1 Senaste redigerad av Bengt H (2012-03-20 09:37:21)

Varför lättar man sitt svänghjul så här mycke? Hur blir en sån motor att köra?

http://i19.photobucket.com/albums/b162/avisauto/Judson%2036/MVC-024S.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b162/avisauto/Judson%2036/flywheel2.jpg

2

Snyggt gjort!  ICQ/ab

3

Hade lätt köpt den! gasrespons!

4

Hur blir tomgången?
Vet att vissa ex. gräsklipparmotorer inte ens går att starta utan knivar som då fungerar som svänghjul.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

5

Jag har 2 st rejält lättade svänghjul.Det lättaste väger 2980 g och dom har suttit på Formel Vee dubbelförgasarmotorer byggda på 70:talet. 1300 cc 120 hk/8500 v/m.

6

Jag har dålig erfarenhet av motorer med lättade svänghjul. Visst låter det häftigt när man står på stället och gasar, men med tung bil och växeln i är det lite annat.

7

Jo på en lätt "rejsbil" kan jag förstå att det blir en snabb resons men på en normaltung bil så måste det väl bli lite stirrig o nervös gång eller?

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-03-20 15:58:47)

Bengt H skrev:

Jo på en lätt "rejsbil" kan jag förstå att det blir en snabb resons men på en normaltung bil så måste det väl bli lite stirrig o nervös gång eller?

Hej
Att man har en vis vikt på sväng är att hjälpa motorn att gå jämnt på lägre varv
Sen är massan till hjälp på ettan och tvåan och halva trean när man kör i väg
Och om man har ett för lätt svänghjul går motorn ryckit i jämn fart
I banracing är ett lätt svänghjul till hjälp när man växlarned snabbt så inte motorn går i bitar
Man vinner ingen effekt med ett svänghjul bara tappar vridmoment med ett  sådant
Dagens biltillverkare avvänder dubbelmassa svänghjul (tungt som fan)
Det  senaste biltillverkana är dubbla kopplingar du kan tänka dig vilken massa man använder i dag på dom senaste 1600cc motorena
Med soliga hälsningar från Florida
Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Inte fan kan man tappa vridmoment med att lätt svänghjul??? OM man gör det så måste man tappa effekt oxå för effekt är en produkt av varvtal och vridmoment. Det där får du nog förklara närmare för att jag ska gå med på det.  ICQ/ae

Det man tappar är den levande kraften. Ett bra exempel på vad det kan ha för effekt är JPM's mousemotor (1603cc 193hk), den hade ett svänghjul som såg ut som ett skelett. Den bilen gick fortare på banor med dåligt grepp för då orkade den spinna på ettan och varvet hölls uppe, på banor med bättre grepp boggade motorn, tappade varv i starten.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Jag vill inte vara dum Men om du håller varver uppe så funkarde
Om du skulle  var nära bilindustrin skulle du aldrig på så något annat
SOB använde tunktsvänghjul
// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:

Jag vill inte vara dum Men om du håller varver uppe så funkarde
Om du skulle  var nära bilindustrin skulle du aldrig på så något annat
SOB använde tunktsvänghjul
// Micke

Måste man vara nära en bilindistri för att man ska tappa vridmoment när man lättar svänghjulet eller vad menar du? Jag vill inte vara dum men du skriver att man inte vinner effekt när man lättar svänghjulet och så långt är jag med men du skriver oxå att man tappar vridmoment. Om den ekvationen ska stämma så måste varvtalet för maxvrid öka, och det köper jag inte att det gör för att man har lättat svänghjulet. På vilket sätt ändras motorn effektkurva när man har liten roterande massa?
Antingen menar du något annat än vridmoment eller oxå är det en annan fysisk lag som gäller i Jätteborg bara för att de tillverkar bilar där.  ICQ/ab

Vad SOB hade för svänghjul påverkar inte fysikens lagar, men han hade ett lättat Typ1-svänghjul omgjort av FAT för Typ4.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Mycket massa mycket vrid. Lite massa högre varv snabbare. Lägre massa, mindre kraft att motorbromsa med. Hänger jag med?

Stora båtmotorer har ju en jäkla mängd massa att dra runt på men i gengäld får de ett högt vrid när väl kommit upp i rätt motorvarv vilket hälper till att hålla motorn igång lättare. Är kanske fel ut men det är nog vad jag lärt mig.

13

Eftersom det är Benkt som frågar...
Jag fick tag i ett kraftigt avsvarvat svänghjul från gammal rallykille till min 30-hästare (här snackar vi 80-tal...) som jag gladeligen satte i min 50:a....
Bara det att när jag skulle "dubbeltrampa" vid nedväxling så hann jag inte med....att växla! Eftersom motorn gick ned i varv så fort!
Det var bara att installera ett original svänghjul igen....

14

Man ska inte förväxla rotationsmassa med vridmoment, det är vitt skilda saker.  Default/lol
Vikten på rotationsmassan avgör hur snabbt man kan förändra varvtalet och lagrar energi, vridmomentet alstrar energi tillsammans med varvtalet.

