1 Senaste redigerad av NickeNyfiken (2012-05-24 10:07:35)

Känns väl egentligen som en onödig tråd, men ändå...

Vad är det för skillnad på en Porsche och VW industrimotor? Är det värt att betala en slant för en sån? Fick nämligen nys om en som står hos en gubbe i grannsocknen som bara står och samlar damm! Default/yikes ICQ/ad

Edit: Efter lite sökning så verkar det som att det är MASSA jobb för att kunna använda i en buss/bubbla?!

Kan inte mycket...

2

men massor med coolare ICQ/ad
om inte annat är de troligen en bra affär om du får loss den för rätt pengar!

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

Sant... Men efter ytterligare lite sökning så hittade jag http://www.356a.com/industrial.htm
Där påstås det att sakerna som måste bytas "These can easily be changed"?!

Kan inte mycket...

4

Jag är ingen Porsche expert men hur mycket du behöver byta beror väl på vad du vill ha ut ur motorn. Det som brukar skilja mot  en "vanlig" 356 motor är, kam, toppar, insug, förgasare, avgassystem o troligen fördelare. Ska man byta allt blir det ganska dyra hästar....
Man kan säkert köra med dom prylar som sitter där om man fixar så att förgasare (enkelförgasare) o fördelare lirar ihop men den blir väl ganska slö ICQ/ad

5

NickeNyfiken skrev:

Sant... Men efter ytterligare lite sökning så hittade jag http://www.356a.com/industrial.htm
Där påstås det att sakerna som måste bytas "These can easily be changed"?!

"Måste bytas" beror nog på hvem som skriver.....  ICQ/ad
Du må tilpasse:

Forgasserstag
Kjøleblekk - på siden og mot bakplata
eksosanlegg - både lyddemper og varmepotter
skjære litt i karrosseriet under støtfangerfestet for å få plass til toppene (noen klarer seg med ene siden)

Om vi antar at du vil ha "Porsche-look" på den må du også kjøpe:
Dobble gassere + filter
gasserstag
"fram" eller "mann" filter
fordeler
mindre reimhjul (for å få litt flere hester... ICQ/ad )

Dette har vært diskutert masse på www.vwnorge.no
Om du kikker på www.hotshop.as ser du hvordan de gjorde det med en slik industrimotor og bare en forgasser.

Oppsummert så er det en hel del jobb....men ja, den passer rett på girkassa...og nei du behøver ikke bytte kam/topper ++
billigere/enklere enn å trimme en vanlig 1600? nei, neppe...

Holder du deg under 4500 omdr/min holder de delene som er der helt fint, behøver ikke gjøre noe med longblocken..

Jeg tok min oval med slik Porsche industrimotor/doble Zenith 32 /Bosch 009 på tur til Hessich Oldendorff og på langturer kryss og tvers i Norge uten noe problem.

6

Diskuterade detta med en könnare av 356 och enligt honom så skiljer ingenting i motorn. Alltså samma kam, fjädrar, ventiler mm som en bilmotor. Så det är exteriöra prylar som förgasare, fördelare mm som bör bytas. Samma källa sa att vill man trimma så bygger man på en VW-motor.  ICQ/ab

Finns de som påstår att även VW's industrimotorer har annan kam, fjädrar mm men jag har inte hittat något som styrker dessa påståenden.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Många bud angående innehållet i dessa motorer!  ICQ/ae
Jag är ute efter en sjysst motor till min buss, ingen racemotor men gärna liiiite piggare än orginal! Kan detta vara något då?  ICQ/ab
Troligtvis var det en 70-talare, så motorn är alltså en "356C"?! Just motorn från C skulle tydligen vara "bäst" enligt ett amerikanskt 356-forum...

Kan inte mycket...

8

Hur mycket som skiljer beror på årsmodell. Tidigare industrimotorer lär ha haft gjutna vippor där bilmotorn haft smidda etc. På de sena industrimotorerna (mitten 60-tal) hade de fattat att det inte var ekonomi i att göra specialdelar för småserier...

