1

någon som vet om fördelar drevet måste på veven innan balansering?

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

2

Drev remskiva allt som skall vara på veven för att balanseringen skall bli bra
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Och tryckplatta tydligen...

Nils, umeå

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-03-29 11:11:21)

Jag  ber dom att balansera veven först och sen med tryckplattan om du måste byta tryckplattan så skall du göra om balanseringen
På det viset kan du byta koppling (på en räser kan man döda en koppling på några repor ICQ/ac )
//Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Jag balanserar bara vev med svänghjul och tryckplatta. Allt som sitter nära centrum gör ingen eller väldigt lite skillnad. Det är vikterna som sitter långt från centrum som är viktiga. Vi lägger i kilarna i veven men dom är avslipade till vevens diameter. Vi har provat med drev med låsringar och dyligt men har inte sett nån märkbar skillnad. Aluremskivorna ger inte heller nåt utslag men tunga stålremskivor måste balanseras. Jag har tokbalanserat vissa motorer men inte sett nån skillnad i lagerförslitning. VW-s standard funkar bra ,inom 1-2gram.

6

Man bör stifta tryckplattan, kan bli obalans om man bara styr på bultarna.

Nu skrev du inte vad det är för motor som ska ballanseras, är det en 30 hk så bör man undvika att borra ur mer på veven än vad det är gjort från fabrik utan ta det på svänghjulet istället, 30 hk veven är ju ganska skör original o man vill inte att den ska bli ännu skörare ICQ/ab

7

en 1776 byggd på 1600 block, veven är en ny cb vev.

Nils, umeå