1

Tjoflöjt!

Under slutet av förra sommarens äventyr fick vi problem med laddningen. Det började någon morgon med att laddningslampan lyste vid start. Stod och kliade oss i huvudet och tyckte att det var lite besvärligt, men vi valde att åka vidare och rätt vad det var så släcktes lampan. Någon dag senare började den lysa igen (mitt under färd), och vi hade inte laddning på flera timmar (tutan blev bara tröttare och tröttare..). Vissa dagar kunde vi köra 8-10h utan problem, andra dagar var det 8-10h med problem. Det kunde hända att lampan slocknade mitt under färd, i bara någon minut, för att sedan tändas igen.

Problemet kunde inte avhjälpas genom att varva ur motorn, och omstart av motorn gav inte heller något (möjligen på grund av slump någon gång).

När problemet uppstår sporadiskt på det här viset, vad är det mest troligt fel på? Generatorn? Laddningsreläet? Vad finns det mer för komponenter som man bör felsöka? ICQ/ab

Tack hörni

VW Blombuss -77

2

Det låter som glappkontakt nånstans.
Kolla över alla kopplingar på generator, laddrelä, batteri och jordflätor. Smyg även kablarna och se så det inte finns några synliga skador.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Jag har lite problem jag med.

Laddlampan lyser svagt då jag kör med halvljus. Den lyser mer då jag gasar på och släcks om jag slår om till P-ljus. Är mitt relä trött? Man man fixa relät utan att köpa nytt?

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

4

Vet inte vilken typ av laddrelä ni har men har ni den gamla elektomekaniska typen så kan ni prova att knacka till på relät med ett skruvmejselskaft eller något. Hade det problemet för några år sedan innan jag bytte.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

5

lasslo skrev:

Det låter som glappkontakt nånstans.
Kolla över alla kopplingar på generator, laddrelä, batteri och jordflätor. Smyg även kablarna och se så det inte finns några synliga skador.

och kolen

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage