1

En hopmonterad bottendel till en 2332:a säljes pga omprioritering.Den har nytt vevhus och ny 84 mm vev som är balanserad ihop med lättat svänghjul och KEP koppling. kamaxeln är Fk 87 med rakskurna drev. Obs,den är inte min utan jag säljer den för ägarens räkning. Budgivningen börjar på 22.000 kr... Vid intresse kan jag pm:a fullständig spec på delarna.

2

Mmmm.. Läst 378 gånger men inte en enda kommentar.... Default/hmm

3

379 :-P

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

4

Vad för toppar och vad för vevstakar?

Typ 1-66: 2176 cc Snart på vägen ICQ/ab
Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S

5

xjonnex skrev:

Vad för toppar och vad för vevstakar?

Inga toppar men H-profil stakar.

6

Då kan jag nog säga att det är lite dyrt med 22000. Jag har betalat ca 25000:- för min 2176 för långblocket. Då med allt jobb med toppar och block inräknat där. Bilder finns i min projekt tråd med prylarna vad som finns i min motor. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5864

7

Delarna inkl balansering av vevparti kostade ca 25.000 för 3 år sen,så 22.000 är inte alls dyrt!

8 Senaste redigerad av xjonnex (2012-06-02 18:00:24)

Beg block och upptagning för 94 mm och arborrat har kostat mig ca 5000:-
Ny kamaxel och rakskurna drev ca 2000:-
Nya kolvar och cyllar, mahle ca 3000:-
Portning, upptagning, nya säten och ventilstyrningar av beg toppar plus rostfria ventiler och dubbla fjädrar ca 8000:- (44/37 mm ventiler)
Balansering, lyftare, lager, equalizer, koppling, lamell, porsche vevstakar, vevaxel 78 mm ca 7000:-
Detta är vad jag betalat. Hopsättning av shortblocket har jag själv gjort då det inte är så svårt. Så ca 25000:- har detta konceptet kostat mig iaf.
En duktig och erfaren vw byggare har fixat med block och toppar.

9

Nu kan du ju inte klaga när du fått 649 visningar och 9 kommentarer ICQ/ad Tror nog folket tycker det är ett för högt pris (medelsvensson) då. Man kanske inte tänker på att det var ett nytt block tex och ngn dyr motorbyggare har satt ihop shortblocket heller. Vad vet jag. Men det tyder kanske mot det hållet. 16 maj satte du in annonsen och ingen har svarat. Så ngt är det ju uppenbarligen.
"Budgivningen börjar på 22.000 kr" kanske skrämmer många.

10

xjonnex skrev:

Nu kan du ju inte klaga när du fått 649 visningar och 9 kommentarer ICQ/ad Tror nog folket tycker det är ett för högt pris (medelsvensson) då. Man kanske inte tänker på att det var ett nytt block tex och ngn dyr motorbyggare har satt ihop shortblocket heller. Vad vet jag. Men det tyder kanske mot det hållet. 16 maj satte du in annonsen och ingen har svarat. Så ngt är det ju uppenbarligen.
"Budgivningen börjar på 22.000 kr" kanske skrämmer många.

Ingen arbetskostnad mer än balanseringen är inräknad i dom ca 25.000 kr som delarna kostat. Delarna är åxå köpta från USA så priset på dom skulle nog ligga på närmare 30.000 om dom var köpta här hemma.

11

Givetvis så är inte allt mitt köpt nytt av mina grejor. Men iaf så är prislappen vad jag betalat sann iaf. Bokför allt. Men lycka till. Hoppas du hittar ngn iaf. Om allt ditt är nytt och köpt från USA så borde det ligga billigare än 22". :S

"Man kan köpa ett long block från http://www.scatvw.com/master/long_block/ för 3095.00 usdollar och det är ett 2332 cc longblock. Bara ett exempel. Kanske inte är dom värsta sakerna, men duger säkert för gatbruk iaf."

12

xjonnex skrev:

Givetvis så är inte allt mitt köpt nytt av mina grejor. Men iaf så är prislappen vad jag betalat sann iaf. Bokför allt. Men lycka till. Hoppas du hittar ngn iaf. Om allt ditt är nytt och köpt från USA så borde det ligga billigare än 22". :S

"Man kan köpa ett long block från http://www.scatvw.com/master/long_block/ för 3095.00 usdollar och det är ett 2332 cc longblock. Bara ett exempel. Kanske inte är dom värsta sakerna, men duger säkert för gatbruk iaf."

Vem vill bygga en stor motor av snikdelar? Inte jag i alla fall..Den Taiwan-tillverkade kamdrevsatsen tex som du använt skulle jag aldrig använda i en kraftig motor.
Det skulle vara intressant att höra vad en erkänd motorbyggare tycker om priset. Det finns billiga longblock att köpa från USA,så det har du helt rätt i men det mesta är rent ut sagt skit!

13

Jag hade inte tex enbart köra på strippen utan gata, och då räcker iaf det jag har lätt till det. Även det longblocket från USA. Men som sagt lycka till. Det blir säkert sålt. Nu har du iaf fått lite uppmärksamhet.

14

stickan skrev:
xjonnex skrev:

Vem vill bygga en stor motor av snikdelar? Inte jag i alla fall..Den Taiwan-tillverkade kamdrevsatsen tex som du använt skulle jag aldrig använda i en kraftig motor.
Det skulle vara intressant att höra vad en erkänd motorbyggare tycker om priset. Det finns billiga longblock att köpa från USA,så det har du helt rätt i men det mesta är rent ut sagt skit!

Stickan sätt ut Long blocket på cal-look loungsen för det finns inga pengar här bara snack
http://cal-look.no/lounge/index.php
Där brukar man bli av med prylar för rätt pris  ICQ/ab
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

15

Jag får väl vänta och se vad som händer...Det är ju inte min motor utan jag bara säljer den för ägarens räkning.I värsta fall så får jag väl riva den och försöka sälja delarna...

16

Jag tycker inte det är för dyrt.finns många som vill ha en stor kubikare  men Ek har kunskap ellet tid. Fattar inte varför nån ska Tala om vad det är värt låt marknaden styra .Har själv  byggt en stor kubikare och lämnat bort det man inte klarar själv i bearbetningar mm .så jag vet vad det kostar.brukar inte lägga nog på den här nivån men kunde inte låta bli. Over and out

17

Problemet är kanske inte att det är dyrt, men för de flesta är det mycket pengar. Speciellt som det krävs säkert lika mycket till om inte mer, plus kompetens att bygga en färdig motor. Och att bara en bråkdel av BVs medlemmar bygger motorer i den klassen.

Om nån sätter ut en äkta matta värd 400.000 för 300.000 på detta forum är jag rätt säker på att få om ens någon köper den för att lägga i sitt vardagsrum... trots att det är billigt för den mattan... ICQ/ad

Finns säkert många här som drömmer om en sådan motor, men som inte har resurser att realisera drömmarna.

Nåja, hoppas du hittar en köpare.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)