Tänkte ja skulle tipsa lite allmänt om två finurliga uppfinningar som i alla fall jag tycker är värda några dollar.
---
Cleco/Cleko, brukar stavas på båda sätten, kommer från flygindustrin, används till att fixera ting och tang som ligger omlott när man skall svetsa.
Här är lite olika storlekar av clecos och även cleco side grip och specialtången man använder.
Så här fungerar den.

Och så här fungerar side grip'sen.
Side grip'sen brukar ligga på USD10 för 5-10stk och dom andra får du en stor påse för runt USD20, dom sista ofta i 'kit' med tång.
---
Den andra tingen ja tänkte tipsa om är en 'butt weld clamp', heter säkert nåt mer sofistikerat också men det är under det namnet som jag funnit dom på eBay. Används till att fixera ting och tang man skall svetsa ihop kant i kant.
En annan design in action.
Den ButtWeldClamp'en kan man också tillverka själv, det var ett par på MB forumet som visade upp sina hemknackade clamps och dom såg strålande ut. Själv hade jag några dollars som låg och brände i fickan så ja köpte mina ja.
Ser att dom billigaste ligger på USD19:99 för 4stk på eBay nu men det dyker upp billigare, mina kostade USD5:95 för 4stk.
---
Det kan hända att allt finns att få tag på över disk i Sverige också men ja gillar eBay skarpt så...