1 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-04-15 20:39:21)

Många står och använder olika medel för att rengöra rutorna etc.
har du något tips hur du rengör rutor?

jag visste inte var jag skulle lägga denna tråd och hitta ingen sådan tråd, om den ligger i fel forum så får ni gärna flytta den, om den finns redan raderar jag den givetvis!

Mitt eget tips är någon sorts av nyhetstidning, som är gjord av papper, inget material som plast är gjort av, plastliknande eller vad man ska kalla det.
jag själv brukar knövla ihop tidningssidor och sen bara gnugga på ICQ/ab
Själv tycker jag det funkar fin fint  ICQ/af

2

alpinebubblan skrev:

Många står och använder olika medel för att rengöra rutorna etc.
har du något tips hur du rengör rutor?

jag visste inte var jag skulle lägga denna tråd och hitta ingen sådan tråd, om den ligger i fel forum så får ni gärna flytta den, om den finns redan raderar jag den givetvis!

Mitt eget tips är någon sorts av nyhetstidning, som är gjord av papper, inget material som plast är gjort av, plastliknande eller vad man ska kalla det.
jag själv brukar knövla ihop tidningssidor och sen bara gnugga på ICQ/ab
Själv tycker jag det funkar fin fint  ICQ/af

Det intressanta är att jag hade tänkt fråga detsamma. Jag använder en pappersrulle modell större köpt på feltema
och helt vanlig glasrengöringsmedel med ammoniak. Men vissa rutor har typ "vattendroppsfläckar" eller vad det nu
heter som jag inte lyckas få bort med något som helst. Har t.o.m funderat på att försiktigt gnida med Vim polermedel.
Ammoniak, som brukar vara det bästa på att rengöra rutor, biter inte på det. Ska testa med nyhetstidning, bra idé.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Testa lite vanlig Ättika  som du "gnussar" in på kalkfläckar eller "vattendroppsfläckar" och låt verka ca 15-30 min. Tvätta av med vatten. Ättika funkar även suveränt på diskbänkar/kranar, löser effektivt upp vita kalkavlagringar.
Lycka till
ICQ/ab

*******Ibland ett blåbär********
Typ1 1200-62, 1302 Cab -72, Austin A30-56, SAAB 92B-55

4

Och ibland kan faktiskt vanlig matolja funka att få bort gammalt klister där det har suttit klistermärken eller prislappar. Obs, ibland... ICQ/af Gnugga på.

*******Ibland ett blåbär********
Typ1 1200-62, 1302 Cab -72, Austin A30-56, SAAB 92B-55

5

Vatten med någon droppe diskmedel i och stryk ut det med en oschamponerad svamp... Sen torka tort med en hoppknycklad dagstidning.
Aftonbladet eller Expressen spelar ingen större roll ICQ/ad

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

6

Spolarvätska både inne och ute  ICQ/ab

7

Finns ett finfint rengöringsmedel från Autoglym men jag har svårt att få bort "dimman" som blir ibland..

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

8

Wompa skrev:

Finns ett finfint rengöringsmedel från Autoglym men jag har svårt att få bort "dimman" som blir ibland..

Blir imman/dimman när du använder medlet eller senare, alltså när du kör eller liknande?
Hört rakludder ska ta bort sånt. Att man hä på det och sen ta bort. Men har inte testat själv

9

Förch intensivrengörning och microfiberduk..