1

Finns det någon check lista man kan kolla på så att man har tagit bort
alla bultar mm innan man står där o ska lyfta karossen?

2

Jag har inte sett till någon men det kanske finns?
Annars kommer man långt med sunt förnuft.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Det är väl mest kablar man brukar glömma. Glömmer du ett par bult så lär det ju liksom inte gå alls ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

4

Det är nog precis där som skon klämmer. Han har lossat alla bultar o alla kablar, men det går fan inte ändå. Eller?  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Ja i så fall är det väl vinkelslip som gäller - någon har väl svetsat fast bottenplattan mot trösklar/värmekanaler. En verklig klassiker Default/hmm

, . .·´¯`·..

6

Fritt från minnet:
Vid framvagnen
I framkant av golvplåtarna
Under trösklarna
Under baksätet
I bakre hjulhusen

Annars är det väl bara att hissa lite försiktigt i karossen och se var det inte blir någon glipa.... ICQ/ab

7

dom jag glömt ibland e under baksätet ovanför den nedre raden som går runt plattan.. men sen e det ju ganska så vanligt att "någon rostlagat " fast karossen i plattan.. men då vill man ju ändå kötta för att kunna återställa ordningen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Mats W skrev:

Ja i så fall är det väl vinkelslip som gäller - någon har väl svetsat fast bottenplattan mot trösklar/värmekanaler. En verklig klassiker Default/hmm

det råkade vi utför på 80 talet

9 Senaste redigerad av johan_l (2011-03-02 22:26:27)

Jag har sett ett antal sådana sammanfattningar. Bidrar här med vad som står i verkstadshandboken, inte helt ordagrant och med viss bortsållning. Kanske passar i How-To-n även om jag inte kan ta kredit för den... ICQ/ab

Saxat från verkstadshandboken;

1 - Ställ upp vagnen på bockar och ta av bakhjulen.
2 - Ta ur framre och bakre sätena.
3 - Koppla loss batteriledningarna.
4 - Stäng bränslekranen, dra av bränsleslangen vid kranen och ta bort saxsprinten mellan manöverhandtaget för bränslekranen och kranen.
5 - Montera ur bränsletanken.
6 - Lossa chokereglaget vid instrumentbrädan och dra ut det ur karosseriet.
7 - Dra av slangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern från cylinderns rör.
8 - Lossa ledningen vid bromskontakten. På standardmodellen måste även kåpan på ramhuvudet avskruvas.
9 - Lossa hastighetsmätarvajern vid vänstra framhjulet.
10 - Lossa rattstången vid styrväxeln och ta ut den med ratten. Dra av värmeslangarna sedan klämmorna lossats.
11 - Lossa ledningarna 30 och 50 från startmotorn.
12 - Lossa ledningarna 51 och 61 på generatorn, ledning 15 på tändspolen och ledningen för
oljetryckskontakten.
13 - Skruva ur två sexkantskruvar på vardera sidan på främre tvärbalken med 17 mm nyckel.
14 - Skruva ur 18 sexkantskruvar ur karosseriets nedre balkar med 14 mm nyckel.
15 - Skruva ut en sexkantskruv på vardera bakre stöden för sidoplåtarna (dvs stötdämpartornen).
16 - Skruva ur fyra sexkantskruvar som håller karosseriet vid det bakre tvärröret (dvs under baksätet) med 17 mm nyckel och fyra sexkantskruvar med 14 mm nyckelvidd på bakre tvärbalken.
Anmärkning: Fr. o. m. chassinr 2 533 000 (6. 8. 1959) är karosseriet fastsatt på det bakre tvärrörets fästarmar med endast en sexkantskruv på vardera sidan.
17 - Skruva ur två sexkantskruvar med 17 mm nyckelvidd, som håller karosseriet på framaxeln.
Anmärkning: Fr. o. m. chassinr 3 192 507 (1. 8. 1960) är karosseriet fastsatt vid framaxeln med två påsvetsade krampor bakom den framre förstyvningsplåten.
18 - Dra av beklädnaden i framre fotutrymmet och golvbalkarnas beklädnad, som också är
klistrade på ramens golvplåt, så mycket som behövs.
19 -  Lyft av karossen från chassit och dra undan detta bakåt.
KLART!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10

Det beror ju lite på vilken kaross man ska lyfta av.Fjäderbensbilarna har ju lite extra skruvar fram under huven å uppe på mittunneln längst fram.

