1

Tjossan!
har ramlat över en motor med nummer 126....i början. hela motornumret kommer ja inte ihåg nu.
tror de är en buss motor men kan ha fel?
är det någon som vet va de kan vara? eller har en tabell med alla motorkoder och nummer så man kan kika upp de?

sen nästa fråga är.
när man stoppar i modernare motorer i tidiga lådor så har ja sett man måste slipa ur dom lite?
varför då?

nu när ja mätte från min original 1200cc så skiljer de ingenting mot den nya.
samma mått från svänghjulet in till ytan där motor och låda går ihop.
då bör väll de passa utan att slipa ner lådan?

om de nu visar sig vara en bussmotor går den att stoppa i en vanlig bubbla utan nå större mods?

motorn i fråga har suttit på en albin spruta från 85 och har gått 1400 mil uträknat.
så känns ju helt rätt att stoppa i!

generator lär bytas då motorn är 12v och bilen är 6v. choke elen med.
samt montering av koppling.
va mer behövs?

tacksam för snabba svar!
mvh//Emil

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

2

Om du har en 12 volts "industrimotor" att stoppa i en gammal 6 voltsbil så är det en hel del att tänka på/fixa.
Mitt råd är att söka på forumet ang detta - (tips, räkna kuggen på startkransen så ser du om de är olika ,-)

3

mettis skrev:

Om du har en 12 volts "industrimotor" att stoppa i en gammal 6 voltsbil så är det en hel del att tänka på/fixa.
Mitt råd är att söka på forumet ang detta - (tips, räkna kuggen på startkransen så ser du om de är olika ,-)

nämn ett gäng saker då?

ha sökt runt så mycket ja kan. därför ja gjort min egna tråd.

startkransen är 109 tänder på precis lika org. båda svänghjul är lika i diameter åt alla håll.
då bör de ju gå?

En vacker dag ska jag också ha en Barndoor... Panel... eller de kan f..n regna med om de vill, vädret är inte huvudsaken.

4

Emil O skrev:
mettis skrev:

nämn ett gäng saker då?

ha sökt runt så mycket ja kan. därför ja gjort min egna tråd.

startkransen är 109 tänder på precis lika org. båda svänghjul är lika i diameter åt alla håll.
då bör de ju gå?

Ja,då ska det funka...

5

126 är 1500 och 126A är 1600. Båda enkelports och industrimotorer. Kolla generatorn, finns de som bara är ett tomt skal.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av AlexN (2012-05-30 09:50:30)

Sen får du kika på vad det sitter för förgasare på. på min 126A satt det nån 28vfis som inte har elektrisk choke och accpump. i så fall får du ju byta den med till nån 30-31 pict typ.
och på min satt det en magnettändning så den fick jag också byta till en vanlig fördelare.
Sen är där ju inga värmekammare på dem om man vill ha värme och ljuddämparen har nog bara ett utblås.
Har du tur sitter där en 12 volt generator med liten diameter på då kan du sälja den till nån som kör 30hp eller porsche med 12 volt.
Du behöver inte slipa ur i växellådan efterssom du har rätt svänghjul.
Sen behöver kanske motorplåtarna fixas till lite, jag fick i alla fall skära av en bit av den bakre motorplåten på min för att få in den.

7

Svwerker skrev:

126 är 1500 och 126A är 1600. Båda enkelports och industrimotorer. Kolla generatorn, finns de som bara är ett tomt skal.

då är det en 1500cc för de är inget A  med i motornumret.
generator kommer bytas ut vilket som, så de gör inte så mycket ICQ/ab

Alex's skrev:

Sen får du kika på vad det sitter för förgasare på. på min 126A satt det nån 28vfis som inte har elektrisk choke och accpump. i så fall får du ju byta den med till nån 30-31 pict typ.
och på min satt det en magnettändning så den fick jag också byta till en vanlig fördelare.
Sen är där ju inga värmekammare på dem om man vill ha värme och ljuddämparen har nog bara ett utblås.
Har du tur sitter där en 12 volt generator med liten diameter på då kan du sälja den till nån som kör 30hp eller porsche med 12 volt.
Du behöver inte slipa ur i växellådan efterssom du har rätt svänghjul.
Sen behöver kanske motorplåtarna fixas till lite, jag fick i alla fall skära av en bit av den bakre motorplåten på min för att få in den.

motorn som ja har är en 126. förgasaren tycker ja mig nämligen känna igen mycket bra av tidigare motorer om ja säger så  ICQ/ab
magnettädningen vet ja mycket väl om att ja lär byta, likaså värmekammare. men har ingen värme i den. så om dom finns elr inte gör inte så mycket.
hur vet ja om jag har det? måtten? alltså så behöver ja inte byta generatortorn om ja ska gå ner till en 6v generator?

släng gärna upp en bild på var du fick lov att skära? hur tog det i?
tänkte göra allt så smärtfritt som de bara går.

Mycket tacksam för svaren som ja fått samt dom som ja kommer få!
guld värt!

8

Varför ska man kapa i den plåten när det finns färdiga plåtar?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

Varför ska man kapa i den plåten när det finns färdiga plåtar?

ja för ja har inte en aning om vilken plåt vi talar om, snackar vi den som går hela vägen bakom hela fläkthuset så använder ja givetvis den som satt på org. motorn. då inte de sitter någon sån kåpa på nya motorn.
just anledningen till varför ja bad om en bild på hur han gjort.
du får gärna länka en bild på vilken kåpa han menar om du vet det? så vet ja va vi är nånstans  ICQ/ab

//Emil

10

Oavsett vilken plåt han pratar om så finns det originalplåt som passar. Det har ju pillats dit några miljoner motorer i bilar under årens lopp och det är ju liksom bara att leta rätt på en originalplåt om den inte passar från industrimotorn.

Ali G