1

Hej!
Jag har en VW Typ 1 1500 från 1967. Denna har skivbromsar i fram och trummor i bak, båda med bultmönster 4/130. Jag skulle nu vilja byta dessa för att istället få 5/205. Förstår att det i princip inkluderar att byta skivor och trummor till sådana som passar med jag undrar om det är något mer man ska tänka på? Är det något som måste modifieras? Från vilka modeller kan man ta skivor resp. trummor för att montera på en 67a?

MVH Adam

2 Senaste redigerad av mettis (2012-04-10 20:10:16)

När du skaffar trummor till fram, så se till att du får med spindlar och styrstag. Från en 65/66:a  Det skiljer alltså i hjullager och P-ändar mm

Om du kikar längst ner på denna sida så kan du se hur jag gjorde liknande på min Buggyplatta

3

Vad AdamX nog menade var behålla skivorna fram men med 5bult...

Jag har samma idé för min 67:a så chipsskålen står redo!

Vad jag tror mig veta är att 205 bultcirkeln är för stor för att borras i standardskivan, dvs kan det behövas en fläns som ger en större dia?
Att använda någon adapter känns inte aktuellt för mig iallafall som redan nu har lite svårt frigång mellan hjul och skärm (sänkt med standardbredd på KB framvagn o 145:or).

Sten vW

4

Oki, -jo jag har även kört med hemmagjord adapter på 4-bultsskivor. Då skruvade jag fast den innifrån originalskivan med försänkta unbraco.
Men finns det inte nytillverkade 205/5 skivor från CSP som passar på 4-bults-spindlar ?

5

Jo, CSP har nått men verkar vara del av ett kit med ok etc som ligger en bit över budget ICQ/ae .
De kanske kan sälja lösa skivor men de lär nog inte vara i närheten av std skivorna prismässigt.

En svarvad ring som svetsas fast i std skivas ytterkant????

Baktrummorna på min 67:a kan vara nått OYO, hade tidigare ett par nysvarvade trummor från en ca 1970 pendel som inte passade.
67:ans 1500T1 bak verkar vara smalare än senare så jag gissar att 5-bult trummor strax före 67 passar rakt av.

//ursäkta trådkapet men iallafall on topic!//

Sten vW, LKPG