1

Någon som vet vad det sitter för kam i en sådan eller är det standard som i en vanlig 1600cc !?

West Coast Volks
Attitude is everything !

2

Ok vad är det för nåt då ?

West Coast Volks
Attitude is everything !

3

Enligt min ETKA så är 126A 1600 EP och 126 är 1500.

För att svara på frågan så är det samma kam i alla 13-15-1600.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jag fattar inte vad du vill åstadkomma med att kladda här 25'an om du inte har nåt konkret att komma med !
Enligt min info så är det en 1600cc men det var inte frågan jag ställde utan frågan är huruvida kammen har en annan slipning än en standard kam i en 1600cc .

West Coast Volks
Attitude is everything !

5

Det är samma lyft på kamen det som skiljer är durationen
Funkar bra i bil om man byter fördelare  ICQ/ab
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Tack Micke !
Funkar det hyggligt med milt portade dp toppar 1.25 utväxling eller bör jag byta kam isf ?

West Coast Volks
Attitude is everything !

7

Testa
kamaxelen är sådan så det inte skall varva så mycke
Vilken komp har du
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Ska du verkligen byta från EP till DP....är ju fin som den är... ICQ/ad

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

9

25hpman skrev:

Om vi ska vara riktigt petiga så är inte en 126A en 1600...

Vad é dé då ;som säljare vill jag ju inte föra någon bakom ljuset.....

West Coast Volks attitude is everything

10

Har inte kollat kompen ännu men den förmodar jag behöver höjas ....

West Coast Volks
Attitude is everything !

11

PPRMicke skrev:

//// Micke

Var kommer den infon från? Hur mycket skiljer det?

Jag har ETKA som referens och i den så heter kammen till 126/126A 113 109 021 och det är vara samma nummer som är till bilmotorerna. Det kan ju naturligtvis vara fel men jag tillåter mig tvivla lite på det.  ICQ/ab

LIFV;
Som det står ovan så säger ETKA att 126 är 1500 och 126A är 1600,l båda enkelport.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Jag tror heller inte att det är nån speciell kamaxel i dom stationära,utan en vanlig std kam som sitter i alla motorer av samma familj dvs 13-1600.

13

Vi vänder på frågan om det nu är samma kam som i en standard 1600 vart har dom då satt begränsningen som gör att motorn inte vill varva ur !?

West Coast Volks
Attitude is everything !

14

Svwerker skrev:
PPRMicke skrev:

//// Micke

Var kommer den infon från? Hur mycket skiljer det?

Jag har ETKA som referens och i den så heter kammen till 126/126A 113 109 021 och det är vara samma nummer som är till bilmotorerna. Det kan ju naturligtvis vara fel men jag tillåter mig tvivla lite på det.  ICQ/ab

LIFV;
Som det står ovan så säger ETKA att 126 är 1500 och 126A är 1600,l båda enkelport.

Svaret skulle ja vilja ha av 25:hp som kan allt...Och gärna en lång utläggning om han " Kanaler" som är petiga.....Men tack ändå har inte tänkt något annat en att det är en 1600cc därför blir ja lite nyfiken vad 25:an vet som övriga inte vet ICQ/ad

West Coast Volks attitude is everything

15

Gött att det här reds ut jag åker också med en 126 A och på brickan som satt på fläktkåpan stod det bland annat 1584 cc dvs 1600..
Också hört ryktet om att kammen skulle vara annorlunda..

16

Alex har du oxå samma fenomen med att den inte riktigt vill varva ur ??

West Coast Volks
Attitude is everything !

17

LIFV skrev:

Svaret skulle ja vilja ha av 25:hp som kan allt...Och gärna en lång utläggning om han " Kanaler" som är petiga.....Men tack ändå har inte tänkt något annat en att det är en 1600cc därför blir ja lite nyfiken vad 25:an vet som övriga inte vet ICQ/ad

Jag kan inte allt å har heller aldrig påstått det. Det är ni andra som tror det. Jag trodde i min enfald att en 126A var en 1500, men det redde Svwärker ut. Jag hade skrivit ett svar jämtemot Svwärkers inlägg, (men det gillades inte av den allsmäktige) så det fick jag editera. Varför blir vi väl aldrig kloka på.

