Skål å go kväll, har en fråga dom smeknamn bussarna fått genom tiderna lite vad de betyder å står för vore kul med lite historik kring det hela!!!!
skål!!

Typ1-58:a Vert, å en 62:a sommar bruksis!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Från barndoor till fyrkantsbussar!!!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Skål å go kväll, har en fråga dom smeknamn bussarna fått genom tiderna lite vad de betyder å står för vore kul med lite historik kring det hela!!!!
skål!!

Kortfattat som jag uppfattat det:
"Barndoor" fick sitt smeknamn pga den stora motorluckan (Barndoor = Ladugårdsdörr).
"Splittbussen" fick sitt smeknamn pga den tvådelade framrutan (Split = Delad).
"Baybussen" fick sitt smeknamn pga den buktiga framrutan (Bay = Bukt)
"Fyrkantsbussen" fick sitt smeknamn pga den kantiga karossen, kallas även "Wedgebus" (Wedge = Kil) kilformad kaross.
Ni andra är fria att lägga till och dra ifrån. 
Stort tack Thomas, hade en aning på dom två första, men dom två sista var ny kunskap!! 

Är detta smeknamn som kom på senare tid, eller kallade man dom även för split/barndoor osv på 50-60 talet?
På senare tid troligtvis.
Uttrycket "Barndoor" tillskrivs en viss Jeff Walters någon gång på det glada 80-talet, (enligt www.vintagebus.com).
Lite tilläggsinfo runt Jeff
Jeff Walters var en tidig USA VW-buss guru. Han är grundaren till den numera "huge, amazingly great and big Volkswagenclub "SOTO" (Society Of Transporter Owners) med säte i Californ iiiiiiii aaaaa!!
Jeff värvade mig till detta sällskap, och vi brevväxlade en period. (Ja just ja , detta var innan E-mailen, så vi skrev pappersbrev, och skickade pappersbilder till varandra..)
Jag kom i kontakt med Jeff 1981 då jag nyss hade köpt min -53 ambulans, och hade annonserat efter bårar i någon internationell annonsblaska
.
Jeff och en kille som hette Steve H. Wood startade tidigt ett register över existerande tidiga bussar, och drömmen för herrarna från USA var att hitta en 1950 års modell. 
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Splitbuss » Från barndoor till fyrkantsbussar!!!
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.