hur brukar ni lägga oljenivån när ni har en större sump monterad ?
känns som man skulle vilja lägga den lite lägre ? iom att den har ett rör som tar oljan lite djupare oxå ?
hur brukar ni lägga oljenivån när ni har en större sump monterad ?
känns som man skulle vilja lägga den lite lägre ? iom att den har ett rör som tar oljan lite djupare oxå ?
Du ska ha samma nivå som tidigare.
Jag har aldrig mer än till hälften mellan strecken på stickan. Man får bara en massa extra oljetryck i motorn vilket leder tilll att det kan börja läcka olja lättare.
Jag har aldrig mer än till hälften mellan strecken på stickan. Man får bara en massa extra oljetryck i motorn vilket leder tilll att det kan börja läcka olja lättare.
Ja,en nivå som ligger mitt emellan strecken räcker bra under normala förhållanden.Vid banracing med Formel Vee-bilar måste man ha oljenivån 5 mm över översta strecket för att inte få vevlagerhaveri.
Man får bara en massa extra oljetryck i motorn vilket leder tilll att det kan börja läcka olja lättare.
Mängden olja har inte med trycket att göra(om du inte har nån olja alls då påverkar det förstås trycket)
Tanken med en djupsump är att man får plats med mer olja,bra för kylning och smörjning.Vissa sänker nivån till det undre strecket för att slippa att veven
skummar oljan på höga varv(8000+rpm),om det är bra eller anus avgör man själv 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
beror väl också lite på slaget på veven? längre slag vill man ha lägra oljenivå så veven inte slår i oljan?
Jag kör alltid minstrecket på stickan när jag kör extrasump. Största vinsten med extrasumpen ligger i att skummet hinner att lägga sig innan pickupen suger i sig oljan och man ska inte ha mer olja än man har nytta av. Mycket olja tar längre tid att värma upp och längre tid att kyla av.
Har man inget problem, kör lite olja.
Veven kommer aldrig att bada i olja så slaget är en oväsentlig faktor. Kör ner en oljesticka i ett tomp block och kolla var den normala nivån ligger.
Ali G
Mohawk skrev:Man får bara en massa extra oljetryck i motorn vilket leder tilll att det kan börja läcka olja lättare.
Mängden olja har inte med trycket att göra(om du inte har nån olja alls då påverkar det förstås trycket)
Tanken med en djupsump är att man får plats med mer olja,bra för kylning och smörjning.Vissa sänker nivån till det undre strecket för att slippa att veven
skummar oljan på höga varv(8000+rpm),om det är bra eller anus avgör man själv
Skulle uttryckt mig anorlunda. Menar att trycket inne i själva "vevhuset" ökar med mer olja? Det är väl därför man har vevhusventilation.
När man sänker oljenivån bör man tänka på att den är satt för att kammen skall doppa nockarna i oljan för smörjning. Att veven skulle gå ner i oljan kräver en oljenivå långt upp på stickan. Om man studerar en motor med tex 84vev så är blocket helt fult med vev stakar och motviktsslängarna. Detta faktum är den största anledningen till att man behöver mer vevhusventilation i storkubikare. Man kan förbättra återinningen ner till sumpen genom att öppna upp locket över sugröret eller så kan man koppla återinning från topparna ner till sumpen. Då hjälper oljepumpen till att evakuera överflödig olja i topparna. För några år sen var det livliga disskussioner om oljans kvalitet och att kammarna gick ner sig. I min racemotor har jag aldrig sänkt oljenivån och har fortfarande kvar fk89-an med lyftare som går att köra igen. En viktig detalj med kammen är att grada av nockarna i 45 grader så att inte dom vassa kanterna börjar skära i lyftarna när den konvexa lyftarytan börjar försvinna. Det är väl en självklarhet att vevhustrycket ökar om man fyller upp utrymmet med vevaxlar och stakar samt drar in kolven extra långt in i vevhuset. Om man sen varvar 8000 så kommer mycket olja att fara runt och inte kunna rinna tillbaka ner i sumpen.