1

Jag håller på att sätta ihop en Typ 4 motor, som ursprungligen var på 1700 cc med insprutning och 80 hk.
Nu är den på 1800 cc med hembyggt extractor, 009 fördelare och ombyggd till typ1 kylning.
Förgasarna som ska användas till denna motor är dubbla Weber IDF36:or, förmodligen från Alfa.
Som jag läst mig till dels på detta forum och annanstans så kan orginalbestyckningen, framför allt vad gäller
emulsionsrören ifrågasättas. De jag har heter F57.
Frågan är om det är någon mening att prova dessa eller redan nu söka efter andra, till exempel F11 som verkar
vara ett alternativ, eller är några andra att föredra i mitt fall?
Bestyckningen i övrigt är för nuvarande 30 mm halsring, 132 i huvud och 220 i luft.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

2

Jag vet inte vad F57 har för egenskaper, tror det är ett special för Alfa. F11 tror jag kan funka bra på din motorn. Bestyckningen i övrigt känns som om det är för en liten motor med rätt stora kanalerna. Jag skulle nog testa med 120 i huvud och luft påverkar mest över 5000 och kanske skulle ner till 180-200.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Jag vet inte vad F57 har för egenskaper, tror det är ett special för Alfa. F11 tror jag kan funka bra på din motorn. Bestyckningen i övrigt känns som om det är för en liten motor med rätt stora kanalerna. Jag skulle nog testa med 120 i huvud och luft påverkar mest över 5000 och kanske skulle ner till 180-200.

Om jag sätter i 32 mm halsringar, kan det då eventuellt fungera med 132 i huvudmunstycken?

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

4 Senaste redigerad av Silverbug (2012-03-29 01:46:35)

Teoretiskt så borde det bli bra med 132 i huvudmunstycke till 32 mm halsring, men troligtvis måste du ändå byta emulsionsrör och luftmunstycken för att få ordning på det. Dessutom verkar halsringar till idf36 ganska dyra om du nu inte har liggande på hyllan.  Default/hmm
Enklast är nog ändå att behålla 30 mm halsringar och testa svwerkers recept.

Sen är det det här med motorkaraktären, 30 mm halsringar funkar bäst om din motor har maxeffekten runt 5000 varv, 32 mm motsvarande ca 5600 varv..  Beror ju lite på vad du har för grejer i motorn i övrigt, med obearbetade toppar och orginalkam så skulle jag köra på 30 mm, kanske 28 mm ICQ/ad  .

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

5

ring ronvill i stockholm och tala om för gubbarna vad om sitter i motorn så brukar dom träffa rätt till 99%
Ps gubbana är 70-75 år gammla men det dom inte kan om en förgasare är inte värt att veta jag har förmig att dom har jobbat 40-50år med weber
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Blir svårt att ringa Ronvill i Stockholm eftersom han i säkert 10 år har sin verksamhet på Gotland och har numera enligt hemsidan flyttat till Frövi.  ICQ/ad
Firman kanske är såld?

http://ronwill.se/

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:

Blir svårt att ringa Ronvill i Stockholm eftersom han i säkert 10 år har sin verksamhet på Gotland och har numera enligt hemsidan flyttat till Frövi.  ICQ/ad
Firman kanske är såld?

http://ronwill.se/

Herr och fru Ronwill har tagit ner skylten. Jag ringde och pratade med dem för ett år sedan och då har de i praktiken lagt ner sin firma.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8

Jag handlade här:http://www.fastroadcars.co.uk/shop/index.php. till mina IDF 36:or. F11 funkar bra för mig.
Billigt och snabb lev.