Hej tänkte fråga om någon har brotchat spindlarna för hand med Julas
brotch, den är för fet för min borrchuck. Tänkte försöka göra det med
spindlarna på på plats. Vad tror ni, är det görligt? 
Typ1 64.
Early bay 71.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: 58-67 » Dax att flippa styrleder.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej tänkte fråga om någon har brotchat spindlarna för hand med Julas
brotch, den är för fet för min borrchuck. Tänkte försöka göra det med
spindlarna på på plats. Vad tror ni, är det görligt? 
Ja jag gjorde det, lite vingligt att svetsa fast en hylsa kan rekomenderas då är det lättare att hålla den rak när du vrider på den, markera hur djupt du ska ha den, jag sprayade färg på den när den satt i från andra hållet
Det tar lite tid men blir bra 
Okej kanon! Hur menar du med hylsan, kan det underlätta att använda någon skärolja? 
Man sätter den längst bak så man kan dra runt brotschen med spärrskaftet och hålla still den i sidled med andra handen
Jo det kan det nog som alltid men går endå 
Japp detta skall testas i helgen. Som tur är är det långhelg, då det verkar ta en stund! 
Jag slipade av axeln så den gick in i borrmaskinen. Vem orkar göra nåt för hand när det finns motorer 
Bra ide, ska ha den i bakfickan. Har bara vinkelslip att slipa med, men det räcker kanske. 
Jag brotschade för hand och det tog inte så lång tid 
20min 
Ja ja nu är dom flippade åtminstone ett, det långa. Fick ingen ordning på det korta staget vänster hjulet levde sitt egna liv kändes de som.
Så jag sket i det, men de verkar funka bra ändå, bilen ligger skit bra på vägen å i kurvorna. 
jaha
Du kommer få mer bumpsteer på vänster sidan än höger och då tappar den kontakten med vägen om det är rullgrus om den är mycket sänkt 
Är det någon som förstår sig på varför vänster sidan uppförde sig konstigt. Det vill säga, i upphissat läge pekar hjulet åt vänster. När man sänker ner bilen svänger hjulet in sig och pekar åt höger. Jag har vridit å vänt på styrstagen men fan om det vill bli bra.
Nja det beror lite på vad du menar
När du flippat dom med normal sänkning och rätt toe så rör sig ju hjulet från rätt toe när man hissar den så blir styrstaget förlångt för att sedan bli förkort och då rör sig hjulet fram och tillbaka 
Och har man inte flippat den så kommer den att vrida hjulet massor när man ändrar höjden, kanske det du menar 
alltså jag ställde ut så pass mycke att vänsterhjulet i upphissat läge pekar åt vänster, så pass att jag inte kan ställa mer åt de hållet, för att sedan när jag sänker bilen peka åt höger. Fan jag fattar inte. När jag sedan vände på staget (till orginal läge) var det bara å ställa lite å problet helt borta och hjulen lirade med varandra. 
Jo så blir det, staget är ju så kort och det var inte mening att dom skulle sänkas.
På morderna bilar så är ju stagen lika långa och mycket längre och då behöver man bara förlänga dom, men på våra bilar så måste vi kompensera lite så dom inte får för branta lutningar och rör sig mer fel vid fjädring
Hur hög är den som lägst, ju lägre desto mer fel blir det oflippat
Och har du sänkspindlar 
Nej jag kör orginal spindlar+70mm kortad stomme från gruben. Skulle tro att det är ca 8cm kvar till backen, om man mäter från nedre sänksatsen. Som den står nu.
Ok jag skulle flippa och ställa ner den som du vill ha den och ställa in toe-in och kanske lite camber och köra och känna vilken skillnad det blir jag tycker att det funkar jättebra, jag har 2cm lägre och har inte mer bumpsteer än orginal 
Jo jag får väl kolla vidare på detta lilla problem. Är det smartast att skruva ut staget så mycke de går å sen börja
sjustera in toe-in. 
Så länge bilen står på hjulen med fjädringen belastad och ratten rakt så spelar det inte så stor roll
Kolla på hjulen så ser du vilken som ska justeras mest och börja där, sen är det lite svårt att mäta på fälgen under bilen och då man mäter långt ner på fälgen vill inte jag att det ska vara mer en 1mm smalare fram en bak på mina bilar 
Skulle behöva göra detta på min bil oxå men borde inte hålet till konan bli för stort om jag kör en kona från andra hållet? Eller har jag otur när jag tänker igen..
Mvh johan
Otur och otur. Nja det blir så här 
Finns lite att läsa här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2147
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: 58-67 » Dax att flippa styrleder.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.