1

Har en kompis som har en typ 3 motor med insprutning stående som jag kunde få billigt.

Vad sitter det för toppar på en sådan motor? är mest intresserad av topparna men den står ett par mil härifrån så har inte lust atte åka och kolla på den just nu så frågan är:

har alla typ 3 med insprutning dubbelportstoppar?

2

Alex's skrev:

Har en kompis som har en typ 3 motor med insprutning stående som jag kunde få billigt.

Vad sitter det för toppar på en sådan motor? är mest intresserad av topparna men den står ett par mil härifrån så har inte lust atte åka och kolla på den just nu så frågan är:

har alla typ 3 med insprutning dubbelportstoppar?

Ja,det har dom...

3

Snabbt svar ICQ/ag

Då kanske man ska byta bort ett ölflak mot den då.. den ser dock riktigt risig ut har stått ute länge..

Dessa toppar är de precis samma som typ 1 dubbelport eller är där några skillnader?

4

Det brukar vara ett uttag för vevhusventilation på ena toppen och hål borrat för tempgivare.

5

Hela motorn går ju bra att konvertera till typ1...bara oljepåfyllning/stickan som behöver en adapter....

6

mettis skrev:

Hela motorn går ju bra att konvertera till typ1...bara oljepåfyllning/stickan som behöver en adapter....

Ja,men problemet är att dom brukar vara ordentligt slitna pga dålig kylning!

7

Har den stått ute länge så har det kommit vatten i den i då brukar topparna vara kass tyvär ICQ/ac

8

Ett ölflak.....och sedan slänga in den i Baggen ifall det "ser bra ut" ?...
Tyvärr är det ju så att skall man dissekrera VW-motorer blir det dyrt att få ihop dem igen, med konstens alla regler?
Jag tycker man skall respektera alla entusiaster som bara sätter in en motor UTAN att plocka isär - ofta håller det länge ändå (konstigt nog?).
Så gjorde man ju själv förr när tillgången på motorer var riklig...
Oljetryck, komp och kanske axialglapp är ju yttre faktorer värda att tänka på innan man reser iväg på 10-mila färder...!-)

9

mettis skrev:

Ett ölflak.....och sedan slänga in den i Baggen ifall det "ser bra ut" ?...
Tyvärr är det ju så att skall man dissekrera VW-motorer blir det dyrt att få ihop dem igen, med konstens alla regler?
Jag tycker man skall respektera alla entusiaster som bara sätter in en motor UTAN att plocka isär - ofta håller det länge ändå (konstigt nog?).
Så gjorde man ju själv förr när tillgången på motorer var riklig...
Oljetryck, komp och kanske axialglapp är ju yttre faktorer värda att tänka på innan man reser iväg på 10-mila färder...!-)

Ja,en helt slut motor kan gå i många år bara man ser till att det finns olja i den..  ICQ/ab

10

Nu är det  nog bara topparna jag är intresserad av att plocka och se om de är ok, men får väl släpa hem motorn och se vad det är för skick på den.. den står inomhus just nu oklart hur länge den stått ute det är lite rost på plåtar och så vidare har jag för mig..

Jag hade 0.55 i axialglapp på min 1300 den körde jag till Kiruna och tillbaka med gick kalasbra  ICQ/ag