11

25hpman skrev:

Det är nog precis där som skon klämmer. Han har lossat alla bultar o alla kablar, men det går fan inte ändå. Eller?  ICQ/ad

Nej så är inte fallet thomas. ICQ/ab
Jag tänkte bara vara förutseende för en gångs skull.
Ja sunt förnuft kommer man väldigt långt med men någon kabel eller så hade man kanske glömt ändå!
Vad väger karossen med dörrar, skärmar glas mm?
Funderar på om man det skulle vara smidigare att lossa en del delar efter att man har lyft av den?
109 kg ska den iaf väga "ren"

12

Jag har inte gjort som i beskrivningen ovan utan "lyft ned" plattan, dvs pallat upp karossen och släppt ned plattan. Detta kan man göra helt själv utan medhjälpare, påsättningen är det bra att vara två på dock, ta med nån som är snygg eller släck lyset! Eller ta med alla polarna... och lyfta av karossen och bära iväg den, men jag har väl för liten vänkrets för att lyckas med det. Jag får klara mig ensam eller på tu man hand... ICQ/ag

Beskrivningen ovan från v-handbok gäller länkpinne kan jag väl tillägga då. De andra böckerna har jag på annan ort och kan ej bistå med, orkar heller inte då jag nog haft min sista 1302a men man ska aldrig säga aldrig. igen... ICQ/ag

13

Sen ska jag tillägga att listerna är ofta limmade och ganska lite lim men på stor yta gör ändå stort motstånd.

14

johan81 skrev:

Vad väger karossen med dörrar, skärmar glas mm?
Funderar på om man det skulle vara smidigare att lossa en del delar efter att man har lyft av den?
109 kg ska den iaf väga "ren"

Ska du ändå lossa prylarna så gör det innan du gör lyftet. Sedan lyfter du nämligen ledigt karossen på två man ICQ/ad

, . .·´¯`·..

15

En kaross med alla prylar på behöver man vara 4 man för att fixa, gör annars som Johan, fungerar ypperligt, lungt o städat ICQ/af

16 Senaste redigerad av michaelth (2011-03-03 19:14:57)

när vi lyfte av kompisens kaross lyfte vi först upp bakänden av karossen med en motor lyft sköt in en 2*4 regel som ballanserade på 2 ihopspikade sj pallar i T form. på andra sidan likadant.. sen flyttades lyften fram.. regel sköts in och pallades up ICQ/ag  bort med lyften och rulla ut plattan,  sen stod karossen upp pallad på höga bockar i säkert 1 år ute..medans jag renoverade huset..suck sen svetsade jag upp rosten på plattan  ut med den rulla in under karossen .. rulla in hela paketet sen byttes bägge värmekammare medans dom var fastskruvade på plattan.. innan dom gamla kapades bort svetsade vi lite profil rör mellan stolparna..
med motor lyften gick det att lyfta karossen ensam..om än lite pilligt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Om man är 2st och karossen är tom så måste man antingen ha så stort garage att man kan ställa den vid sidan eller vara fler som stoppar in pallningen...

Men rätt, jag har för mig att jag micklade fram och tillbaka och lyfte min 53a kaross ett par gånger innan den kom in i garaget, plus 64 karossen, och kan inte minnas vi var så många då så...

Jag tycker ändå att palla karossen och lyfta ned plattan verkar det enklaste då man lätt kan palla och med en vanlig domkraft sänka lite i taget, gå in och banka och trycka om det sitter fast nånstans, det går att ta hur lång tid på sig som helst och ta fikarast under tiden då allt är upppallat. Jag har ju tagit loss framaxel och hjul och sen lagt plattan på "rullbrädan" garageho-an eller vad den nu heter, sen är det bara att dra ut plattan...

Jag lånar föräldrarnas garage och är själv kontors-klen, och oftast har jag bett farsan som är 70 bast att hjälpa till, så hulken-lyften sparar jag... ICQ/ab