1

Hej! Huq har ni kopplat era stereos i bubblan? Jag har kopplat in min så att den får ström när tändningen e på men den verkar som att den får störningar när motorn är igång. Tacksam för tips:-D

2

Du får inte ha strömkabeln för nära högtalarkablarna. Dra dom på varsin sida om bilen.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

3

Ska det hjälpa? Har byggt en hatthylla bakom baksätet där jag har 2st högtalare.

4

Om du har stereon på (lyssnar på musik) startar bilen och varvar den lite. Uppstår då ett vinande ljud som följer varvtalet ligger kablarna för nära. Som sagt dra dom så lång ifrån varandra som möjligt. Hjälper inte de så finns de en manick som tar bort missljuden. Kommer inte ihåg vad dom heter. Men behöver du den så kan ja leta upp de till dig. Tror ja tom har nån ligger i nån låda hemma.

Ragtop 60 No name

5

leguanen skrev:

Om du har stereon på (lyssnar på musik) startar bilen och varvar den lite. Uppstår då ett vinande ljud som följer varvtalet ligger kablarna för nära. Som sagt dra dom så lång ifrån varandra som möjligt. Hjälper inte de så finns de en manick som tar bort missljuden. Kommer inte ihåg vad dom heter. Men behöver du den så kan ja leta upp de till dig. Tror ja tom har nån ligger i nån låda hemma.

En jag snacka med sa det är så bra kablar i dagens läge så spela inte roll hur man drar dom, men det var ju angående + kabel till slutsteg och lågnivå, kanske annan "kvalla" på högtalarkablar och cd + kabel?
Dock har jag alltid dragit kablarna på var sin sida.
I alla fall, den där manicken du snacka om, är det ett filter du mena?

6

Ja precis de är ett filter de stämmer.

Ragtop 60 No name

7

Lågnivåkabeln är ju skärmad och därav bättre rustad för att klara störningar, å andra sidan är "nivån" lägre så en störning påverkar mer... Högtalarkabel brukar vad jag vet normalt ej vara skärmad, men ska till rätt mkt störning för att det ska komma igenom.

Man brukar sätta på olika former av avstörningsfilter. Men olika "enheter" är olika känsliga för störningar. Gamla radioapparater etc brukar ju få spunk om en mobil ligger i närheten, men bra enheter klarar detta. Allt är väl fråga om vilken nivå man vill ha på ljudet.

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp … on/?page=1

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … st-311515/

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Förresten, det var nån tråd med nån som hittat fjädrar i sina fettkoppar... läste detta på en sida ang störningar....

"För att ytterligare komplettera avstörningen kan i vissa fall förbindning mellan speciellt bakhjulen och gods vara nödvändig. Den åstadkommes genom att montera en lämplig spiralfjäder mellan fettkapsel och axeltapp."

ICQ/ag

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

Ja just ja, tänkte inte på det.
Så det är det han ska göra? köpa sån där störningsskydd och montera?

10

Hej!
Jag har ingen förstärkare till högtalarna bak, så kan inte vara lågnivå kabeln.
Hur kopplat man in en sån "filter som tar bort bruset"?