1

SItter och läser lite om hur andra har installerat sina bensinpumpar. främst på zatzy.com där var och varannan gubbe har två eller fler 044 pumpar. Vad är det som gör att de (i mina ögon) har så förbannat överdimentionerat soppasystem? krävs det så mycket pumpkraft för att man laddar på såpass mycket mer numera (stora flödesfall i pumpen när trycket ökar)? E85 kräver mer men knappast de dubbla eller har jag fel? eller är det en mode sak där det är coolt att ha tre stycken pumpar och ett "Nuke peroformance" filter?

2

Vill du ha våra spekulationer eller svar på din fråga? Är det svar du är ute efter så kanske det är bättre att ställa frågan där dom som monterat dubbla 044or hänger.... ICQ/ab

3

inser att jag kanske var lite luddig i frågeställningen. det var mer en observation än något annat.

min fråga är väl mer;
1. Hur långt räcker en 044 pump i en vw? både med och utan turbo är intressant. Även E85.
2. Dubbleras den siffran bara för man sätter dit en till?
3. Hur stora rör behövs för att de inte ska vara begränsande (tänker två eller fler 044 pumpar jobbar med volymer som behöver stora rör)
4. Vad för filter klarar av dubbla eller trippla pumpar?
5. en regulator som klarar av dubbla eller trippla pumpar?

4 Senaste redigerad av mr_nickee (2012-03-22 14:20:15)

kul att det är fler än jag som funderat på detta. ICQ/ag

Det svar ja fick någonstans från någon "förstå sig på'are" var att anledningen till flera pumpar var att om en pump gick sönder och bränsletrycket föll innan föraren hann stänga av motorn, kunde leda till något dåligt. Till och med få motorn att skära eller nåt om man hade otur.  Jag förstår inte riktigt varför motorn skulle skära ihop om den inte fick tillräckligt med bränsle och inte bara stanna? Men när ja läste detta rekomenderades dubbelt så mycket pumpkraft som man behövde.. Det här var i något toyota supra sammanhang och och en topptrimmad motor på 800-1000 hk typ..

5

Om en motor tappar bränslet under full belastning så får man detonation och totalras är ett faktum, än värre blir det med övertryck.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

intresant, hur kan det bli så?

7

Svwerker skrev:

Om en motor tappar bränslet under full belastning så får man detonation och totalras är ett faktum, än värre blir det med övertryck.

Vad är det för skillnad att bensinpumpen lägger av och att man kliver av gasen? Spjället stänger och ingen soppa kommer men varvet är ju det samma. skillanden är ju att du pumpar luft. men även med tokvarma toppar och högt komp ~14:1 så kan man ju inte antända "ren" luft.

8

stänger du spjället så motorbromsar du.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

stänger du spjället så motorbromsar du.

Ja, stänger jag av pumpen så motorbromsar jag ju också så varför skulle det vara skillnad? och varför är då detonation ett fakturm som du skrev tidigare?

10 Senaste redigerad av Svwerker (2012-03-23 10:12:16)

Stänger du spjället så stryper du luften och får inte mager blandning.
Stänger du av bränslet med fullt öppet spjäll och på full belastning så får du inte motorbroms förrän det börjar skramla. ICQ/ad

Ali G

11

Fast det är ju rätt vanligt att insprutningspumpar rasar på bilar... Är det så farligt altså? Borde det inte oftast bli att det är ett högt tryck i systemet och när pumpen lägger av minskar trycket litegranna och motorn börjar så att säga gå dåligt och därav dör den inte på fulllast? Sen har jag hört att många pumpar börjar gå dåligt, inte tvärdö... Eller är detta ett problem bara på racebilar på strippen?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

Svwerker skrev:

Stänger du av bränslet med fullt öppet spjäll och på full belastning så får du inte motorbroms förrän det börjar skramla. ICQ/ad

Exakt vad är det som detonerar om du stryper soppan? luften och den lilla mängd bensinånga som finns kvar bör ha betydligt högre detonationstemp än vad som finns att tillgå.

13

Ett vedertaget problem bland turbonissar.... Dör soppapumpen blir det för mager blandning innan man märker nått.... Och hål i kolvarna kommer som ett brev på posten.... Detta vid full last... Vanligt på rallycross bilar....
Ju högre varv... Desto större risk... Så en vanlig bil med nisse 73 lär bara segna ner å dö...

14

Lurv skrev:
Svwerker skrev:

Exakt vad är det som detonerar om du stryper soppan? luften och den lilla mängd bensinånga som finns kvar bör ha betydligt högre detonationstemp än vad som finns att tillgå.

Du har aldrig hört en motor spika?
Om det inte kan inträffa så är det inget problem, eller? ICQ/ab

Ali G

15

Absolut har jag både hört och sett resultatet av spikningar men i min mening är det när det är för mager men fortfarande antändningsbar blandning antänder okontrollerat. en död pump ger ingen soppa och därav är blandningen ej antändningsbar således kan den itne spika.

förstår att det är en risk med en pump som inte dör utan tappar trycket, dvs samma som igensatta bensinfilter, spridare som sätts igen, dålig eldragning till pumpen....

16

Någonstans på vägen från rätt till något som inte kan antändas har man en väldigt mager blandning. Det skulle kunna vara där man får problem.

Ali G

17

Ok, men tex min Saab med turbo känner ju av lambda och spikningar och hinner troligen reglera ned då gasspjället styrs av ecu. Men jag förstår problemet...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

18

Sen är det väll så att när man stänger gasspjället på en motor och får undertryck så sjunker ju kompressionen eftersom det blir svårare för motorn att suga in luft....

19

johan_l skrev:

Ok, men tex min Saab med turbo känner ju av lambda och spikningar och hinner troligen reglera ned då gasspjället styrs av ecu. Men jag förstår problemet...

Min jobbar kompis saab är just nu till salu pga av skrotad kolv,,om körning= nerväxling,urvarvning= knackande motor,,så,,,nej det hinner inte reglera ner,satt tydligen dessutom smidda kolvar i den som skulla hålla bättre,,,men nu kom vi nog från ämnet kanske,,,

Typ 1 -58