1

På mitten -80 talet skruvade jag ihop min budget 1600, denna försågs med det vanliga prylarna för den tiden; 009, ormbo, doghouse, oljefilter (på pump, hårdare fjädrar, C35, typ-3 glömplåtar, större förgasare etc...

En del av dessa komponenter verkar ha omvärderats på senare år (som glömplåtarna).

En sak jag monterade var en skvalpplåt mellan kam och vev. Vad säger den moderna expertisen om dessa?

Eder undrande
Sten vW

2

Ja,en skvalpplåt är bra att ha om du ska räjsa med motorn.På en std-motor i en bruksbil behövs ingen.

3

Jaq har skvalplåt på min 1835cc. Jag tycker har en tanke att den hjälper till extra att hålla nere att oljan skummar om man använder sig av en extra oljesump. Det är något jag har fått för mig.

Typ3 glömmkåpor har jag på alla motorer jag bygger eller byggt.

4

Bra då verkar inte skvalpplåt vara någon direkt belasting...

Litegrann av gör ingen skada och kanske någon nytta, lite gasa gör man...

Jag tycker mig minnas att det var lite bökigt att få den att sitta stumt, dvs motverka vibration och nötning.

Tackar mina herrar!

Sten vW