Har en Bosch 009 fördelare som är stämplad med Mexico i botten.
Har denna samma kvalitet som en orginal Tysk tillverkad,
eller är den att betrakta som en kopia?
Har en Bosch 009 fördelare som är stämplad med Mexico i botten.
Har denna samma kvalitet som en orginal Tysk tillverkad,
eller är den att betrakta som en kopia?
Den ska du absolut betrakta som en kopia!
Kvalitén är nog bra men kurvan skiljer lite mot en tysktillverkad.
Ali G
Har en fråga lite på samma ämne.
Köpte en 009 fördelare. denna står det varken germany eller mexico på. Dock så är det Bosh logor stämplade på den och bosch numret.
Hur vet man vart den är tillverkad?
Har en fråga lite på samma ämne.
Köpte en 009 fördelare. denna står det varken germany eller mexico på. Dock så är det Bosh logor stämplade på den och bosch numret.
Hur vet man vart den är tillverkad?
China kanske..
Ibland skriver dom Made in China på kartongen men inte på innehållet.
Troligtvis Brasiliansk Bosch 009a, de märkte bara kartongen inte fördelaren.
ok så denna är att betrakta som en kopia också då?
köpte den begagnad som en "original bosch 009", tänkte då att detta var en tysklandstillverkad original men så vart kanske inte fallet.. 
Den är lika mycket Bosch som en braliliansk VW är en VW.
Same same but different.
Ali G
Kvalitén är nog bra men kurvan skiljer lite mot en tysktillverkad.
Vet du om det är den totala tändförställningen som skiljer eller är det hur den förställer tändningen, alltså max tändförställning nås vid olika varvtal?
Såg en graf på det för rätt länge sedan och om jag minns rätt så var den brasilianska lite senare innan den nått full tändning. Tror inte att normalanvändaren märken någon skillnad.
Ali G
När vi ändå är inne och snackar 009. hur ställer man bäst tändningen?
Har jag förstått det rätt att man ställer den på 3000 varv med stroblampa till runt 30 grader före?
eller läst om mellan 28 och 32 grader, så vilket är bäst/ vad blir skillnaden?
Det beror på hur effektivt ditt förbränningsrum är, hur ditt slag/stakförhållnde är, vilket borr du har mm så det går inte att ge något generellt svar. En del motorer trivs med lägre och en del med högre tändningen. Likaså trivs vissa motorer med en kort snabb kurva medan andra vill ha längre.
Ali G
Precis detta svar jag väntade mig;) Men som en grund på en "vanlig otrimmad 1600"(bla bla 009 kanske inte är bäst för en sån på många sätt..) motor vad skall man testa med där? 30 grader?
Precis detta svar jag väntade mig;) Men som en grund på en "vanlig otrimmad 1600"(bla bla 009 kanske inte är bäst för en sån på många sätt..) motor vad skall man testa med där? 30 grader?
Kom dock ihåg att std-förgasaren till din 1600 (34PICT) inte alls trivs ihop med en 009 fördelare. 
Alex's skrev:Precis detta svar jag väntade mig;) Men som en grund på en "vanlig otrimmad 1600"(bla bla 009 kanske inte är bäst för en sån på många sätt..) motor vad skall man testa med där? 30 grader?
Kom dock ihåg att std-förgasaren till din 1600 (34PICT) inte alls trivs ihop med en 009 fördelare.
Jo det har jag också läst.. men min motor i det här fallet är en 1600 enkelport med en enkel solex 28 pci med 24mm halsring i, för denna kombo finns ju inte riktigt någon original fördelare så tänkte prova med en 009:) tanken är väl att köra dubbla gasare och lite tillfixade toppar senare när tid/pengar finns för detta:)
stickan skrev:Alex's skrev:Precis detta svar jag väntade mig;) Men som en grund på en "vanlig otrimmad 1600"(bla bla 009 kanske inte är bäst för en sån på många sätt..) motor vad skall man testa med där? 30 grader?
Jo det har jag också läst.. men min motor i det här fallet är en 1600 enkelport med en enkel solex 28 pci med 24mm halsring i, för denna kombo finns ju inte riktigt någon original fördelare så tänkte prova med en 009:) tanken är väl att köra dubbla gasare och lite tillfixade toppar senare när tid/pengar finns för detta:)
Ok...Då är det säkert större chans att lyckas! 
Satt på luren i förra svaret så jag kan utveckla lite mer nu.
Man ska ju ha en tändpunkt som gör att du får så högt cylindertryck som din motor tål innan kolven vänder och trycket övergår i rörelseenergi och trycker kolven neråt. Ganska basic så långt.
Har man ett stort förbränningsrum typ semihemi så tar det längre tid innan flamfronten har nått ut i periferin och man ska ha högre tändning, en ökning på upp till 10 grader över hela registret har förekommit.
Har man då en kort stake så kommer kolven att befinna sig kortare tid i exponeringszonen och accelerera fortare bort från den och tvärt om med en lång.
Har man stort borr så ska man teoretiskt ha högre tändning än med litet osv.
Med tanke på alla parametrar så fungerar de flesta motorer förvånansvärt bra på 30° före men det finns utrymme för exprimenterande. 
Ali G
Tack för ett matnyttigt svar!
Blir till att prova lite då men börjar sätta den på 30 grader som utgångspunkt. blir ju en del experimenterande med munstycken osv med den förgasaren jag har också. men hoppas man lyckas lära sig lite bättre hur allt hänger ihop till slut!