1

Jag beställde lite grejer från Cip1 i USA och självklart förstod jag ingenting av Tullverkets faktura som kom lite senare. Jag skickade ett mejl och fick ett samtal senare om hur det funkar. Kanske interessant att dela det med er.

Tullverket har delat upp paketet i 2 varuposter. En för motordelar (och vx-låda/drivlinje, etc), då betalar man 4,5% och en för resten av bildelar och då betalar man 2,7% i tullavgift.  Default/hmm

Eftersom Cip1 inte har angett vad fraktkostnaderna av paketet var (det var 825kr förresten) har Tullverket uppskattat det själv på 1250kr  Default/yikes

Men nu själva beräkningen:

1) Värdet av varorna + fraktkostnader + event. försäkringskostnader = tullvärdet
2) Tullvärdet x 2,7% (eller 4,5%) = tullavgift
3) (Tullvärdet + tullavgift) x 25% = moms
4) Att betala: tullavgift + moms (+ nånting som heter utläggsersättning, i mitt fall 110kr ex moms)

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2 Senaste redigerad av Ika (2011-03-06 20:02:23)

Konstigt att du behövde betala tull då det står så här på deras hemsida.

"Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker."

Edit. Läste nu att det var fraktkostnaden det gällde och inte värdet på varorna.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

3

Nej, det var 2350kr i varor och 825 i frakt, alltså 3175kr  ICQ/an
Jag ska kolla i England nästa gång.....

4

Ja ska man beställa i USA så måste man upp i ganska mycket innan det blir en jätte förtjänst men cip1 är väldigt bra att ha och göra med.. ICQ/ag

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia
79:a Late bay Buss

5

RAINIER skrev:

Nej, det var 2350kr i varor och 825 i frakt, alltså 3175kr  ICQ/an
Jag ska kolla i England nästa gång.....

Räkna i pund i stället för usd så vet du på ett ungefär vad delarna kostar i England. DYRT!! Dock ingen moms och tull men frakten brukar vara ganska dyr.

6

Jag ska kolla skillnaden mellan USA och England på totalpriset. Punden är ganska låg nu och man slipper tull och moms. Kanske beställa från Tyskland? Finns det nåt bra företag där förutom Hoffmann Speedster?

7

RAINIER skrev:

Jag ska kolla skillnaden mellan USA och England på totalpriset. Punden är ganska låg nu och man slipper tull och moms. Kanske beställa från Tyskland? Finns det nåt bra företag där förutom Hoffmann Speedster?

Får man vara nyfiken och fråga vad du ska beställa? ICQ/ab

8

Vissa har ett fast fraktpris oavsett beställning t.ex justkampers kostar 25 pund, bra om man beställer mycket

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

9

Fälgar kan jag då rekommendera england till.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

10

Jag handlade ett canvas kapell till min pickis i staterna, frakt till Sverige skulle gå på $435!!! mens att samma paket till Danmark kostade $120....enligt killen så var det svenska postverkets prislista som skilde så.
Nu fick Hamsedk det till Kastrup efter en vecka, från Californien.

Så tänk på detta när ni beställer...frakten skiljer skitmycket mellan länder på samma breddgrad.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

11

Och jag tager gärne imot paketer her, och bringer videre til SE, da jag körer över en gang i måneden ca. och så kan man arrangere något avhämtning vart jag nu lander .. ICQ/ae

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

12

Intressant, var bor du hamse?
skall köpa stort paket ICQ/ad
kan du levera till 25mannen eller till Ystad? Borås?

13

Jag jobbar i Kastrup, jag får paketerne leveret til mit gamle firma, der är altid någon i postens leveringstid. Jag skal hämta fälgar hos Janne i Borås på ett tidspunkt inom snart. Och kommer i Borås en gang i mellem.., så du har tur ICQ/ad  Hur stort är paketet?
Skicka mej ett mejl, så får du adressuppgifter.

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

14

[email protected]