1

tjena då min 1600 motor är i molekyler och våren e här! så ska ja jag sätta i en 1300 motor så ja kan bes och åka lite

min fundering är om 1300:an passar rätt i min 1302s eller om det e nåt jag behöver tänka på så som urtrampnings lager mm
tacksam för svar

mvh Sebbe

2

palmgren skrev:

tjena då min 1600 motor är i molekyler och våren e här! så ska ja jag sätta i en 1300 motor så ja kan bes och åka lite

min fundering är om 1300:an passar rätt i min 1302s eller om det e nåt jag behöver tänka på så som urtrampnings lager mm
tacksam för svar

mvh Sebbe

Jadå den passar rätt i under förutsättning att den har samma typ av koppling dvs en solfjäder-koppling utan ring i mitten. 1300-motorn har åxå 180 mm koppling i stället för 200 mm som 1600:an har men det gör inget.

3

Och så måste ju 1300:a motorn ha ett 12-voltssvänghjul..... så startmotordrevet passar.  ICQ/ad
6 volts motorer har lite mindre kuggkrans......
På en del tryckplattor kan man ta bort "ringen" bara genom att lyfta på "hårnåls-fjädrarna" -då går det bra till 70-tals vxl-lådorna oxå.

4

Ok då va det inte riktigt bolt on då.
Mycket tacksam för de snabba svaren ICQ/ab

5

Är du mek...så är det ju annars rätt så okomplicerat att byta svänghjul, som att "låna" det ifrån din 12volts motor - men man får mäta in schimsen med klocka till 0.07-0,12mm spel i axiallagret - lite baltigt men gratis.....

6

mettis skrev:

Och så måste ju 1300:a motorn ha ett 12-voltssvänghjul..... så startmotordrevet passar.  ICQ/ad
6 volts motorer har lite mindre kuggkrans......
På en del tryckplattor kan man ta bort "ringen" bara genom att lyfta på "hårnåls-fjädrarna" -då går det bra till 70-tals vxl-lådorna oxå.

Blir en tryckplata dålig med tiden eller, mitt bygge jag gör nu så sitter det en tryckplata med ring på som ser "fräsch" ut (hur man nu vet de) fast nu kommer motorn hamna på en 71- låda där jag inte ska ha någon ring.

Frågan är då ska jag flytta över min utan ring från orginalmotorn eller försöka pilla bort ringen som sitter på den här eller lika bra å köpa ny... Default/smile

7

Ska man byta svänghjul så kan det vara bra att hålla reda på de olika infästningarna och tätningarna som finns. I annat fall kan man drabbas av både läckage och svänghjul som släpper.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Jag utgick ifrån att din 1300-motor var en 12-voltare eftersom du ska sätta den i en 12V-bil. ICQ/ad

9

Hmm nästa problem... 1300 e 6v å 1600 e 12v så jag tänkte flytta över mitt 12v svänghjul men det går inte för att 12v svänghjulet har inte den lilla klacken i sig så det får inte hela vägen in.

Finns det olika 200mm svänghjul?

10

palmgren skrev:

Hmm nästa problem... 1300 e 6v å 1600 e 12v så jag tänkte flytta över mitt 12v svänghjul men det går inte för att 12v svänghjulet har inte den lilla klacken i sig så det får inte hela vägen in.

Ja, svänghjulen för 200 mm koppling finns ju i både 6 och 12V-utförande + att det finns med olika passning mot vevaxeln.

11

ok det får nog bli till att snickra ihop min 1600 ist då passar iaf grejerna

men tack för alla svar

12

palmgren skrev:

Det finns ju 6 volts (typ3) 200mm sv-hjul - men om din 1300:a vev inte passar....undrar jag om det inte är en 1200:a du har?
Annars kan man ju blanda 13, 15 och 1600:a motorer med 6 + 12 V svänghjul rent mekaniskt, bara man tätar med liite silicon... ICQ/ad

13

mettis skrev:
palmgren skrev:

Det finns ju 6 volts (typ3) 200mm sv-hjul - men om din 1300:a vev inte passar....undrar jag om det inte är en 1200:a du har?
Annars kan man ju blanda 13, 15 och 1600:a motorer med 6 + 12 V svänghjul rent mekaniskt, bara man tätar med liite silicon... ICQ/ad

Vad har du för märkbokstav före motornumret som är instansat i vevhuset under generatortornet? Har du en 6V 1300 så ska du ha ett F där.

14

Det e en 6v 1300 som ja skulle konverterat till 12v lite lätt men det gick inte med de grejerna ja hade hemma så det blir till att fixa min 1600 12v ist

15

Det e en 6v 1300 som ja skulle konverterat till 12v lite lätt men det gick inte med de grejerna ja hade hemma så det blir till att fixa min 1600 12v ist