Vad är exakt skillnaden mellan bromssköldar till 4-bults och 5-bult trummor (Typ1)?
Är de utbytbara mot varann?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Bromssköld
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Vad är exakt skillnaden mellan bromssköldar till 4-bults och 5-bult trummor (Typ1)?
Jovisst är dom det,men man kan få trixa lite med backarna för att få till det.
En väldigt synlig skillnad är att det är hål för bromsjusteringarna på 4-bult och inte på 5-bult.
5 bult sköldarna bak har lägre centrumkon än 4 bult samma. Skillnaden är c. 12mm. Dvs. att montera 4-bult trummor på en pre-65 innebär att du måste såga bort c. 12mm för att kunna skruva dit kronmuttern. Likaså andra vägen måste man lägga till en 12mm spacer mellan trumman och kronmuttern för annars bottnar muttern innan den tar i trumman.
På en 66-67 kan man även byta framtrummorna från 5-bult till 4-bult rakt av bara man tar 68-69 trummor, men även senare 4 bult går bara man byter inre lagren till 66-69 inre lager. Ellet viceversa.
Däremot är det inte lika enkelt om du har en pre-65 framvagn för där passar inte delarna sinsemellan. (länkpinne framvagn)
5 bult sköldarna bak har lägre centrumkon än 4 bult samma. Skillnaden är c. 12mm. Dvs. att montera 4-bult trummor på en pre-65 innebär att du måste såga bort c. 12mm för att kunna skruva dit kronmuttern. Likaså andra vägen måste man lägga till en 12mm spacer mellan trumman och kronmuttern för annars bottnar muttern innan den tar i trumman.
Snackar du inte om trumman här, istället för om bromsskölden?
Jag vill montera breda 5-bult trummor (40mm backar, ja de finns...) på en post-67 Bubbla. Undrade om jag behöver byta bromssköldarna också, eller är det bara att byta trummorna?
Hebster52 skrev:5 bult sköldarna bak har lägre centrumkon än 4 bult samma. Skillnaden är c. 12mm. Dvs. att montera 4-bult trummor på en pre-65 innebär att du måste såga bort c. 12mm för att kunna skruva dit kronmuttern. Likaså andra vägen måste man lägga till en 12mm spacer mellan trumman och kronmuttern för annars bottnar muttern innan den tar i trumman.
Snackar du inte om trumman här, istället för om bromsskölden?
Jag vill montera breda 5-bult trummor (40mm backar, ja de finns...) på en post-67 Bubbla. Undrade om jag behöver byta bromssköldarna också, eller är det bara att byta trummorna?
Det bör gå utan att byta sköldarna. Samma bredd på banden innebär ju åxå samma läge på backar å hjulcylindrar.
var får man tag på de 40mm bromsbackarna till 67 trummorna?
var får man tag på de 40mm bromsbackarna till 67 trummorna?
Det är väl samma som till 68 och nyare..
ok det stod inga mm på classic vw
Får ringa o kolla.
Drar väl veckans trådbump... Går det att montera 4-bults trummor på en länkpinneframvagn?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Bromssköld
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.