1

Någon som vet skillnaden mellan 72ans och 73-79ans drag? Går det mont ett senare drag med modif på en 72a? Gäller enkelhytt.

2

Här var det en som glad i hågen betalade 1.500:- för ett flånkans nytt VBG. 1972 only....  ICQ/ac
Ett 73-79 finns kvar med samma prislapp.

http://www.blocket.se/orebro/Fabriksnya … 16&w=3

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Jag håller på och sätter dit en earlybaystötfångare på en latebay med drag. Det verkar vara ganska lätt att få dit.

Spontant så tror jag att det är samma dragkrok. Att det bara borde vara stötfångarinfästningen som skiljer. Men som sagt, det är inga problem att få dit stötfångaren.

På late bay, så sitter den med en lång bult i ytterkanterna. En M8 rakt igenom stötfångaren. Det borde gå att dra samma bult genom en early stötfångare, och svetsa igen stötfångarens originalhål.

4

Tack för svaret Demian! Beställer ett 73-79. Har ju två st ljuddämpare att anpassa mig till oxå.... ICQ/ab

5

Draget för 72:an är speciellt eftersom infästningspunkterna är längre ifrån varandra pga det bredare motorrummet. Jag har ett orginaldrag på min 72:a och där är det ett kraftigt runt rör innanför kofångaren. Det är fyra hål som borrats i kofångaren där själva kuldelen kommer fast utanpå kofångaren. Det är möjligt att ett 73-79 drag går att använda om kulans fäst del kommer helt under kofångaren.

6

Okej, låter bra. Får modifiera kofångaren om det behövs.

7

Jag har ju faktiskt en -72:a stående, så jag kröp under och tog en titt.

Det ser ganska lika ut, men på 75:an sitter draget fäst i rambalken med tre bultar underifrån på varje sidan, och på 72:an sitter det med två bultar underifrån, fast på den satt det också tre bultar på sidan.

Sedan så verkar det som att själva dragkulan sitter några cm längre upp på late bay, men det kan ju vara bra om man åker sänkt. För själva tvärdragstången, som dragkulan sitter fäst i, är på samma höjd på 72 och late. Då kommer också stötfångaren hamna på samma höjd.

8

Syyper! Spank you!

9

Jag ska göra en koll i morgon. Jag håller på och sätter tillbaka drag och stötfångare på -72 kleinbussen. Fästet mellan drag och stötfångaren på -72 är i alla fall bara två T-formade plattjärn, jag tar lite bilder.

[

10

Perfekt!

11

Har tittat lite på dragkrokarna. Fick tyvärr inga bra bilder på konsollerna till rambalkarna. De skiljer mellan 72 och 73-79. Det ser ut som -72:ans rambalkar är tunnare. När det gäller VBG så är dragbalken med kroken mycket riktigt samma mellan årsmodellerna. Stötfångarfästena är skruvade i sidorna på konsollerna och ser ut så här:

Post's attachments

DSC00516.JPG, 399.4 kb, 1632 x 1224
DSC00516.JPG 399.4 kb, 211 downloads since 2012-03-28 

DSC00517.JPG, 305.47 kb, 1632 x 1224
DSC00517.JPG 305.47 kb, 204 downloads since 2012-03-28 

[