1

Hejsan

Skulle ställa tändningen idag på min bubbla-68.
Lånat en tändinställningslampa. Lossar fördelararen, startar bilen. Kopplar på lampan. Som bilen stog så gick den ju ok, sköt lite ibland, kunde även bluddra lite vid lite högre varv. Men ställer jag tändningen efter lampan så går det knappt gasa. Bäst verkar den gå vid 35(advance) Antar att det är grader. Så stog den innan. Men är det inte meningen att det ska vara på noll.?? Hur ska man göra, Tacksam för tips! Besiktning den 25/5..

//Tommy

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Har du lossat vacuumslangen vid fördelaren och pluggat den före?

3

stickan skrev:

Nä det har jag inte.. Ska man det alltså? Fördelaren ska alltså inte ha vaccum?

Vw typ 1 1968.

4

Grandell79 skrev:
stickan skrev:

Nä det har jag inte.. Ska man det alltså? Fördelaren ska alltså inte ha vaccum?

Nej,inte när du ställer tändningen..

5

5-10 gr på tomgång och 33 gr på högre varv är en bra tumregel när det gäller stroblampa på VW-motor.
Om fördelarens vaccum eller centrifukalreglering inte funkar som den skall, -så ser du ju även detta med hjälp av strobben....

6

OK, Tack för svar. Provar så fort jag kommer hem från jobbet!

Vw typ 1 1968.

7

Hejsan

Har ni försökt få ordning på tändningen. Har pluggat vaccum. Ställde lampan på 0 o körde. Det blinkar då på de 2 sträcken. Till vänster om dom finns ett ensamt. Vrider jag så det blinkar där går bilen ej bra. Gasar jag så blir det ca 33-35 grader på lampan. Men trycker jag till på gasen så tvekar/skjuter det lite. Hur ska jag göra? Vrida fram eller tillbaks? Kan det vara något annat? Förgasaren? Har även där en fråga om choken. Sitter ju en bricka med "taggar" på (vänster sida). När choken släpper så går den väl ner i "hack"? Men på axeln sitter en annan bricka som jag tror är till att hålla tillbaka "taggbrickan" Den verkar inte göra det helt, och när bilen då blir varm så verkar det som om det blir lite choke ändå, och bilen dör!
Hur ska man göra där.?

//Tommy

Vw typ 1 1968.

8

Grandell79 skrev:

Hejsan

Har ni försökt få ordning på tändningen. Har pluggat vaccum. Ställde lampan på 0 o körde. Det blinkar då på de 2 sträcken. Till vänster om dom finns ett ensamt. Vrider jag så det blinkar där går bilen ej bra. Gasar jag så blir det ca 33-35 grader på lampan. Men trycker jag till på gasen så tvekar/skjuter det lite. Hur ska jag göra? Vrida fram eller tillbaks? Kan det vara något annat? Förgasaren? Har även där en fråga om choken. Sitter ju en bricka med "taggar" på (vänster sida). När choken släpper så går den väl ner i "hack"? Men på axeln sitter en annan bricka som jag tror är till att hålla tillbaka "taggbrickan" Den verkar inte göra det helt, och när bilen då blir varm så verkar det som om det blir lite choke ändå, och bilen dör!
Hur ska man göra där.?

//Tommy

Vad har du för motor?

9

Motorkoden är F.

Vw typ 1 1968.

10

Grandell79 skrev:

Motorkoden är F.

Ok...Din motor är en 1300-motor med enkelportstoppar och ska ha en remskiva med 2 hack ganska nära varandra.Tändningen ska ställas 7,5 grader före öd med vacuumslangen pluggad.
7,5 grader är märket till höger av dom 2 på remskivan.

11

stickan skrev:
Grandell79 skrev:

Motorkoden är F.

Ok...Din motor är en 1300-motor med enkelportstoppar och ska ha en remskiva med 2 hack ganska nära varandra.Tändningen ska ställas 7,5 grader före öd med vacuumslangen pluggad.

Men jag har ju 3 hack.. 2 st nära varandra och ett kanske 2-3 cm ifrån. Till vänster om de 2. Men tändningen är ställd på de 2 nu, men jag justerar till det högra i morgon. Kan det hjälpa mot tvekan/skjutningen??

Ingen som har några tips om förgasaren?

Vw typ 1 1968.

12

Ställ på det högra av dom två som är nära varandra.

13

Grandell79 skrev:
stickan skrev:
Grandell79 skrev:

Motorkoden är F.

Men jag har ju 3 hack.. 2 st nära varandra och ett kanske 2-3 cm ifrån. Till vänster om de 2. Men tändningen är ställd på de 2 nu, men jag justerar till det högra i morgon. Kan det hjälpa mot tvekan/skjutningen??

Ingen som har några tips om förgasaren?

Du kan ju ha helt fel remskiva till den motorn.Detta är inget ovanligt efter 40-45 år...Du ska ha en 30PICT på den motorn och dom krånglar inte alls lika mycket som dom nyare som kom 71.