1

Har provat att ta bort rost med hjälp av vatten och en påse citron syra.  Lägg i den rostiga delen ta upp några gånger och stålborsta. Efter några dagar löser även färgen upp sig så man kan torka av den.
Inte så mycket till före bilder men delarna kommer från en bil son stått i skogen en längre tid. Plus fästen till stötfångare ghia
Har ni några åsikter på detta tillvägagångsätt skriv gärna.

http://i52.tinypic.com/2506seb.jpg
http://i51.tinypic.com/2unvzwg.jpg
http://i52.tinypic.com/2hz5uys.jpg

2

Ser bra ut,blandningsförhållande?

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

pompejus skrev:

Ser bra ut,blandningsförhållande?

En större gryta, kanske 5 liter vatten. Två påsar (vanlig ICA storlek).
Rengör rån olja och smuts innan så är det lättare att se hur det reagerar.

4

Har för mig att under alla dessa syrabehandlingsdiskusioner, har man gång på annan kommit fram till att absolut bäst är fosforsyra. Den bildar efteråt en rostinhiberande yta av järnfosfat och man har således sina grejer "grundade" på samma gång som de är rostbehandlade. Fosforsyra torde vara något svårare att komma över dock. Förekommer i starka avkalkningsprodukter för badrum, men jag vet inte vilken produkt som är mest kostnadseffektiv att välja tyvärr.

Jag kom över en dunk saltsyra för en massa år sen och det var imponerande hur mycket man kunde spä syran och ändå ha en god effekt. Nyckeln är att ge det tid istället! Saltsyra är dock en av de mer bökiga syrorna att hålla på med. Svagast av de starka och man får vätgasutveckling, samtidigt som det inte heller är helt lätt att få tag i.

Det är en fröjd att syrabehandla, lycka till!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Fosforsyra tyckte inte jag var någon höjdare, har dock inte provat med citronsyra så jag kan inte direkt jämföra.

Saltsyra däremot, en riktig höjdare. Men man måste smörja in delarna med t.ex linolja efteråt, annars rostar de järnet.

Både forsfor och saltsyra köpte jag hos en målerifirma, visserligen bara 1L flaskor så det blir ganska dyrt om man ska ha mycket. Tror det blir svårt att få tag på större volymer utan att vara ett företag. Fanns en bra guide på MB om hur man kunde avrosta på olika sätt, där tog de upp b.la citronsyra, elavrostning med fosforsyra och saltsyrabad.

6 Senaste redigerad av Pusselbussen (2011-10-02 10:27:25)

Tror ni man skulle få en effektivare rostborttagning om man skulle har cirkulation på vätskan ? Så att rosten spolas bort från detaljen.

Caravelle 1987 "Pusselbussen" RIP
Late Bay 1975 "Vraket" sold
Early Bay 1972 "Fyran” projekt
1302 Callook 1971 ”Ocho”
1300 Offroader 1966 ”Myran” projekt

7 Senaste redigerad av Piraten (2011-10-02 10:45:51)

Pusselbussen skrev:

Tror ni man skulle få en effektivare rostborttagning om man skulle har cirkulation på vätskan ? Så att rosten spolas bort från detaljen.


Ja absolut, inte för att rosten spolas bort, men vätskan närmast metallen urlakas ju sakta, så cirkulationen sätter bättre fart på processen:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

lite värme brukar skynda på processen.. inte koka bara värma lite..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Coca-Cola funkar också väldigt bra!
Låg i över natten och det var en jäkla fart i badet!
Före:
http://i70.photobucket.com/albums/i106/elajl/oz_muttrar.jpg

Efter:
http://i70.photobucket.com/albums/i106/elajl/oz_muttrar_coked.jpg

10

Flatfour skrev:

Coca-Cola funkar också väldigt bra!
Låg i över natten och det var en jäkla fart i badet!
Före:
http://i70.photobucket.com/albums/i106/elajl/oz_muttrar.jpg

Efter:
http://i70.photobucket.com/albums/i106/elajl/oz_muttrar_coked.jpg

Blir till att prova ett colabad och jämföra ICQ/ab

11

Jag har kommit över lite fosforsyra och testade den i helgen.

Jag spädde ut fosforsyra med vatten, ca 1/4 förhållande. Detaljen låg i ca 7 timmar och den är helt rostfri.

