Fråga 1: Hur mkt kan man vrida en bayframvagn utan att kulbultarna tar i vid körning....?
Fråga 2: Har för mig att 1mm vridning ger 1cm sänkning/höjning ute vid hjulet, stämmer detta?
Tacksam för svar!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Framvagns sänkning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Fråga 1: Hur mkt kan man vrida en bayframvagn utan att kulbultarna tar i vid körning....?
Fråga 2: Har för mig att 1mm vridning ger 1cm sänkning/höjning ute vid hjulet, stämmer detta?
Tacksam för svar!
Jag har just kollat upp det på min bay.
Står låsskruven 90 grader rakt bakåt, så har du ca 3,5 cm fjädringsväg innan originalstötdämparen bottnar. Men det gäller då du kör utan rake. Om du kör med hög bakände, så sänks framdelen, och då får du mindre fjädringsväg, och då får du inte vrida rören lika mycket.
Och min originaldämpare bottnar då det är 270mm c-c mellan över och nedre stötdämparfästet.
Kulbulten bottnar då du har runt 265mm c-c mellan övre och nedre stötdämparfästet. Det skiljer nån mm beroende hur caster/camberjustering står.
Ett bra tips är att inte vrida rören utan att svetsa dit en sänksats. Höjden måste ju i princip alltid finjusteras. Om du inte vill kosta på det, så har Macke en lösning på en snikvariant, som han kanske delar med sig.
Kanon Demian!!!
Då ska jag ut å mäta när jag får tid, vad tror du om att 1mm vridning gör 1cm vid hjulet?
Sätt dit en sänkningssats när du ändå håller på.
Det går fortare att sätta dit en sänkningssats än att bara vrida på rören ju.
Då kan du labba med den snyggaste körhöjden istället för att stå med skägget i breflådan och bara kunna labba med däcksdimensioner.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Framvagns sänkning
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.