301

Firken skrev:

Den var med i en Wheels tidning en gång på 80-talet. En ganska stor typ 4 motor med dubbla liggande Weber DCOE 50ior. Satt den motorn i när du ägde bilen?

Nja, jag köpte bilen med en originalmotor, och sålde den utan motor. När bilen kom till Gotland så satt det en trimmad motor (mindre än den i reportaget) med 96mm cyl, portade och planade toppar med större ventiler, nån trimkam, Weber44:or (tror jag), sannolikt var den motorn åxå byggd av Micke Svens, och var riktigt trevlig att köra i trafik. Den rasade (kammen brast) 2 ägare innan mig, men följde med bilen när jag köpte den och ligger fortfarande i mitt förråd. När den kom till Gotland så satt det även 5-växlad Porshelåda i den, men den byttes ganska snart (långt innan jag köpte bilen) ut mot en vanlig 412 låda pga att växellägena låg spegelvänt mot normalt. Även den lådan ligger i förråden!

Motorn i reportaget var annars ganska intressant med bland annat excenterslipad vev, vill minnas det var Golf-stakar och Cheva-kolvar och en del annat special i den. Undrar var den blev av?

Löf skrev:

Finns nog inte längre den där...

Nä, jag var rädd för det..... Den var ett objekt när jag hade den, rimligt frisk i plåten men hade en del fix innan saker började fungera igen... Men klart görbart, absolut inget hopplöst!

/ Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

302

Löf skrev:
Hella skrev:

En 412 som byggdes av Micke Svens på 80-90 tal nån gång, jag hade den en kort period i början av 00-talet och det är då kortet är taget..... Den hade jag kunnat tänka mig att ha idag!

https://boxerville.se/forum/misc.php?action=pun_attachment&item=85115&download=0&secure_str=70t994

Finns nog inte längre den där...

Tråkigt , Jag gillade stuket på den bilen