1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-03-25 09:22:39)

På mina nyinköpta Empi 5:ors däck sitter det limmade gummiringar.
Bak där dimensionen är 185/65-15 sitter de som ett smäck.
Fram 135/70-15 sitter de fast mellan fälg och däck men har lossnat från däcksidan.
Tidigare ägaren har försökt med någon slags lim som är helt torr men gummiringarna har lossnat helt de "hänger" ca 1 cm från däcksidan.
Ingen risk att tappa de men det är fult som faan.

Vad kan man optimalt använda för att limma fast gummiringarna tillbaka på däcksidan?

Post's attachments

empi.jpg, 37.26 kb, 265 x 300
empi.jpg 37.26 kb, 242 downloads since 2012-03-25 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Om det är däcksidor du menar så ska de inte limmas. I ditt fall beror det troligen på att fälgen är för bred i förhållande till däcket fram. Har kört med olimmade lösa däcksidor i många år på mina bilar, och det har aldrig varit några problem. Dock har det i dessa fall varit lösa däcksidor på däck som varit "rätt" i förhållande till fälgens bredd (typ dina bakhjul).

VW 1200 -60
VW 1300 -66

3 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-03-25 13:32:07)

Jo det är däcksidor och jag är medveten om att de normalt inte ska limmas.
Problemet exakt som du beskriver, dimensionen på framdäcken i förhållande till fälgen. Det ser bra ut med de olika dimensionerna bak- och fram och skulle inte vara några problem om man bortser från däcksidorna
Däcksidorna fram ställer sig fint där det borde finnas däcksida att tryggt luta sig mot, men det finns ingen sådan pga den mindre dim.
De ska hjälpas till lite grann till att nå däcksidan som finns lite längre in. Även förra ägaren tänkte på lim tydligen av fel sort.
Ska kanske vara någon sorts kall vulk.

Som sagt, däcksidorna bak sitter som ett smäck. Icke så fram.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Prova att släppa ut lite luft och knacka lite på dom vid fälgkanten så dom kryper in lite till Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-03-28 17:12:59)

Har plockat bort de helt. fördelen med att bo i Malmo är billig arbetskraft (ej barn),
däcken luftades av och "trycktes in" för att få loss däcksidorna.
Framdäcken som hade fula klistermärken bytades så att klistersidan
hamnade inåt. Ser kanon ut. Kostnad: 200 kr.

Har nu två helt oanvända däcksidor (var reserv) till salu. Ge mig ett bud.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6 Senaste redigerad av pato87 (2012-03-28 20:46:44)

luftgekühlt skrev:

Har plockat bort de helt. fördelen med att bo i Malmo är billig arbetskraft (ej barn),
däcken luftades av och "trycktes in" för att få loss däcksidorna.
Framdäcken som hade fula klistermärken bytades så att klistersidan
hamnade inåt. Ser kanon ut. Kostnad: 200 kr.

Har nu två helt oanvända däcksidor (var reserv) till salu. Ge mig ett bud.

200 bjudet!:D (om de passar till min bubbla -66 dvs ICQ/ag

7

pato87 skrev:
luftgekühlt skrev:

Har plockat bort de helt. fördelen med att bo i Malmo är billig arbetskraft (ej barn),
däcken luftades av och "trycktes in" för att få loss däcksidorna.
Framdäcken som hade fula klistermärken bytades så att klistersidan
hamnade inåt. Ser kanon ut. Kostnad: 200 kr.

Har nu två helt oanvända däcksidor (var reserv) till salu. Ge mig ett bud.

200 bjudet!:D (om de passar till min bubbla -66 dvs ICQ/ag

De är dina. Kolla med dina fälgdimensioner. Mina däck bak är 185/65-15
och fram 135/70-15 och däcksidorna passar bägge två.

De kkommer från en bubbla! så de borde passa

Post's attachments

Attachment icon bb.jpg 794.15 kb, 112 downloads since 2012-03-30 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

luftgekühlt skrev:
pato87 skrev:
luftgekühlt skrev:

Har plockat bort de helt. fördelen med att bo i Malmo är billig arbetskraft (ej barn),
däcken luftades av och "trycktes in" för att få loss däcksidorna.
Framdäcken som hade fula klistermärken bytades så att klistersidan
hamnade inåt. Ser kanon ut. Kostnad: 200 kr.

Har nu två helt oanvända däcksidor (var reserv) till salu. Ge mig ett bud.

200 bjudet!:D (om de passar till min bubbla -66 dvs ICQ/ag

De är dina. Kolla med dina fälgdimensioner. Mina däck bak är 185/65-15
och fram 135/70-15 och däcksidorna passar bägge två.

De kkommer från en bubbla! så de borde passa

har originalfälg på nu så tänkte att de skulle på dom. du kanske vet om de passar isf?

9

pato87 skrev:
luftgekühlt skrev:
pato87 skrev:

200 bjudet!:D (om de passar till min bubbla -66 dvs ICQ/ag

De är dina. Kolla med dina fälgdimensioner. Mina däck bak är 185/65-15
och fram 135/70-15 och däcksidorna passar bägge två.

De kkommer från en bubbla! så de borde passa

Jag menar att de passar, samma fälgdim.

har originalfälg på nu så tänkte att de skulle på dom. du kanske vet om de passar isf?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│