Post's attachments

IMG_4464.jpg, 166.21 kb, 1000 x 750
IMG_4464.jpg 166.21 kb, 372 downloads since 2011-10-18 

IMG_4465.jpg, 131.96 kb, 1000 x 574
IMG_4465.jpg 131.96 kb, 437 downloads since 2011-10-18 

Caravelle 1987 "Pusselbussen" RIP
Late Bay 1975 "Vraket" sold
Early Bay 1972 "Fyran” projekt
1302 Callook 1971 ”Ocho”
1300 Offroader 1966 ”Myran” projekt

12

Hur koncentrerad var syran när du började?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Har en dunk fosforsyra stående sen jag "avrostade" en halv kaross. Är ju bra att ha till hands. När det gäller avrostning med nämnda citronsyra så kan man med fördel blanda det med lite tapetklister för att få det lite tjockare om man vill köra det på exempelvis droplister eller andra saker som är svåra att doppa i ett bad.

Typ1 bubbla-57 90-tals callooker   
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar

14

michaelth skrev:

Hur koncentrerad var syran när du började?

Den var 85% innan jag börja späda ut den.

Caravelle 1987 "Pusselbussen" RIP
Late Bay 1975 "Vraket" sold
Early Bay 1972 "Fyran” projekt
1302 Callook 1971 ”Ocho”
1300 Offroader 1966 ”Myran” projekt

15

För att klargöra det kemiska här, Coca-Cola innehåller fosforsyra, därav effekten. Det fascinerade i sammanhanget är att det verkar räcka med väldigt låga koncentrationer för att uppnå önskad effekt. I cola är det mindre än 10% syra om jag inte missminner mig. Men som redan nämnts så är, förutom koncentration, värme och omrörning två faktorer som snabbar upp processen. Med "värme" ska man notera att det kan alltså räcka med ett ouppvärmt utrymme kontra "varmbonat" för att det ska vara en skillnad. Kan man sedan ställa kärlet på värmepannan har man en nivå till, beakta avdunstningen bara, någon typ av försegling kan vara på sin plats.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16 Senaste redigerad av HenrikL (2011-10-19 20:23:23)

CITEK avkalkningsmedel innehåller också fosforsyra. Det står inte hur koncentrerad den är - bara att pH är 1.6. Går det att säga om CITEK eller citronsyra är effektivast för rostborttagning?

17

Fosforsyra är den starkare av de två syrorna, så den reagerar häftigare. Men det har ju även med koncentration och temperatur att göra, som redan sagts.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

En bild på fler badade och grundade delar. Lite hinner man med när ungarna somnat ICQ/ab På tur står framvagnsdelar.
http://i55.tinypic.com/2yuc9wo.jpg

19

Kul! Vad använder du för färg och vilken teknik? Jag menar, jag brukar hänga sakerna i trådar (uttjänta kablar) från taket, men blir nyfiken på hur andra gör? Hur många lager färg?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

20

kee skrev:

Kul! Vad använder du för färg och vilken teknik? Jag menar, jag brukar hänga sakerna i trådar (uttjänta kablar) från taket, men blir nyfiken på hur andra gör? Hur många lager färg?

1 k hagmans grund. Ska funka med 2  komponent toppfärg. platta saker brukar jag ha liggande och vända medan småprylar och andra saker som tex stagen till stötfångare hängs.
Ståltråd används flitigt ICQ/ab

21

borde man inte kunna blanda citroncyra met tex tapetklister smeta då på en panel på bilen och täcka med gladpack?

22 Senaste redigerad av Perra (2011-11-01 20:46:34)

Alex82 skrev:

borde man inte kunna blanda citroncyra met tex tapetklister smeta då på en panel på bilen och täcka med gladpack?

Det fungerar alldeles ypperligt. Kanon att köra på dropplister och annat so mär svårt att komma åt att slipa.

Typ1 bubbla-57 90-tals callooker   
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar

23

Sen lite elektrisk ström på det. Gammal batteriladdare, minus på den rostiga delen och plus på en bit vanlig plåt. Kör med kaustiksoda.

http://forumbilder.se/images/041201292641P324d.jpg

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

24

Kalkosan
http://herdins.webdoc.nu/herdins_asp/pdf/ov245_sv.pdf

använde jag när jag avrostade lite prylar förut, innehåller både fosfor- och citronsyra och delarna fick som sagt en yta när de var klart så de såg mer som blästrat än plåtrent ut. Funka bra iaf och finns på typ K-rauta mm

25

Jag läste någonstans att om man låter ett sådant bad stå framme i garaget under natten så angriper det all annan plåt på motsatt effekt (rostar), stämer det? Gäller det bara saltsyra ( då det var det som jag läste om). Hur länge låter ni sakerna bada? över natten?