1

Min motor håller på att driva mig till vansinne. När choken är igång så går bilen nästan riktigt bra, men när motorn blir varm så har jag näst intill noll gassvar, det går få upp den på varv om man smyger på gasen. Uppförsbackar och accelerationer är nästan att glömma helt, den hostar, hickar och lägger av helt enkelt.

Tror jag har en 1200, 34hk. Motornummer 9314228.
Har en solex 28 som jag renoverade för en vecka sedan, allt utom den trekantiga packningen med en stav i (vet inte vad den heter eller vad den gör) för den jag fick med i renoveringssatsen var feltillverkad eller nåt för axeln satt snett och blockerade choken att passera fritt.

Alla tänddelar är bytta. Dvs tändkablar, tändstift, fördelarlock, rotor, brytarspetsar (ställda 0,4mm), kondensator och tändspole.
Tändningen är ställd rätt nära 0grader. Det ska det väl vara med den låga fördelaren?

Förgasaren är ställd på ca 2.5varv för att utgå ifrån. Men jag märker knappt nån reaktion alls på denna skruv, motorn sackar om den är vid 1varv och mindre, men allt över det har samma effekt.
Jag har plockat isär förgasaren tre gånger nu och idag, senaste gången så plockade jag ur varenda munstycke och skruv jag kunde hitta i stort sett och gjorde rent dem utan någon positiv inverkan.

Har testat spraya startgas runt förgasaren och insugsröret, verkar inte som jag har någon tjuvluftning.

Ventilerna är ställda på 0,15.

Ska jag bli gråhårig eller flint först?!

Hilfe mir bitte

/Beijergard

2

Jag tror det är tjuvluft iallafall för då är det snudd på omöjligt att justera något.. är det glapp i förgasarens spjällaxel?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3 Senaste redigerad av Beijergard (2012-04-20 14:22:31)

Ja, axeln är faktiskt lite (edit: mycket) glapp.. Är det illa? ICQ/ab Går det fixa?

4

Har exakt samma fel ja med. Ska byta stift ikväll så får se om de blir bättre. Men som sagt den går bra så länge den är kall.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

5

Det hände då absolut inget när jag sprayade startgas på spjällaxeln, är de verkligen läckage där då?

6

Den trekantiga packningen med en liten axel är accelerationspumpen.
Utan en sån så får du definitivt de symptomer som du beskriver... ICQ/ad

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

7

1: Hur är det med bränsletillförseln då? kommer det soppa som det ska till förgasaren? bränslefilter?

2:hur är det med bränslenivån i förgasaren, ventilen som sitter på inloppet kanske har hängt sig eller kärvar? o(m nivån är för låg så fungerar inte förgasaren som den ska när det går åt lite mer bränsle)

3: tändningen skall väll vara ca 10 grader förställt på dom tror jag

Hoppas det löser sig! ICQ/ab

8

trekantig packning med stav som går till choke spjället är ett avmagrings membran ICQ/ad ,när choke spjället slårigen så får motorn ingen luft ,under trycket när motor snurrar får membranet att dra lite i sjället o släppa in luft så motorn går,jag tror att din motor tappar bränsle-luft blandningen när choken släpper det blir för mycket luft,

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

vwove skrev:

trekantig packning med stav som går till choke spjället är ett avmagrings membran ICQ/ad ,när choke spjället slårigen så får motorn ingen luft ,under trycket när motor snurrar får membranet att dra lite i sjället o släppa in luft så motorn går,jag tror att din motor tappar bränsle-luft blandningen när choken släpper det blir för mycket luft,

Modernt skit... ICQ/ad

10

Men om man nu går i tankarna på att köpa helt sprojlans ny förgasare borde inte då allt lösa sig? Men tanke på att allt i tändningsväg är bytt.

Ragtop 60 No name

11

1 Soppan ser ut att röra på sig bra, tog bort slangen som går upp till förgasaren och drog några varv med startmotorn och det pumpade fint. Bränslefiltret är nytt och det fyllda ungefär till hälften när motorn är igång.
2 Nivån i koppen ser också okej ut, vet inte exakt var nivån ska vara men flottören låg rätt högt och guppade. Är det nålventilen du undrar om den kärvar? Den byttes isf under renoveringen, har även testat sätta tillbaka den gamla utan förbättring.
3 Angående tändningen så sägs det här att låga fördelaren ska ge TDC

Och jag kör såklart inte utan den trekantiga packningen. Originalet såg fint ut med mjukt gummi så den sitter kvar.
http://m.youtube.com/watch?v=787INwvir24

12

Varje vår är det likadant. En massa motorer som inte går bra. Satt och tittade på Young Frankenstein igår som handlar om att få liv i död materia. Kom då osökt in på alla 35-40 år gamla motorer som inte går bra. Problemet med de flesta motorer är att bäst före datumet gick ut för ett tiotal år sen. Ingen tomgång= ingen vacumsignal från cylindrarna dvs cylindern får luft från annat håll på låga varv tex läckande avgasventil otäta ringar. Att byta tändstift på en soppslut motor ger sällan resultat. Man bör rannsaka sig själv,hur många saker har man i hemmet som är från -75 och tidigare. Tv ? Spis? Kylskåp?. Nej tänkte väl det. Så varför skulle en motor från -63 funka klockrent med en lika gammal förgasare. Jag har provat gamla förgasare på nyrenoverade motorer utan framgång. Det är bättre att lägga pengarna på en renoverad motor än att år efter år försöka få liv i död materia. Det gäller att prioritera.

