1

Tjoflöjt!

Tänkte skaffa mig ett litet försprång!
Vad sitter det egentligen för motor (orginal) i en '72 Bay? Ska hämta hem en nästa vecka med "slut" motor, så en ny motor står ju på att-göra-listan Default/tongue
Har för mig att jag hört något om pannkaksmotorer?! Sånt usch-usch vill jag inte vara med om, nej, gamla typ-1 motorer is the shit! Default/lol

Kan inte mycket...

2

1972 kom typ 4 motorn på 1,7L ICQ/ab

3

Men hur var det där egentligen... det finns ju "stående" 1600-motorer med stora plåtar som passar i en late bay också, va? Satt det inte sådana i pickisarna? Demian, kom igen nu ICQ/ab

"Daddy Cool"

4 Senaste redigerad av C.Frisk (2012-04-02 10:01:02)

Fanns väl 1600 fram till 75 i pickuperna.

Min 74 var iaf utrustad med 1600.

5

goopher skrev:

Men hur var det där egentligen... det finns ju "stående" 1600-motorer med stora plåtar som passar i en late bay också, va? Satt det inte sådana i pickisarna? Demian, kom igen nu ICQ/ab

Min 76a pickis har en 1600 AS, tror att det var en billigare snikvariant i stället för 2L bussmotorn.

6

Hmm.. Många bud nu ICQ/ae 
Om inte annat så går det väl att montera en stående motor i en Baybuss, krävs något mer än motorbalk och kylplåtar? Eller har jag missförstått det hela?!  Default/lol

Kan inte mycket...

7

I min 73buss har jag 1600dvs stående fläkt med en 6ribbad låda som jag förstått hör till 2liters motorer.. E iofs inte jättemycket klös i uppförs backarna men gick hyfsat bra på motorvägen 120 ICQ/ad e nog bra att bygga en maskin med bättre botten effekt.. Funderar på en 1915 tills det blei motor konverterat.. ICQ/ag -135häst 2.2subba...:-)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Mickes motor/låda-kombination är väldigt udda, annars är det inte särskilt konstigt med en typ1-motor i bussarna upp till 75. På en del exportmarknader förekom de ända tills vattenkylningen tog över! Det tenderar förvisso vara bruksfordon, såsom pickuper och skåpvagnar som utrustats med den enklare motorn, men riktigt så enkelt kan man inte dra det. Vad man säkert kan säga att 1972 fanns både typ1 och typ4 som alternativ. Typ4-motorn har isf 1,7liters slagvolym och dubbla förgasare.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Hmm, man kan ju alltid hoppas på att det sitter en typ-1 motor i den isf  ICQ/ag
Det återstår att se!  ICQ/ab

Kan inte mycket...

10

NickeNyfiken skrev:

Har för mig att jag hört något om pannkaksmotorer?! Sånt usch-usch vill jag inte vara med om, nej, gamla typ-1 motorer is the shit! Default/lol

Du får vara nöjd om det sitter en sådan motor i. Det enda negativa är dyrare reservdelar och lite högre soppaförbrukning, men samtidigt har du väl runt 30% mer effekt.

goopher skrev:

Japp, Typ 4 gick att få i bussarna från -72 och i pickuperna från 1976. De flesta svensksålda bussarna har nog typ4. Jag har bara sett en buss med typ1, men vet inte om den var svensksåld.

Så ska man byta till en Typ1, så måste man byta kylplåtar och motorbalk och ev sprängkåpan. Det lättaste är alltså att hitta dom prylarna i en 72-75 pickup.

11

Jag behöver hur som helst byta motor (och ev. låda?) då den tydligen dragit runt 3 liter olja i veckan under tiden den användes  Default/lol
Bör man satsa på att hitta en typ-1 motor eller ska man leta efter en typ-4?

Kan inte mycket...

12

Skogsvårdstyrelsen i Luleå beställde 1600 motor i den -72 kleinbus jag håller på att sätta ihop. Det sitter visserligen en utbytessnurra i den men 1600 har det tydligen varit hela tiden. Den variant Michael har med 091 låda och 1600 är knappast original. 091 kom inte förrän 1976.

[

13

Den variant Michael har med 091 låda och 1600 är knappast original. 091 kom inte förrän 1976.

säkert så.. bara berättar hur det fungerar.. att detta inte e original på min panelbuss vilken det ju är från början.. utan att den har blivit utbytt någon gång under alla irrfärder den gjort i europa..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

För att slippa skapa en ny tråd...
Bussen är röd/vit, röd upp till midjelisten, vit upp till dropplisten och sen röd på taket. Enligt ägaren så är den inte omlackad, men efter att ha kikat runt lite så verkar dom flesta Bayarna vara antingen enfärgad eller så är det bara 2 "delar" med olika färger? ICQ/ae
Vad-an detta?

Kan inte mycket...

15

Ang soppaförbrukningen i en typ4! Jag har haft både typ1 och typ4 motorer i min buss och den som drog mest soppa var typ1 motorn efter det kom typ4 med förgasare och nu åker jag typ4 insprut. Nu har jag en ganska tung höger fot och tungt lastad! dvs camping inredning och tält o mkt sprit öl sambuca! Marschfart 110-120 typ1 1,5lit! typ4 förgas 1,3lit! typ4 insp 1,1lit! Blandad körning typ1 1,1lit! typ4 förgas 1,1lit. typ4 insp 0,9! Jag har fört körbok sen jag köpte bussen och kör ca1500mil om året! Sen har vi priset på delar det kanske är någon krona dyrare till typ4 men dom håller!!!

Gasar till det rasar!

16

VWbusst2 skrev:

Ang soppaförbrukningen i en typ4! Jag har haft både typ1 och typ4 motorer i min buss och den som drog mest soppa var typ1 motorn efter det kom typ4 med förgasare och nu åker jag typ4 insprut. Nu har jag en ganska tung höger fot och tungt lastad! dvs camping inredning och tält o mkt sprit öl sambuca! Marschfart 110-120 typ1 1,5lit! typ4 förgas 1,3lit! typ4 insp 1,1lit! Blandad körning typ1 1,1lit! typ4 förgas 1,1lit. typ4 insp 0,9! Jag har fört körbok sen jag köpte bussen och kör ca1500mil om året! Sen har vi priset på delar det kanske är någon krona dyrare till typ4 men dom håller!!!

Håller helt med angående typ4. Stod jag med ett tomt motorrum till en 72-79 buss skulle jag nog leta 2L insp. motor och 091 låda.

[

17 Senaste redigerad av Kjell T (2012-04-06 19:18:42)

Den 1600 motor som användes i typ 2 har fästpunkter för upphängningsbalk bak. På vissa motorer i typ 1 kan det förekomma att dessa fästpunkter finns i blocket, men det är inte så vanligt. From 1972 har 1600 motorn i typ 2 också extra skruvhål med M6 gänga i mitten på plåtarna som täcker cylinderlocken. Dessa utgör fästpunkter för de plåtar som kommer runt motorn för att fylla ut det "tomrum" som finns i 72 och senare. Typ 4 motorn var tillval 1972-, men det är troligen importörer som "valde" på många marknader.
From 1976 hade 1600 motorn 215mm koppling. Den 1600 som användes from årsmodell 1980 är på de flesta punkter avvikande från andra 1600 motorer, bla har den hydrauliska lyftare med större diameter, avvikande cylidrar och toppar, kylfläkt som påminner om typ 3, oljefilter, tomgångsvarvtalsreglering genom elektronisk förställning av tändtidpunkt, mm. Det var ingen bra motor enligt min åsikt.