Så. Tänkte göra en tråd om motorn som för säsongen ska landa i min gamla mahognyjolle. Båten är en Ruben Östlund byggd i Linköping 1932, ombyggd på 50-talet med bland annat en gas-spis (ja, typ som ett pentry - blä!). Under förra vintern återställde jag (med livet som insats ska tilläggas) båten till mer värdigt runabout-utseende. Motorn hanns inte riktigt med, så jag spenderade större delen av sommaren med att få ordning på skitet som satt i båten (som legat på land sen innan jag föddes, dvs. 1983), och hann med en kort tur innan säsongen var över.
Min polare John vid spakarna:
Så efter ett tips här på BV (tack Peter!) hittades inte mindre än tre stycken Gray Marine motorer inte långt hemifrån. Som det ser ut kommer det att gå att få ihop iallafall två av dessa tre, även om jag ju bara behöver en. Om mina efterforskningar är korrekta, är Gray Marine motorerna baserade på något som kallas Continental F140, som verkar vara en allround industrimotor i USA. Om så är fallet finns ganska mycket delar att få tag på, så jag chansade och beställde hem ventiler, styrningar, ram/vevlager och en komplett packningssats (allt för $160). Om det stämmer eller inte får jag garanterat anledning att återkomma till..
'Tyvärr' är dessa två 62HP och en 70HP (den senare är den röda, lite mer bojsänke än jag orkar med just nu). I båten sitter i dagsläget en 75HP, vilket var den starkaste fyran som fanns att tillgå. Så troligtvis sparar jag den och renoverar nästa vinter, om det nu visar sig att det finns reservdelar.
Blocket har skickats iväg till Dixner, som ska plana det + toppen, och sätta i de nya styrningarna så snart dom kommer + slipa ner veven för ÖD-lager till stakarna.