De fina uppgraderingar som VW motorn fick 1961 i form av rejäla lyftare kom aldrig till Porsche 356, så hela lyfteriet är klenare och mer svåruppgraderat än VW. Porsches stötstångsmotor var ju ändå bara för poser-kunderna. De som ville åka fort och/eller tävla köpte Carrera motorn :-)

9 Senaste redigerad av Sten vW (2012-05-24 18:34:45)

Om du faller till föga o nappar på industriknotan så finns det en del skrivet om Porsches motorer av den numer avlidne gurun Maestro.
Hans böcker fanns tidigare lite till och från hos Margie i Sth men verkar numer bara finnas från hans efterlevandes websida:

http://maestroslibrary.com/index.html

Jag har ett par av hans senare kompilerade samlingar av skrönor som jag mer köpte för att hans ironiska humor än för något annat.
Det skiner igenom en del surt förvärvad kunskap även i dessa.

Om jag blev med en sådan motor skulle jag bums köpa "the ABC's..." samt "Secrets..."

Fem öre från Sten vW

10

Svwerker skrev:

Diskuterade detta med en könnare av 356 och enligt honom så skiljer ingenting i motorn. Alltså samma kam, fjädrar, ventiler mm som en bilmotor. Så det är exteriöra prylar som förgasare, fördelare mm som bör bytas.

Då är det olika utförande på motorerna, har blivit undervisad av en som skruvat på hundratals 365 motorer ICQ/ab

11

Bengt H skrev:
Svwerker skrev:

Diskuterade detta med en könnare av 356 och enligt honom så skiljer ingenting i motorn. Alltså samma kam, fjädrar, ventiler mm som en bilmotor. Så det är exteriöra prylar som förgasare, fördelare mm som bör bytas.

Då är det olika utförande på motorerna, har blivit undervisad av en som skruvat på hundratals 365 motorer ICQ/ab

Skulle tro att du syftar på Bengt i Holm. Det han inte vet om 356 är nog inte värt att veta  ICQ/af Der finns alltid folk som vet och så finns de det som verklgen vet. Bengt i Holm är en av de som vet allt  Default/yikes

12

Mohawk skrev:
Bengt H skrev:
Svwerker skrev:

Skulle tro att du syftar på Bengt i Holm. Det han inte vet om 356 är nog inte värt att veta  ICQ/af Der finns alltid folk som vet och så finns de det som verklgen vet. Bengt i Holm är en av de som vet allt  Default/yikes

Thats the man ICQ/ab

13

Hmm, fortfarande olika bud på vad dessa klenoder innehåller  ICQ/ag
Har iaf jagat rätt på lite info om motorn!

Typ: 616/33-1 (C-motorn?)
Tillv. år: 1970
Kubik: 1680 cc
Effekt: 54 hk @ 3600 rpm
Förgasare: Solex 32-BIC

Och såklart Scintilla magnettändning...

Pratade även med svärfar igår, när det begav sig så hade han tydligen haft en Porsche industriare i sin 1303:a! Tydligen gick den riktigt bra, speciellt upp till 100, och den hade "bara" en förgasare  ICQ/ae

Kan inte mycket...

14

De som använder dem/bygger om dem till 912, S90 prestanda gillar just 616/33-1 industrimotorn.

Den har mycket från 912:an men saknar bla. motviktad vev och har klenare ventilfjädrar då den inte tillåts varva i industrimotorsutförandet.

Vad jag förstått så är följande åtgärder de som vanligtvis görs men kolv/cylindrar kan möjligtvis återanvändas (har för mig att jag läst om någon gubbe som körde så) om man inte vill ha ut allt ur motorn.

Kolvar+cylindrar
Cylinderhuvuden med större ventiler+ fjädrar
Svänghjul
Fördelare
Solex eller Weberförgasare med ins.rör+ do. filter
Ev. generator
Avgassystem och värmekammare.

15

Hmm..
Alltså, jag är inte ute efter en "race-motor", så det är inte sådan hög prio på att bygga om till en "bilvänlig motor" med 356-liknande prestanda! Det jag söker är en driftsäker motor med lite extra "skjut" i ICQ/ab  Visst, det går såklart att trimma en VW-motor för samma ändamål som säkert håller "bättre". Men att ha en Porsche-motor är ändå lite speciellt (åtminstone i min lilla värld)  ICQ/ad  ICQ/af

Finns det delar att tillgå lika enkelt som till folkamotorerna? Eller blir det genast sju-helsikes mycket dyrare bara för att det står Porsche på blocket?  ICQ/an

Kan inte mycket...