1 Senaste redigerad av Handy (2015-07-21 22:25:13)

Jaha då vart man fast i träsket..  ICQ/ag   På begäran av bl.a. min vän MichaelTh och Hans-Örjan här på forumet så skapar jag nu en egen projekttråd.
Det är väl ioförsig inte längre så mycket projekt då bilen är nästan klar men det är ju nytt för er andra som inte sett min vagn förut.

Varför har jag då inte gjort en egen tråd från början.. hmm jag har väl varit lite lat, eller om sanningen ska fram så har jag troligen varit upptagen med annat. Bilen har ju byggts, jag har fru och barn som också behöver min kärlek och inte minst har jag eget byggföretag som tar betydligt mer tid än vanligt kneg 7-16.  FIRMAN FINNS INTE LÄNGRE, JAG HAR LAGT NER DEN VERKSAMHETEN.
Hursomhelst, tillbaka till projekttråden, vart börjar man.. från början eller slutet...
Lite bilder har redan sluppit igenom i MichaelTh's BayBeBlue-tråd och på annat forum andra sidan jorden, men här nedan kommer en första bild i min tråd på hur den ser ut nu.

http://i39.tinypic.com/349e0eb.jpg
Varför börjar jag nu med att visa upp resultatet eller hur hon ser ut nu? Tja, vem har inte sett massa rostbilder förut och det är kanske inte så inspirerande... men det kommer sen.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

2 Senaste redigerad av Handy (2012-03-27 15:15:08)

Vad ska min tråd heta då, mycket fundering, jag brukar kalla den Aprikos & Grädde efter mitt val av kulörer, men hon har också alltid haft namnet Ele och så fick det bli.
Nu undrar säkert någon -Vadå "Ele", vad är det för namn?  Det kan man fundera på.. Jag kan säga att "Ele" är från Yoruba och uttalas ÄLÄ.
Yoruba är ett språk som talas i Nigeria i västra Afrika (ett av de tre största språken i oljelandet förutom Engelskan) men även i mindre grad på vissa ställen i Brasilien och på Cuba.
Nog med språkundervisningen för den här gången, nu ska vi se hur Bubblan Ele såg ut när jag började med henne.
http://i43.tinypic.com/3467tll.jpg
Här var karossen på väg att lyftas av. Bilden är för övrigt tagen utanför MichaelTh's garage där rostlagningen ägde rum. Det har som synes hänt en hel del sedan första spadtaget (rost).
Michael och jag hade lite affärsutbyte som resulterade i att han hjälpte mig med rostlagningen, vi hade en hel del gemensamma krafter och det behövdes för att ta sig igenom den delen av projektet.
Tack Micke!!!!!  du får gärna nu i trådens tidiga skede posta lite rostbilder, om du vill och har lust.


Den avlyfta korssen, vilken årgång är detta då, hmm 1968 där någon tidigare ägare smackat dit för nya bakskärmar med elefantfötter, det enda trevliga man kan ana är de äldre stötfångarna.
Så här såg det ut ganska länge utanför garaget då plattan där inne fick trängas med ett antal andra projekt.
http://i42.tinypic.com/ap2jt.jpg
Bilen togs över efter min yngre bror (det var INTE han som bytte skärmar och rollade den med hammarlack) som tidigare använt den som brukis tills den var för rostig  Default/yikes  sedan fick den stå.., länge.. och halva stod dessutom på gräs.. Efter något år eller mer behövdes platsen till annat och Bubblan måste bort, jag har alltid gillat bubblor så jag tyckte att den får ju inte gå till spillo (alla bubblor är värda att räddas), den hade ju faktist en mycket väl fungerande motor som inte allt för länge sedan renoverats, hade nog bara gått ett par hundra mil, även bromsarna var nya då.
Platsbristen resulterade i att jag tog över bubblan och körde hem den till mig i stan, kommer ihåg att jag kilade fast en träbit mellan tröskel och förarsätet för att man inte skulle ramla ut genom golvet. Bubblan fick ett nytt batteri för att den skulle kunna köras runt kvarteret och vändas på gatan då man inte får parkera mer än 24 timmar här.

http://i41.tinypic.com/1051c9f.jpg
Chassiet, det var faktiskt ganska kul att lyfta av karossen  Default/lol  men fy och blä vad mycket rost.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

3 Senaste redigerad av Handy (2012-03-27 18:35:31)

Som sagt eller skrivet, det var massor med rost så det fick bli en hel del rensning.
Jag hade köpt en golvhalva av en kille på blocket så den skulle svetsas i.
Men under rostrensningen försvann så mycket mera att jag beslutade att köpa en halva till.
Ska det bli riktigt gjort så gör man inget lapptäcke  ICQ/ad
http://i39.tinypic.com/t5rh9g.jpg
Så fint det blir när allt äckel är borta, alla pungtsvetsar urborrade och renslipade kanter på tunneln, har man kommit så här långt får man inte lämna något halvgjort.

Även "Napoleonhatten" behövde lite översyn.
http://i43.tinypic.com/14uduet.jpg
Här har Micke gjort en ny liten balk som ser ut som originalet. Det borrades sedan dräneringshål så man kunde bespruta den inuti med rostskydd.

