1

Efter mycket krångel med verkstäder som inte vill byta mina styrningar ska jag byta själv.
Bort med ventilbryggan och ventiler.
Gängade upp styrningarna med en m8 gängtapp, kapade av ett 25mm rör ca 8cm långt.
Kapade en gängstång 10cm.
I med gängstången,( som ska vara slipad fyrkantig i toppen) på med röret, ett par 30mm 8,2 ovanpå röret, på med en m8 mutter och dra ordentligt så lossar de utan problem.
I helgen ska jag lägga in styrningarna i frysen och topparna i 275 graders ugn, sen ta en m6 70mm bult med två stycken m6 brickor på,  sedan tar man m10 2,4mm stora brickor och lägger utanpå styrningarna, bygger upp med m10 brickorna till sen höjd av 13,5mm.
Sen är det bara att knacka i de iskalla styrningarna i en 275 graders topp UTAN att bränna sig.  Default/yikes

stenis
orust

2

Är det nåt vidare det att knacka i dem? själv skulle jag nog pressa i dem för att slippa riskera att man stukar styrningen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Låter bra?
Har själv slutat pressa i styrningar för man "känner" inte om styrningen går i för trögt med press  ICQ/ad
Och med din beskrivna metod så bör det gå raskt.... Bra att du tänkt på hur djupt de skall in (distans med brickor o muttrar) och 25-30 Hkr toppar har väl styrningarna sitter rakt (90gr) så lätt att borra ur i pelarborr.

4

Självklart kan man pressa i dem, smaken är som baken,,,,,,,,,,,,
stenis
orust

5

Se till att kontrollmäta både styrningar och hål så att du vet om du har hundradelarna på din sida så ska det nog gå bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Blir inte hålen i topparna för stora om man drar ur styrningarna utan att borra upp dom så man får väck spänningen innan man tar väck dom?

7

Jag gängade en m8 gängttapp rätt igenom styrningen och drog ur dem med en gängstång, lossade hur lätt som helst.
Men jag vågar nog inte sätta i de nya styrningarna.

stenis
orust

8

Hämtade topparna från verkstaden i veckan som varit.
Dom konstaterade att det var öd och brotchade upp topparna, i med styrningarna, slipade ventilsätena, klart.

stenis
orust

9

och detta kostade??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10 Senaste redigerad av Marantz (2012-06-29 21:15:33)

3100kr

stenis
orust

11

Ett efektivt sätt är att sätta liners inuti styrningarna så slipper man dra ut dom gamla. Kittet från USA kostar en del men betalar sig på dom två första topparna. Om jag skall sätta i nya styrnigar så använder jag en luftdriven huggmejsel som får dit styrningarna under två sekunder så att värmen inte hinner överföras till styrningen. En press går alldeles för långsamt och kan skada toppen dvs material från toppen halkar med när krymppassningen sätter in. För att få rätt höjd på styrningen brukar jag ta en överstorlek som jag svarvar en krage på som stannar mot toppen. Undrar vad två nya Okrasatoppar från Wolfsburg West kostar.