Svwärker har tydligen en egen version av ETKA hemma, jag som inte vet var man snackar till sej en kopia av det, får klara mej utan.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

18

Min varvar rätt ok tycker jag ändå men beror väl helt på vad man jämför med. kanske 4500rpm nåt sånt sen tappar den kraften. Men har bara en 28pci förgasare på så den stryper nog en del.

Jag har ormbo på min den dämparn som satt på med bara ett utblås var nog ingen höjdare i alla fall.

Vad har du satt på för förgasare och fördelare på din?

19

Har faktiskt inte kollat vad det var för en förgasare eftersom jag ändå har tänkt köra dubbla dellorto's . Fördelaren är en standard fördelare kommer inte ihåg siffrorna på den men den skall ju oxå bytas ut ICQ/ad

West Coast Volks
Attitude is everything !

20

25hpman skrev:
LIFV skrev:

Jag kan inte allt å har heller aldrig påstått det. Det är ni andra som tror det. Jag trodde i min enfald att en 126A var en 1500, men det redde Svwärker ut. Jag hade skrivit ett svar jämtemot Svwärkers inlägg, (men det gillades inte av den allsmäktige) så det fick jag editera. Varför blir vi väl aldrig kloka på.

Svwärker har tydligen en egen version av ETKA hemma, jag som inte vet var man snackar till sej en kopia av det, får klara mej utan.

Förstår inte varför du skriver att vi inte blir kloka på det ! Verkar bara vara du som inte fattar .. Huruvida någon har programvara hemma som du inte har tillgång till är fullständigt orelevant (stava) och att påpeka att någon har stulit något är grovt även när det kommer från dig .

Har du invändningar på detta som jag precis har skrivit så hänvisar jag dig till min mejl så att vi kan hålla MIN tråd till ämnet det handlar om . Tack !

West Coast Volks
Attitude is everything !

21

Det svaret skrev jag till LIFV, o inte till dej.

Jag skrev stulen inom situationstecken, jag kunde skrivit lånad, eller tiggd eller vad för nåt som helst. Du har fått reda på vad du ville i din tråd, nu använder du den till att argumentera med mej. Jag har inget mer att tillägga, om det inte är nåt mer skit du vill dra fram?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

22

Om den inte riktigt vill varva ur så hänger det nog mer på ventilfjädrarna och insugskanaler än kammen. Jag har med hjälp av dubbla fjädrar varvat en 30 hk upp till 7000 varv till ingen nytta då toppens begränsningar redan hade sänkt effektkurvan. Det snackas ofta om att vissa vw motorer skulle ha olika kammar. Mäter man och kollar nr på kammar så är dom otroligt lika varandra så jag har inte sett några större skillnader.

23

Snälla ni... ge er nu och återgå till ämnet. Tack! / Jonas

"Daddy Cool"

24

Tack till samtliga som kommit med matnyttig information !
Detta va nog sista gången jag söker den här då det verkar vara omöjligt att inte hamna i sandlådan med 25 hp .

West Coast Volks
Attitude is everything !

25

Sondis skrev:

Vi vänder på frågan om det nu är samma kam som i en standard 1600 vart har dom då satt begränsningen som gör att motorn inte vill varva ur !?

VW själva sade i biltidningsartiklar(diskussioner) på 60-talet att "begränsningen (dvs övervarvsskydd) sitter i det smala och långa insugningsröret".
När typ3:an kom med dubbla förgasare försvann detta "skydd" och biltidningarna var späckade med debatt om dålig hållbarhet (pga övervarvning på växlarna).

Så om man har en 1600:a med en 28-30mm förgasare behöver man inte söka "felet" i kam eller kompression ?

Bara mina 10 cent.....