1

för ett år sedan startade jag min motor med MS-sprutet och kollade att allt lirade som de skulle. efter det fixade jag de sista på karossen, lackade och har börjat montera ihop allt igen. nu när jag vred på nyckel så får inte MS någon varvsignal. Har helst ingen lust att köpa en ny sensor men har slut på idéer att felsöka.

Har kollat:
* Att det finns 5V till sensorn.
* Att den har bra jord
* Inga kabelbrott på signalkabeln

MS är satt på "generic wheel 36 -1" eftersom jag inte styr tändningen än så har jag inte brytt mig om mer inställningar.

2

Vad är det för givare?
Jag kör hallgivaren honywell 1gt101 och 12v matning.

Avståndet mellan sensor och tänder är viktigt också.

3

Jag kör med samma honywell 1GT101 givare men matar den med 5V. kommer inte ihåg om den fick 12V när jag startade bilen förra året eller om den rockade 5V då också. (har bytt ut delar av kablaget). står 4.75-24V på elfas hemsida ang givaren.

Kan testa med att ge den 12V.

4

Gapet ska vara 0,8-1,2mm mellan givare och tänder. Helst 1mm.
På autronic som jag har nu finns det en 7v signal jag kör med.

Har du pull up motsånd på insignalen i ms? Givaren brukar inte funka utan den.

5

Jag kontrollerade gapet igår och det ligger 1mm (mätt i mitten av givaren). pull up är installerat och det funkade ju tidigare.

Har köpt en ny givare, men tänkte testa mata den gamla med 12V innan jag byter idag.

6

Ny givare samma resultat. totalt VÄRDELÖST!!! har slut på idéer att testa.

testade den nya givare, men inte 12V då jag läste på ms forum att man lät bränner komponenterna då.
dubbelkollade även att jag hade 5V med startmotorn rullande.

drog runt motorn för hand och såg både tänder och gap i tooth log viewern, dock rätt oregelbunda värden då jag inte orkade inte dra runt den i regelbunden takt. dock när jag kör med startmotorn ser MS inget. nada.

7

Kan du maila din msq så ska jag kolla över inställningarna.
no1amazon(at)hotmail.com
Vilken box är det och vilken kod kör du?
Annars skulle boxen behöva kollas mot en stimulator för att se att den funkar.

8

Har en MS1v3 låda med extra koden. tror den heter 025 eller 024y4. skickar över msq-filen nästa gång jag är i garaget.