1

Som rubriken lyder, vad skiljer sig bromstrummorna från varandra fast annan bultmönster?
Är det skillnad på storlek etc eller är det bara bultmönster som skiljer sig?
Tänkte istället för köpa adapterplatta om man kan bara byta trumman?
Om det finns sådan tråd redan så tar jag givetvis bort denna  ICQ/ad

2

alpinebubblan skrev:

Som rubriken lyder, vad skiljer sig bromstrummorna från varandra fast annan bultmönster?

Dom äldre 5-bultstrummorna tom 66 är smalare men diametern är lika.

3

stickan skrev:
alpinebubblan skrev:

Så det går inte byta till en annan trumma med annan bultmönster för den är för smal eller går det?

4

alpinebubblan skrev:
stickan skrev:
alpinebubblan skrev:

Så det går inte byta till en annan trumma med annan bultmönster för den är för smal eller går det?

Jo det går men i vissa fall måste du även byta sköld backar och hjulcyl. Jag har gjort detta ganska många gånger på Formel Vee-bilar och det är inga större problem. Hur vill du byta?

5

stickan skrev:
alpinebubblan skrev:
stickan skrev:

Jo det går men i vissa fall måste du även byta sköld backar och hjulcyl. Jag har gjort detta ganska många gånger på Formel Vee-bilar och det är inga större problem. Hur vill du byta?

Okej! nä va mest intresserad och höra om det gick ICQ/ab

6

Du har en -66a dvs kulbultsframvagn med stora 5 bult. Du har ju inte någon anledning att sätta på äldre trummor med samma bultmönster.

Om du vill ha folkvagns 4-bult så kan du sätta på trummor från en 4-bults bubbla. (1200 eller 1300) 68-nyare.
vill du ha ett helt annat icke bubbla mönster så är de 4-bultade trummorna mer tacksamma att borra om.

Ananrs finns det färdiga trummor att köpa med olika bultmönster 4/100, 5/130 etc. Passar rakt av.

Enda trumman med annorlunda bultmönser (icke VW) som kan passa är porsche 924 (inte turbo) de ska enligt utsago ha samma trummor bak som VW typ 1 men med 4/100 i bultmönster.
Någon som kan bekräfta detta?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7 Senaste redigerad av michaelth (2012-03-27 08:13:28)

P 924 har 108*4 skivorna fram flyttar in anläggnings ytan 23mm om jag inte minns fel. Men hur man gör med broms ok måste utrönas... Har tänkt att testa vid tillfälle. Lagren e som T1 kulbult med skivor..har bara kollar dimensionerna efter ritning inte i verklighet.. Men e sugen då mina revolution fälgar breddar lite för mycket och har ford bultmönster..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Så finns trummor man kan köpa med bultmönster 4x100?

9

alpinebubblan skrev:

Nää..Tror inte det!

10

stickan skrev:
alpinebubblan skrev:

Nää..Tror inte det!

Har inte hört talas om det heller, men va mest nyfikenhet ang trummorna

11

CSP har skivor fram och trummor bak med 4/100.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Okej okej!