Kom över en bubbla från 1961 för ett halvår sen med garanterad mätarställning på 12500 mil. Motorn går som en dröm, bytte alla vätskor för en månad sedan och då bl a växellådsoljan till den som rekommenderas i intruktionsboken, en hypoidolja. Eftersom jag inte körde den så mycket före detta byte eftersom den ej var besiktad vet jag inte om fenomenet med växlarna fanns från början. Så här beter den sig:
Man startar och kör och växlarna funkar mjukt och fint både upp och ner, ibland efter man legat i fyran ett tag och behöver växla ner vid typ korsning så är det lögn att få i någon annan växel, när man trycker på lite så går motorvarvet ner en aning men utan att växeln går i. Stannar man och "börjar om" går det som det skall igen. Ibland går det hur bra som helst trots körning på landsväg ett tag men så plötsligt dyker problemet upp. Har justerat kopplingswiren som man skall dvs ca 10 mm "spel" vid kopplingsarmen på växellådan.
Lammellen är säkert en aning trött men det finns ingen tendens till att den slirar. Är det nån som kan hjälpa mig med råd, är det en justerings-sak, är det ny koppling som gäller eller är det synkningen som fallerar....fel olja i???????
VWänligen Erik