1

Nu behöver jag hjälp.
Hur kommer man in i ett sånt? Hittade en beskrivning på gamla SCLF, men jag lyckades inte med den. Kanske annan typ, eller kanske jag för dum.
Troligen originalmonterad på en Ghia 65, sitter ingjutna VW-märken på låshuset. Tar loss skruven i bakkant. Då blir allt lite löst, men det säger stopp oavsett nyckelläge. Tog bort täckblecket över låscylindern, men den verkar inte monteras det hållet.
Någon som har erfarenhet eller sett någon instruktion? Behöver justera något, tvåans växel är svår att hitta.

2

När du tagit bort skruven i bakkant så ska överdelen utav låset vridas i sidled så du kommer åt fästbultarna, vilket håll minns jag inte.

3

C.Frisk skrev:

När du tagit bort skruven i bakkant så ska överdelen utav låset vridas i sidled så du kommer åt fästbultarna, vilket håll minns jag inte.

Kollade på en Sperrwolf jag har o den ska vridas moturs ICQ/ab

4

"Sperrwolf"var en bra ledtråd. Hittade flera bilder, även "under vridning".
...Men. Mitt lås är väldigt likt, men överdelen sitter i en infräst "lax" ( typ så där som dom sätter ihop byrålådor), alltså en längsgående ränna som är bredare nertill. Betyder att överdelen må skjutas framåt (eller bakåt). Skruv i bakkant så samma sätt. När man lossar skruven går det att skjuta överdelen ett par mm framåt. Sen är det stopp.
Nån som känner igen den?

5

Lyfter tråden lite. Går det att få montera av utan att man har nyckeln?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

6

Hej,
Jag kan meddela att jag gick bet på att få isär låset. Både med eller utan nyckel.
Med skruven i bakkant lossad kan man skjuta överdelen några mm.
Vid nyckelhålet finns en skruv och en sprint, ej heller demontering av dessa gör någon skillnad.
Verkar skilja lite i utförande från de bilder av Sperrwulf jag hittat.
Tacksam för tips.

7

Sök på "sperrwolf" på thesamba.com så finns det lite trådar med bilder på den senare varianten av växelspakslås.

8

Hej,
Tack för svar, man lär sig lite allt eftersom. Som att det finns två typer. Min är av senare typen.
Försöker med en bild.  PunBB bbcode vxllas (Sänder en imponerade tanke åt de som obehindrat bläddrar med bilder här).

Snälle RareAir på thesamba skrev.
Insert key into cylinder
Turn key 1/2 turn (hmmr, går det två "turn" på ett varv?!)
Remove rearward screw
Slide top half of locker forward

Så egentligen borde jag haft det isär för länge sen. Men det är ett distinkt klonk, när man skjuter framåt. Längst kommer man med nyckeln i "körläge". Tycker inte vinkelkap är så bra...

Manual finns också, så här den ut på utsidan: http://img.photobucket.com/albums/v515/ … 934265.jpg

9

hof skrev:

Hej,
Tack för svar, man lär sig lite allt eftersom. Som att det finns två typer. Min är av senare typen.
Försöker med en bild.  PunBB bbcode vxllas (Sänder en imponerade tanke åt de som obehindrat bläddrar med bilder här).

Snälle RareAir på thesamba skrev.
Insert key into cylinder
Turn key 1/2 turn (hmmr, går det två "turn" på ett varv?!)
Remove rearward screw
Slide top half of locker forward

Så egentligen borde jag haft det isär för länge sen. Men det är ett distinkt klonk, när man skjuter framåt. Längst kommer man med nyckeln i "körläge". Tycker inte vinkelkap är så bra...

Manual finns också, så här den ut på utsidan: http://img.photobucket.com/albums/v515/ … 934265.jpg

Jag har renoverat mitt som är likadant. Vrid på nyckel och knacka till ordentligt med gummiklubba i bakant så borde det funka. på undersidan av lås kärnan är ett spår som måste stå rakt fram för att det ska gå  Det är inget från ovansidan du ska lossa, det sitter bara som skydd för lås kärnan.
Ska se om bilder på datorn, annars kan jag plocka isär mitt i helgen och lägga upp lite bilder. Lycka till

10

Hittade en bild som jag lagt ut på the samba. I högra hörnet ser du undersidan på cylindern som är spårad och ska stå rakt fram.
Jag sökte reservdelar men fick köpa ett repro och ta delar ifrån.
http://i44.tinypic.com/2myyddy.jpg

11

De går alltså inte att få av helt utan nyckel?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

12

Redwee220 skrev:

Nä tror inte det Default/hmm Har ett i min bil men saknar nyckel, nyckel går att skaffa o koden står på cylindern som sitter i låset som inte går att få isär utan nyckel...... ICQ/ad  ICQ/ad

13

Bengt H skrev:
Redwee220 skrev:

Nä tror inte det Default/hmm Har ett i min bil men saknar nyckel, nyckel går att skaffa o koden står på cylindern som sitter i låset som inte går att få isär utan nyckel...... ICQ/ad  ICQ/ad

Alternativet att få upp låset utan nyckel är mejsel och våld. Men med lite fina verktyg kanske man kan lirka upp låset. Är ju ganska slitet efter 50 år så det kan gå.

14

glad som en tok hittade jag nyckeln till mitt lås.. bland hundratalet blandade.. då hade nyckel och lås varit åtskilda i över 40 år... cyl snurrade.. ICQ/ag  fast demonterat har jag ännu inte... ICQ/ad så mycket som man vill göra...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

58ghia skrev:
Bengt H skrev:
Redwee220 skrev:

Alternativet att få upp låset utan nyckel är mejsel och våld. Men med lite fina verktyg kanske man kan lirka upp låset. Är ju ganska slitet efter 50 år så det kan gå.

Får väl köra bilen till en låssmed som kanske kan lirka upp den....mejsel o våld? nej inte än  Default/hmm

16

Bengt H skrev:
58ghia skrev:
Bengt H skrev:

Får väl köra bilen till en låssmed som kanske kan lirka upp den....mejsel o våld? nej inte än  Default/hmm

Jag är låssmed men hyltebruk är kanske lite långt från kalmar ICQ/ad

17

Nyckelämnet är KO3 till låset.