Ali G

15

Om man har lite svängmassa (Roterandemassa) i motorn anväder man  ett tungt svänghjul och hjälper till att hålla vridet uppe
Om man har  vev som är 82mm kan man minska massan
I banracing bilana som oftas använder superlätt svänghjul behöver man ofta ha ett start varv mellan 3-4000 för att inte få kärringstopp
I dagens super toring bilar (1600cc) har killana mellan 5-6000 varv för att komma i väg utan kärringstopp
Om jag inte minns fel släppte johanes upp kopplingen mellan 7-8000 på plattan man den lilla snöran
Jag hjälpte sob att fixa fram ett tungt svänghjul som han testade med en sista säsongen (men det var hemligt) och 60f kröp ned
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Svwerker skrev:

Man ska inte förväxla rotationsmassa med vridmoment, det är vitt skilda saker.  Default/lol
Vikten på rotationsmassan avgör hur snabbt man kan förändra varvtalet och lagrar energi, vridmomentet alstrar energi tillsammans med varvtalet.

Kan du förklara skillnaden för jag vet inte vad skillnaden är?

17

Man kan ju dra saker till sin spets för att få klarhet i hur saker fungerar. hur skulle en encylindrig tändkulemotor fungera med superlättat svänghjul? Den skulle dö mellan tändfaserna. jag har en stark förkärlek till att ifrågasätta givna sanningar inom motorvärlden och tycker att sånt för saker och ting framåt. Om vi bara accepterar allt som sägs kan vi lika gärna köpa "nya rovor på skroten" och nöja oss med det. Man måste tänka utanför "boxen " för att hitta "nya " sanningar. Tex att långt slag inte gynnar turbo. Paradise kör 70 x103 dvs täta signaler till turbon, Nicklas är på rätt väg. Avgas skall flöda 70 % av insug Says who? Insug går på atmosfäriskt undertryck, avgas har en kolv som kommer i flera hundra blås, vad har avgas att välja på ,stanna kvar eller dra med ljusets hastighet? You tell me. I mitt tycke är enda sättet att utveckla motorer att bygga dom mot alla teorier och se hur det fungerar. Testar i dagarna min 1835 med planade enkelportstoppar med dubbla 34 solex. Man kan höra den enorma gashastigheten som den trånga kanalen skapar ner till 35,5 insugsventilen. Har en ny motor på gång med 78vev och 88machine in cyllar. Planen är originaltoppar,portade med korta ida insug. Det som ger mest är erfarenheten av hur olika konstellationer fungerar. vem skulle tro att en motor med enkelportstoppar och en 296 graders kam skulle funka på tomgång. Den hade den lägsta tomgång nånsin av mina motorer, 450rpm. Det fanns en gång en man som påstod att jorden var rund. Honom slog dom ihjäl.

18

PPRMicke skrev:

Om man har lite svängmassa (Roterandemassa) i motorn anväder man  ett tungt svänghjul och hjälper till att hålla vridet uppe
I banracing bilana som oftas använder superlätt svänghjul behöver man ofta ha ett start varv mellan 3-4000 för att inte få kärringstopp
I dagens super toring bilar (1600cc) har killana mellan 5-6000 varv för att komma i väg utan kärringstopp
Om jag inte minns fel släppte johanes upp kopplingen mellan 7-8000 på plattan man den lilla snöran
Jag hjälpte sob att fixa fram ett tungt svänghjul som han testade med en sista säsongen (men det var hemligt) och 60f kröp ned
/// Micke

Det fanns inget sådant svänghjul bland grejerna när vi rensade ut, bara det olättade Typ1.

Det du pratar om är fortfarande inte vridmoment, det är rotationskraft. Jag är faktiskt uppriktigt förvånad över att du inte har koll på skillnaden.
Att stor rotationsmassa kan upplevas som vridmoment är en annan sak men det är fortfarande inte samma sak. Du får samma vridmoment, och effekt, när du kör i motor i en bromsbänk om du kör utan svänghjul eller om du har ett på 50 kg.

Ali G

19 Senaste redigerad av Nobbe (2012-03-22 07:37:34)

Svwerker skrev:

Du får samma vridmoment, och effekt, när du kör i motor i en bromsbänk om du kör utan svänghjul eller om du har ett på 50 kg.

Jag håller med i stora drag men Stämmer verkligen ovan?

Inom fysiken är effekt mängden arbete uträttat eller energi omvandlat per tidsenhet.

Det krävs mer effekt för att accellera en tung rotations massa och samtidigt mindre effekt att accelerera en mindre rotations massa under samma tid.
I detta " extremfall har man lagrat mkt energi i svänghjulet,  då bör det vara energi som dragits från effekten och som då inte samtidigt kan redovisas i bromsbänken?

just my 50 cents .......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

20

Ja det stämmer att man lagrar energi i den roterande massan men hk/vridmoment förutsätter inte en hastighets/varvtalsförändring.
Det samma sak som att en tyngre bil accar långsammare än en lätt och är svårare att bromsa in.
Ingen skulle väl påstå att en lätt bil har mer effekt i 200hk-motor än om samma motor satt i en tung bil?

