1

Varför linjerar inte min remskiva med generatorn, Kalvar säkert 1 cm  Default/yikes nu har jag stirrat mig bilnd på skiten.....
Några konstuktiva förslag ? Det är som hela fläktkåpan behöver flyttas... men så galet skall det ej vara.

West Coast Volks attitude is everything

2

Det kan vara den runda plattan som du fäster generatorn i, som du sen skruvar fast i kåpan. Den finns med olika offset. Det fanns en längre generator som satt på någon bussmodell för att ladda mer, kan vara en sån du fått inblandad i bygget?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Den längre satt på typ2 ca 1969.. Kräver annan remskiva på motorn och är märkt med 38 amp (har jag för mig...)

4

25hpman skrev:

Det kan vara den runda plattan som du fäster generatorn i, som du sen skruvar fast i kåpan. Den finns med olika offset. Det fanns en längre generator som satt på någon bussmodell för att ladda mer, kan vara en sån du fått inblandad i bygget?

Där kan ju finnas en förklaring . Men gen har suttit på den gamla maskin med "kåpan" men nu sitter det ett nytt fläktkåpa kolla upp detta..tack !

5

Jag har för mig att jag sett att det finns schims till remskivan att köpa om det kan vara till hjälp att kunna flytta ut remskivan.

//Göran

Bubbla -62

6

GB63VW62 skrev:

Jag har för mig att jag sett att det finns schims till remskivan att köpa om det kan vara till hjälp att kunna flytta ut remskivan.

//Göran

Nä då bör den läcka , den skall bottna..........eller? Kan inte tänka mig något annat.

7

Det finns även olika offset på vevaxelremskivan.

8

jonas n skrev:

Har 4 st olika ingen stämmer  ICQ/ac

9

jonas n skrev:

Har 4 st olika ingen stämmer  ICQ/ac

10

Som sagt; står det 38Amp istället för 30Amp på generatorn är den 1 cm längre, och man måste ha tillhörande remskivor....
Dessa är bra till typ4:a motorer som konverterats med typ1 kylkåpa - annars har man trångt med tändstiftshålen i kåpan.
Själv har jag haft ett par st av dessa generatorer, men inte heller tänkt på att spara undre remskivan?

11

mettis skrev:

Som sagt; står det 38Amp istället för 30Amp på generatorn är den 1 cm längre, och man måste ha tillhörande remskivor....
Dessa är bra till typ4:a motorer som konverterats med typ1 kylkåpa - annars har man trångt med tändstiftshålen i kåpan.
Själv har jag haft ett par st av dessa generatorer, men inte heller tänkt på att spara undre remskivan?

Generator och remskivor satt på den förra motorn och där var det ok..Bägge motorena är 1600 block men det första var en industrimotor med oljekylaren i fläktkåpan nu är det nyare modell med doghous och nytt fläktkåpa , jag har bara flyttat över grejorna.......

12

Men du...en doghouse o en enkelport har inte samma bredd på fläkten...men det borde å andra sidan inte ge någon effekt vid remskivan förutom en värdelös kylning.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

13

Börja med att skaffa dig fläkt och alla andra plåtar du behöver för generatorns montering från en generator som suttit på en doghouse-kåpa. Då har du i alla fall rätt delar!

14

25hpman skrev:

Men du...en doghouse o en enkelport har inte samma bredd på fläkten...men det borde å andra sidan inte ge någon effekt vid remskivan förutom en värdelös kylning.

Den är uppdaterad  ICQ/ad

15

stickan skrev:

Börja med att skaffa dig fläkt och alla andra plåtar du behöver för generatorns montering från en generator som suttit på en doghouse-kåpa. Då har du i alla fall rätt delar!

Har betällt nytt rubbet inkl fläktkåpa....Kan ju åndå passa på nu när tanten fattar att det inte passar   ICQ/ab