyggt, så då blir det lättare att skrota det och använda bayens fäste.

Ett par tips inför bygget är att ta ur dom yttre lagren eller bussningarna innan du börjar svetsa fast gavlarna.
Lägg även shims innanför gavlarna och svetsa så mycket du kommer åt med framvagnen på plats i bussen.
747-748 mm ska det vara mellan gavlarna innan du bränner ihop den, den krymper ca 1mm efter svetsning och med ett asvtånd på 746mm efter svetsning passsar den perfekt.

Lycka till !

16

Chims innanför gavlarna? Hur menar du nu ICQ/ab

17

michaelth skrev:
NoVW skrev:

Jo kanske skulle varit mer precis, det var till typ1 bubbla jag var nyfiken på.

Men som jag skriver, nån som har gjort detta?

//Morgan

knappast troligt ICQ/ad  då som sagt fjäderbenen kommer utanför karossen.. blir liiiite svårt att få till snyggt..

Jag har förstått att Du inte tror på detta, det framgår tydligt. Men tydligen så har det gjorts och denna bil skall finnas i Norge enligt dom svar jag fick i tråden: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4956

Så åter till min fråga, nån som använt fjäderbensbottenplatta till äldre kaross eller har några ideer om hur det kan göras.

MVH Morgan

18

marcus ösd skrev:

Chims innanför gavlarna? Hur menar du nu ICQ/ab

Jag använder 2cmx5cm breda plåtremsor i 1,5mm plåt som jag klämmer fast mellan rambalk och gavlar.
Det räcker att göra detta på ena sidan.

19

NoVW skrev:

Jo kanske skulle varit mer precis, det var till typ1 bubbla jag var nyfiken på.

Men som jag skriver, nån som har gjort detta?

//Morgan

Har inte använt gammal kaross på "ny" platta men däremot så byggde jag om hela framändan på en 1302s-72 med flippfront som hörde till äldre karossen, störtbåge som gick ut via fjäderbenen ner till plattan och en Opel kuggstång.
Hade även kylaren därfram (körde med Golfmotor på denna) samt fuelcelltank och batteri, blev lite pyssel men den såg ut som en pro-stocker när huven öppnades!   ICQ/ag
Nyare platta har betydligt bredare spårvidd fram än äldre årsmodell.

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

20 Senaste redigerad av michaelth (2012-04-11 10:38:23)

har du någon bild på detta??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Har nog ingen bild på den sista ombyggnationen, byggdes ju på 80-talet och var lite dålig som fotograf då men bilen finns med i Bilder & film, vi som var med på 80-talet, den magenta lackade taksänkta med reg nr: CRL020.
I detta utförande var den "bara" taksänkt med golf rovan och fullbur inuti.
Bilen reg.besiktades igen efter sista stadiet med alla mod.inskrivna, bilprovaren tyckte att den inte var så värst ombyggd, trots flippfronten!!!   ICQ/ag
Bilen + pengar lades imellan för att kunna byta till mig en 1302 cab, tyvärr så brydde sig inte den nya ägaren om bilen ett skit så den stod ute och rostade sönder, jag fick INTE köpa tillbaka den! IDIOT!   ICQ/am

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

22

När jag byggde om fronten så kortades fjäderbenen och fick Golf 1 stötdämpare för att hamna bättre i hjulhuset för ett problem var att den gamla huven är mycket smalare och använder man plåtfront (orginal) så hamnar fjäderbenen väldigt korkat till (halvvägs ute i skärmarna), problem nr:2 gäller bilens hjulbas där jag tror att nyare är några cm längre.

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

23

mao före front byte.. en riktig FAT CHICK  ICQ/ad
http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108108.jpg http://i242.photobucket.com/albums/ff26/oldsrod/090108110.jpg

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

Jodå, hon låg fint på vägen trots 155 framdäck!   ICQ/ab   1302 & 1303 ser lite fetare ut........
Efter ombyggnationen så blev hon väldigt nervös men så här i vuxen?  Default/lol  ålder så har jag kommit på att vissa vinklar i framvagnen blev lite koko!

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.