Ali G

21

Svwerker skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Det fanns inget sådant svänghjul bland grejerna när vi rensade ut, bara det olättade Typ1.

Det du pratar om är fortfarande inte vridmoment, det är rotationskraft. Jag är faktiskt uppriktigt förvånad över att du inte har koll på skillnaden.
Att stor rotationsmassa kan upplevas som vridmoment är en annan sak men det är fortfarande inte samma sak. Du får samma vridmoment, och effekt, när du kör i motor i en bromsbänk om du kör utan svänghjul eller om du har ett på 50 kg.

Du kan inte köra en motor utan svänghjul i bänk för då skulle skiten explodera i( fri varva ihjälsig ) det funkar i teorin men i verkligheten inte om du inte har en F1motor
Man kan kalla massa saker för olika  typ vrid/roterande massa men det var inte vad bengt h ville veta det vad ett lätt kontra tungt svänghjul vilken skilnad 
Jag försökte tala om villken skilnad det är i verkligheten inte i teorin
På dom sista manuella växlade volvo motorena har man ökat svänghjulsvkten ( 2st kopplingar)  för att hjälpa föraren att komma i väg säkert plus att minska avgasutsläpen så motorn arbetar på samma vartal utan att tappa kraft (det är även mindre steg i växel lådan ) för att klara EUs avgaskrav( E6)

Sen skulle det vara kul o veta vad det svänghjulet tog vägen för det var ett jävlajobb att borra och prässa i tungsten (volfram) i det
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f994936d26b6bf5910eed5d5282549b5.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

22

Sen skulle det vara kul o veta vad det svänghjulet tog vägen för det var ett jävlajobb att borra och prässa i tungsten (volfram) i det

trike

Post's attachments

IMG_8227_1 (Medium).JPG, 62.91 kb, 800 x 533
IMG_8227_1 (Medium).JPG 62.91 kb, 240 downloads since 2012-03-24 

MVC-001x2.jpg, 116.76 kb, 640 x 480
MVC-001x2.jpg 116.76 kb, 273 downloads since 2012-03-24 

MVC-002X.JPG, 187.03 kb,  x
MVC-002X.JPG 187.03 kb, 4 downloads since 2012-03-24 

23

PPRMicke skrev:
Svwerker skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Du kan inte köra en motor utan svänghjul i bänk för då skulle skiten explodera i( fri varva ihjälsig ) det funkar i teorin men i verkligheten inte om du inte har en F1motor
Man kan kalla massa saker för olika  typ vrid/roterande massa men det var inte vad bengt h ville veta det vad ett lätt kontra tungt svänghjul vilken skilnad 
Jag försökte tala om villken skilnad det är i verkligheten inte i teorin
På dom sista manuella växlade volvo motorena har man ökat svänghjulsvkten ( 2st kopplingar)  för att hjälpa föraren att komma i väg säkert plus att minska avgasutsläpen så motorn arbetar på samma vartal utan att tappa kraft (det är även mindre steg i växel lådan ) för att klara EUs avgaskrav( E6)

/// Micke

Man kan kalla en mössa för vantar oxå men det är inte samma sak.  ICQ/ab 

OM nu svänghjulet fanns kvar så följde det med bilen och finns då i Norge och ingen vet om det.   ICQ/ad

Ali G

24

Som utvecklare i bland annat gränssnittet "människa vs maskin" så känns det som ni glömmer en sak i hästkrafts och vridmomentsjagandet.
För läääänge sen så hade Fridh (tror jag) en Ghia som han körde med på strippen, lättad och fixad som en dragracingbil ska vara.
Men efter ett antal krascher hamnade drivlinan i en squerback med orginalupphägning och gick fortare.
Mika hade 800hk i sin vagn, men körde fortare med motorn nedställd till 600hk.
Nu kan detta innehålla sakfel, men vad jag vill komma till är körbarhet, dvs att ett tyngre svänghjul hjälper chauffören med snabbare tider.

Nu till en fråga, om man har en obalanserad motor så stjäl ju det hästkrafter, och kanske även vridmoment, är det så att det finns en nedre gräns/vikt på svänghjulet som gör att den börjar gå så ojämt att det kostar effekt?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

25

Intressant att ingen av er namnkunniga herrar nämner något om svängningsdämpning på vevpartiet?  Default/hmm
När man varvar 8000 skulle man egentligen ha ett " likadant " vid remskivan, aka svängningsdämpare.
I övrigt beror valet av svänghjul enl undertecknad på motståndet motorn möter, fordonsvikt, grepp, däckstorlek, utväxling. Inte sant?

Don´t Forget To Do A Budget ...
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...

Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).