13

Hans Landelius skrev:

Varje vår är det likadant. En massa motorer som inte går bra. Satt och tittade på Young Frankenstein igår som handlar om att få liv i död materia. Kom då osökt in på alla 35-40 år gamla motorer som inte går bra. Problemet med de flesta motorer är att bäst före datumet gick ut för ett tiotal år sen. Ingen tomgång= ingen vacumsignal från cylindrarna dvs cylindern får luft från annat håll på låga varv tex läckande avgasventil otäta ringar. Att byta tändstift på en soppslut motor ger sällan resultat. Man bör rannsaka sig själv,hur många saker har man i hemmet som är från -75 och tidigare. Tv ? Spis? Kylskåp?. Nej tänkte väl det. Så varför skulle en motor från -63 funka klockrent med en lika gammal förgasare. Jag har provat gamla förgasare på nyrenoverade motorer utan framgång. Det är bättre att lägga pengarna på en renoverad motor än att år efter år försöka få liv i död materia. Det gäller att prioritera.

uuuuhuhhuhuhhhh hulk hulk snyft............. Du är så hård!!! uhhuuuuuuuuuuuuuhuhuhuuuuuuu.... ICQ/ac  ICQ/af

14

Hans Landelius skrev:

Min morfar började köra Vasaloppet när han var 65 år och körde sen det 10 år i rad.
Gamla grejor ska bara funka, så är det bara.
Men motorer är som människor, dom har egen vilja och en själ.
Men feta blandningar, dålig hyigen och vardagsstress kan få vilken motor som helst att gå i väggen.
Jag ordinerar vila och en god instruktionsbok och balanserad färdkost.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

Det blir inte heller bättre med den "moderna" soppan som innehåller etanol. Får den stå fuktigt en vinter så suger etanolet till sig vatten och problemen på våren blir knappast mindre av det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Min är likadan trots spritt ny förgasare, går bra kall. Tomgång och högvarv funkar bra varm men banne mig inte mellanregister. Eftersom jag tyckte att en missade lite böt jag kablar och stift men det blev just ingen skillnad. Ska jaga rätt på en konding också ifall den blir varm samtidigt och störa något, ser dock ingen blåanlöpning på brytarna men man vet ju aldrig.

Panamabeige typ1 -65, Röd/vit Chevrolet Belair 1956
+ många Toyotor

17

OT varning (eller inte)! Läste nånstans att när man började blanda in etanol i bensinen (E85?) så hade man bekymmer med att bensin o etanol hade svårt att blanda sig. Felet sas vara att etanol som tagit upp vatten vägrade blanda sig och att det var lite si och så med etanolhanteringen innan man fått stil på verksamheten.

Så, om nu vatten tagits upp av etanolen i soppan (E5-10) så skulle den då kunna separera??? Om så är fallet kan det ställa till med mysche tok efter en vinters sömn.

Å andra sidan så skulle man kanske kunna "rena" soppan från spriten (eller vice versa ICQ/ag ) med en slurk vatten och en omskakning + lite försiktig dekantering.

Nån som testat?

Sten vW

18

Etanolen tar upp vatten och när den tagit upp "för mycket" så separerar den sig från bensinen, spelar ingen roll hur mycket K-sprit man fyller i, så det är riktigt som du läst Sten vW.
Det är väl inget jättestort problem i bilsvängen än så länge men i båtvärlden är detta ett jätteproblem. Gamla säkra kort som att fylla tanken för att undvika kondens i tanken gäller inte längre för då kommer vattnet bara att blanda sig med etanolen och separera. Numera gäller tom tank vid vinteruppställning av båtar och det borde anammas av bilägare som har sina bilar står kallt. Allternativet är att köra några tankar på etanolfri 98 först, just nu bara Statoil och Preem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

Jag använder alltid alkylatbensinsin när jag ställer undan fordon för säsongen.Aldrig några problem med igenbeckade förgasare/spridare och startsvårigheter mm.

20

En tanke som kom upp, dom luftkylda motorer som jag jobbat mest med (briggs & stratton) fick ibland päronformade cylidrar och då tappade dom en del av kompet när dom blir varma, inget jag haft på vw snarare tvärt om med varmnypning men är dom slitna så kanske, nån med mer erfarenhet kan väl tyckatill Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

21

Men motorn borde väl gå dåligt om tändningen är dåligt ställd även när den är kall. Ja har ju automat choke på min. Skulle de kunna vara nå som spökar med den?

Ragtop 60 No name

22

Öppnar och stänger choken som den ska?
Jag brukar ställa den så att den är lite slapp i stängt läge och se till att den öppnar fullt med tändningen på.

Ali G

23

Nu ni, gubbar! Nu går den finfint
http://www.youtube.com/watch?v=4H3oA4If … e=youtu.be

24

Beijergard skrev:

Nu ni, gubbar! Nu går den finfint
http://www.youtube.com/watch?v=4H3oA4If … e=youtu.be

Vad var det för fel?

25

Nåt fel i förgasaren.. Fick låna en solex 30 istället för min 28 och det var en enorm skillnad! Kan det vara glappet på spjällaxeln tro?
http://www.youtube.com/watch?v=jHP2LiBf … fE6Ac50o0=