1

så här va det, åkte i lördags upp från kalmar till stavanger i min 58 med 1200 6v, kom till göteborg när jag såg att laddningslampan började glöda lite (vet inte om det va för att det va ljudt ute som gjorde att det såg ut som det bara glöde) lyckades dock med lyset av ta mig till stavanger så enligt min logik så borde den ladda lite iaf speciellt med tanke på att den slocknar på tomgång...

så då med tanke på att jag inte har några verktyg att prata om e ju frågan, hur felsöker jag7 åtrgärdar felet? nån som varit med om nåt liknade?

det jobbiga e att generatorn renoverades förra sommaren batteriet e ca1,5år (mallte månnsons) å blev ett nytt laddningsrelä sammtidigt soom generatorn va inne...

2

Ja jag hade det för 2 sommrar sen och då hade en lindning gått av i generatorn och blev bra när jag bytte ut den Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

okej?! känns ju lite små jobbigt att göra nåt åt i ett främande land utan verktyg... men finns det nåt sätt man kan kolla att det e de som e felet? tänker att det slutar väl med att jag får lämna in bilen, å då kan det ju va gutt å spara den pengen på felsökning om man nu kan konstatera vad felet e...

4

Jo mäta hur mycket den laddar Default/hmm

Du kan även kolla så att kablarna från generatorn till regulatorn inte ligger och jordar, trycka till lite på kolen så dom inte hänger i luften, ränsa i mellan statorplattorna, plocka bort locket till regularton och kolla brytarna slipa lite,
kolla jordningen

Kan kanske hjälper något så du kommer hem Default/hmm man kan köra rätt långt utan att den laddar om du kör utan lyset och så kan du ladda på vägen hos någon hjälpsam här ICQ/ae

5

http://forumbilder.se/images/fd201252237PM5df3.jpg har nog blivit lite varmt... lödningen har släppt på båda ställena som jag har ringat in... så frågan e varför det blivit så? menar hjälper det att löda dit dom igen eller kommer det bli samma sak lika fort?

6

Om du har glapp eller på något annat viss "ständigt på/avslag" så blir det varmt eftersom det blir "spikar" just i dessa lägen.

Jag "provtänker" att det möjligen skulle kunna vara oxid på brytarna i regulatorn som gjort att den börjat "fladdra" (torde kunna försämra tillståndet på kontktytorna ytterligare och förvärra felet oxå) och att det därigenom blivit väldigt varmt. - Bara ett "provtänk"...   Default/hmm

7

Hade ett liknande problem med en mexico eller brasse 6V regulator (60 tals typ), funkade ett par månader sedan muerte..

De hade punktsvetsat fast den grova koppartråden i en av stålbitarna ovanpå spolstommen med lite för lite ooomph i svetsen.

Var ett litet h-vete att förväta stålbiten med 60-40 lod men gick tillslut med skarpare fluss o mer värme.

Funkar nu iallafall (3månader senare).

Håller med föregående talare angående dålig kontakt, är det det så så blir det varmt.
En bra lödning med ordentlig vätning av ytorna bör fungera bra.

S

8

Skönt att det inte var värre, håller med -slipa Default/hmm

9

Hur mycket ska 6V ladda? Jag har fått höra allt mellan 7.2-10V...

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

10

ca7,2V

11

Johan W skrev:

ca7,2V

Bra! Då funkar alltså mitt relä! Den laddar 7,2V vid relät och 7.2V vid batteriet.

Då gäller det bara att ta reda på varför laddlampan börjar lysa när halvljuset är på.. Jordfel i guess

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

12

Har du fotomvandlare så kan den dra rätt mycket, min lyser lite med på tomgång om lyset är på, men det gör inget, hadde du inte en egen tråd om det hittar den inte sorry för ot

13

två jula lödkolvar senare så laddar den igen iaf, får se om det håller i sej eller om det blir lika igen...

14

För att betteriet ska ta emot någon spänning så måste man komma upp till 7,2 eller över. Gäller 6V batterier. På 12V batterier är det det dubbla. Har själv just nu lite laddningsproblem. Får bara upp laddningen till 6.9V som max  ICQ/ad

För att kolla  generatorns laddning(utan relä) genom att lossa kablar från relä. Anslut F (DF) från generator till gods(D-). Anslut voltmeterns plusklämma till pluskabeln(D+) och minuskabel till gods(D-). Varva motorn (generator) några sekunder så ska generatorn ge förljande:
1500 varv= ca 6V
3000 varv= ca 18 V
Observera att man endast får göra detta korta intervaller i några sekunder annars kan fältlindningen brännas sönder.

Nån som vet hur man "trimmar" reläet? ska visst gå på nåt sätt Default/hmm .

Typ1 bubbla-57 90-tals callooker   
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar