1

Jag har köpt ett oljepumpslock med endast en utgång till oljefilterhållaren, var ska jag ansluta returslangen i blocket , jag måste väl borra in anslutningen i en kanal och inte rätt in i tråget väl ? Jag har inte hittat nån bra bild så hjälp emottages tacksamt.

You´ll never know...

2

Jo du måste borra upp en kanal i blocket där oljan skall in efter det passerat igenom filtret.
Jag skulle ju rekomendera att om du inte gjort detta innan tar hjälp av någon som kan. Du skall helst klyva blocket eller ännu hellre ha blocket klyvt för att göra detta.
Vilket fall får du montera bort remskivan och kåpan bakom den. sedan är där en täckbricka till vänster där du skall in med en 3/8 gänga.

3 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-01-22 14:29:25)

http://i56.tinypic.com/k14cjb.jpg

Tackar Mohawk! Är det nummer 1,2 eller 3 du menar ?  Jag gissar att man ska stoppa in den i tvåan.... ICQ/ad  Förresten så bottnade inte pumpen jag fick med heller,vad passar den i då ? Nu var inte det nån fara då jag redan har en i men det kan ju vara bra att veta...

( Lånad bild av Fredrik S. )

You´ll never know...

4

Om inte pumpen bottnar så är din motor från 71 eller nyare med ett annat djupare kamdrev.

5

Nr 2. Man brukar få fila lite på nr3 annars tar skallen i när man skruvar in anslutningen. Finns lite olika 3/8. Kah brukar gänga så djupt att jag går förbi kanalen som går ner till pumpen. Den kanalen används ändå inte när man har fullflödes. Det finns en lång 3/8 ansluting som täcker det hålet. Finns hos de flesta hydraulfirmor.

6

Tackar för snabba och tydliga svar ! Bara jobbet kvar då.. ICQ/ad

You´ll never know...

7

Mohawk skrev:

Nr 2. Man brukar få fila lite på nr3 annars tar skallen i när man skruvar in anslutningen. Finns lite olika 3/8. Kah brukar gänga så djupt att jag går förbi kanalen som går ner till pumpen. Den kanalen används ändå inte när man har fullflödes. Det finns en lång 3/8 ansluting som täcker det hålet. Finns hos de flesta hydraulfirmor.

Om du har den långa kopplingen, pluggar du inte pumpen då??

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

8

putte skrev:
Mohawk skrev:

Jo,men det är ju meningen.Oljan går ju inte längre från pumpen å upp i den kanalen utan in i vevhuset via oljepumpslocket,filtret å det nyborrade hålet.

9

stickan skrev:
putte skrev:
Mohawk skrev:

Jo,men det är ju meningen.Oljan går ju inte längre från pumpen å upp i den kanalen utan in i vevhuset via oljepumpslocket,filtret å det nyborrade hålet.

egentligen skulle jag skrivit.. behöver man inte plugga pumpen då?? eftersom kopplingen täcker hålet..

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

10

putte skrev:
stickan skrev:
putte skrev:

egentligen skulle jag skrivit.. behöver man inte plugga pumpen då?? eftersom kopplingen täcker hålet..

Ok.:) Nej,om du skruvar i en anslutning som täcker hålet behövs ingen plugg i pumpen.

11

Jag brukar plugga pumpen ändå även om gängan täcker hålet. Då är man helt på den säkra sidan. Om du änså kall ha bort pump så kolla så att inkommande hål för oljan linjar med hålet i blocket . Om inte fila till bästa resultat ICQ/ab Har hänt att hålen inte stämmer helt och på så sätt tappar man flöde.

12

När vi ändå har så fin ruljans i den här tråden , vad rekommenderas för filter då ? I mitt fall så är det i princip en standard AS 1600 .

Sen funderade jag på en sak till , när jag var i jänkesvängen så monterades det sk. ´vacupans´ på headders ,är det nåt att montera. Med vacupans så får man ju bort oljefilm och skit som blir plus att det generar ett undertryck i vevhuset vilket då ger en lättare snurrande motor men jag har aldrig (tror jag .. ) sett det på nån fokvagn. 

Eller vad ska man bäst göra av vevhusventilationen ?

You´ll never know...

13

Ingen som hade nån åsikt om ´vacupans´ ?

You´ll never know...

14

m.helsing skrev:

När vi ändå har så fin ruljans i den här tråden , vad rekommenderas för filter då ? I mitt fall så är det i princip en standard AS 1600 .

Sen funderade jag på en sak till , när jag var i jänkesvängen så monterades det sk. ´vacupans´ på headders ,är det nåt att montera. Med vacupans så får man ju bort oljefilm och skit som blir plus att det generar ett undertryck i vevhuset vilket då ger en lättare snurrande motor men jag har aldrig (tror jag .. ) sett det på nån fokvagn. 

På dom flesta motorer funkar std vevhusventilation helt ok...

15 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-01-25 10:29:11)

m.helsing skrev:

Ingen som hade nån åsikt om ´vacupans´ ?

olje filter samma som i raggar svängen (hp1)
Vacumpans går att montera  det lilla problemet är att sbp inte tycker om den (funkar bäst med megafon)
Vacumpans använs även i vw svängen ofta på storaracing motorer
men i dag används  vacumpumpen i stället för vacumpan (fatti mans vacumpump)

/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

stickan skrev:
m.helsing skrev:

På dom flesta motorer funkar std vevhusventilation helt ok...

Jo det är förstås sant men det sitter dubbla förgasare på motorn och inga ingångar till filtren..

Så jag provar med fattigmansvacuumpumpen och meddelar hur det gick .

You´ll never know...

17

tänk på att det inte finns någon packbox vid remskivan så det blir lite svårt att få undertryck i motorn
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

..men visst får jag ett ´sug´ genom även om det inte är ett direkt vacuum

You´ll never know...