1

Undrar om det går att montera en 12volts generator/ 12volts batteri och ändå behålla 6volts batteriet till bilens orginal elsystem?
Kanske en omvandlare från 12 till 6volt för att ladda 6volts batteriet?
Eller är det enklast att underhållsladda 12 volts batteriet och köra 6volt orginal?

Har ju gärna lite musik i bilen.

stenis
orust

2

Det lät väldigt avancerat,betyder det att du ska ha två batterier och två generatorer?

3

Vi hade det i VWHK:s klubbuss ett tag tills vi konverterade till 12v. Det monterades en generatorfot med plats för två generatorer, längre rem, dubbla laddningsregulatorer och två batterier. Har ingen aning om vad generatorfoten kom från, men det kan ha varit från någon AC montering.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

Körde med 12v till startmotorn och 6v till resten en vinter för längesen bara ladda då och då Default/hmm

Och förrförra året gick: blinkers, choke, innerbel, tändning, laddlampa och tuta på 6v via motstånd och funkade bra ett tag tills generatorn (6v) rasade och brände laddrelät (12v) då bytte jag till 6v och utan radio

Kopplade så här (om du kopplar så så gör du det på egen risk ICQ/ae )

Post's attachments

bug_62 el 6-12.jpg, 471.08 kb, 1032 x 1678
bug_62 el 6-12.jpg 471.08 kb, 246 downloads since 2012-04-05 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Nä, inte två generatorer.

12volts generator som jag hade tänkt ladda både 6volts batteriet och 12volts batteriet.

Två batterier, 6volt till bilen och 12 volt till stereon endast.

12volts batteriet kommer ju inte att användas hela tiden, därför tänkte jag att en omvandlare från 12volts generatorn till 6volts batteriet/bilen skulle fungera.

stenis
orust

6

Hm, ingen dum ide Handy.
Men blir inte båda batterina 12 volt om man seriekopplar dem?

stenis
orust

7

Marantz skrev:

Hm, ingen dum ide Handy.
Men blir inte båda batterina 12 volt om man seriekopplar dem?

stenis
orust

Nope, 12V mätt över båda batterierna, 6V mätt över det ena batteriet. Jag har nu lagt upp en skiss på hur man kan koppla.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

8

Varför krångla till det? 12V konvertera helt och hållet! Ska du ändå byta generatorn (vilket du måste annars kommer ändå inte laddningen räcka till) så har du gjort den tunga biten... Resten är ett par motstånd och bytta glödlampor och nåt mer...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

9

Ok, fattar nu tror jag.  Default/hmm

Finns det 12volts generator som passar på 6volts tornet?

Så du menar att laddningen från generatorn 12v går in i ett batteri och det går pga att batterierna är serie kopplade.

10

motstånd eller byta pilar & torkarmotor...

till en 30hk finns i princip inte en 12V generator att få fatt på, tornet är ju gjutet och 12v har större diameter. Tror att det har funnits en 12V som passar men den lär inte vara så lätt få fatt på...

Att köra kvar med 6V generatorn på 12V funkar inte om du ska köra stereo...

Men å andra sidan, den första konvertering du talade om går ju heller ej med mindre än att biffa upp generatorn...

Om det går att bearbeta tornet vet jag inte... Flytta upp generaotrn ändras ju fläktens axel också. Då blir det väl extra remskiva och extra generator... Och då är du iofs tillbaka till att kunna ha ett separat system för bara stereon...

11 Senaste redigerad av Handy (2012-04-12 17:45:05)

OBS, nu har jag gjort bort mig, hahaha. Mitt system fungerar inte  och det beror på en liten detalj, laddningslampan. Har man liksträmsgenerator måste den få spänning från laddningslampan för att fungera.
Bättre att helkonvertera hela systemet till 12V

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

12

Jag sprang på firmans batteriexpert, frågade lite om detta och han sa att två seriekopplade 6V batterier där man tar ut 6v över ena batteriet till ett antal förbrukare kommer fungera ett tag, men batterierna laddas inte jämnt så de kommer slitas onormalt fort. Man kan byta batterierna med varandra då och då, men det är ingen långsiktig lösning... Hur länge de håller kunde han inte svara på, men alldeles för kort...

13 Senaste redigerad av Handy (2012-04-12 21:52:11)

johan_l skrev:

Jag sprang på firmans batteriexpert, frågade lite om detta och han sa att två seriekopplade 6V batterier där man tar ut 6v över ena batteriet till ett antal förbrukare kommer fungera ett tag, men batterierna laddas inte jämnt så de kommer slitas onormalt fort. Man kan byta batterierna med varandra då och då, men det är ingen långsiktig lösning... Hur länge de håller kunde han inte svara på, men alldeles för kort...

Det är helt rätt och riktigt som han sa. Det är ioförsig inte några stora belastningar på den delen.
Hursomhelst, som jag skrev tidigare, mitt system fungerar inte och det beror på kontrollampan för laddning. Visst går allt att lösa men det börjar bli så mycket att koppla om och ändra nu så jag rekomenderar bara att helkonvertera till 12V. Det blir bäst resultat och vinner också ekonomiskt i längden.

(o\!/o)

14

mao keep it simpel.. ICQ/ad  sa han som har såååå lätt för det... Default/hmm

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(