Framvagnen var också rostig i ena hörnet, inte helt ovanligt då dräneringshålet under brukar blir täppt.
http://i39.tinypic.com/rwuc0h.jpg

Här har jag egentillverkat gavlar och ska svetsa i dem.
På bilden syns även två st M8 bultar till styrstoppen, dessa var de enda två bultarna som jag inte skruvat bort på hela bilen, förutom motor/transmission som jag inte rört, jag återkommer till dessa två bultar vid ett senare tillfälle.
http://i40.tinypic.com/eap3sz.jpg

Så här blev resultatet, färdigmålad med hammarlack och rostskyddad inuti genom dräneringshålen i botten på gavlarna.
http://i39.tinypic.com/prwo5.jpg

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

4

Härligt Handy,snabbt jobbat med tråden!Ska bli roligt att följa dina inlägg,måste varit bra att ha Michaelth som "bollplank"
vid ett sånt här bygge,vad jag sett så här långt så verkar du ju vara en noggrann byggare...bra att kunna byta lite jobb ibland...alla kan inte vara bra på allt,även om det inte skadar att försöka med det mesta ICQ/ad Ser fram mot nästa postning.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5 Senaste redigerad av Hans-Örjan (2012-03-27 18:30:32)

Handy skrev:

... och Bubblan måste bort, jag har alltid gillat bubblor så jag tyckte att den får ju inte gå till spillo (alla bubblor är värda att räddas), den hade ju faktist en mycket väl fungerande motor ....


Hurra! Handy, du ser det inte men jag står upp och hurrar för att du lagt upp en tråd! Ös på med många "så här illa var det när jag började"-bilder, och många "så här fin är den just nu"-bilder ocks. På så sätt blir vi - jag och många andra som läser - inspirerade att ta itu med andra Bubblor, som också förtjänar att räddas!  ICQ/ag  Default/lol

Jag vet inte om det är möjligt, men jag upptäcker det när jag försöker.

1600 TL -67 * Caravelle C -85 * Caravelle C -89

6

Ja du Pompejus, visst är det bra att ha en vän som MickeTh, han är fantastiskt duktig och noggrann. Jag är också mycket noggrann i allt jag gör, jag är liksom en livsnjutare på något sätt, jag menar att om man ändå ska göra jobbet så kan man lika gärna göra det bra. Ska man äta kan man lika gärna äta gott..
Idag har jag varit hemma och vilat upp mig, jag har en fruktansvärd förkylning som började igår och febern kom som ett brev på posten (om de delar ut post sent på kvällen). Så det fanns ju lite tid över att skapa sin tråd idag. Fast jag kunde gjort bokföring och betalat fakturor.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

7 Senaste redigerad av Handy (2012-03-27 19:29:23)

Ännu en bild, mycket bilder är bra på forum, man vill ju SE vad som hänt och som vi brukar säga "utan bild finns det inte".
Men det som finns är nu båda golvhalvorna isvetsade, för att rostskydda svetsfogarna använde jag en riktigt bra rostskyddsfärg som jag spätt ut lite extra så den blir tunn och tränger in överallt. Rostskyddsfärgen penslades på rikligt i alla svetsskarvar så det sipprar ut på andra sidan, sedan vändes plattan och målningen upprepades från andra hållet så att det trängt in överallt. Svetsfogarna har även sedan tätats med kitt.
Bottenplattan blästrades (i samband med att karossen blästrades) på och runt napoleonhatten samt i hela bakvagnen för att få bort all eventuell rost i porerna. Allt lackades sedan med epoxyfärg både av Leråkra Lack och Blästring och av "G" som lackade bilen.

Bilden nedan visar bottenplattan färdigsvetsad (nästan) och lackad, tyvärr ingen helbild men man får fantisera lite.
Det mest intressanta på bilden är ändå de två isvetsade fästena till IRS. Jag tänkte att jag får passa på att förbereda chassiet för en eventuell konvertering till IRS-bakvagn nu innan allt är ihopskruvat. Jag har läst att det går att göra operationen på plats underifrån bilen med karossen på men det är troligen ett helv**e
http://i44.tinypic.com/347zgae.jpg

För att få dessa två fästen på rätt plats och vinkel använde jag mig av en jigg som tillverkades sittande på en bakvagn med original IRS.
För dom som inte vet så kan jag visa hur chassiet ser ut inuti där bak i balkarna.
http://i42.tinypic.com/2ev6tf9.jpg

Så här blev resultatet. Ska bara målas. Jag var tvungen att flytta bak rören för handbromsvajrarna några cm för att allt ska få plats och även kapa bort lite material, bland annat där fördelningsstycket för bromsrören är fastskruvat, mitt hänger nu "fritt" i luften eller närmare sanningen i bromsrören, de är så korta där så jag anser att fördelsningsstycket inte behöver sitta fastskruvat.
http://i40.tinypic.com/2nvgnpv.jpg
Skönt att ha förberett detta för om jag eventuellt får för mig att montera IRS, busslåda eller vad man känner för, jag har ju lisom inte låst mig under renoveringen, tvärtom öppnat dörren.
Note: Besiktningen hade ingen kommentar till dessa fästen.

Nej nu är det färdigt för idag, nu ska jag vårda min förkylning, eller rättare sagt vårda kroppen mot min förkylning. Jag har ju också en familj att umgås med. More to come

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

8

Tänk vad bra en fatchick kan bli ICQ/ad
Vräk på med bilder bara Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

9

Ja den postningen kunde väl ingen bli besviken på..ser väldigt trevligt ut!Smart lösning att fixa detta innan,sparar mycket svordomar mm i slutändan..Kurera dig
nu så hoppas vi på spännande fortsättning.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

10

Trevligta att du lägger upp en tråd nu..

Att renoveringen tog lång tid kan bla tillskrivas att bubblan kom till mitt garaget min fru och jag precis köpt fastigheten. tyckte det såg bra ut med en Bubbla där ICQ/ag  fast vi inte skulle flytta in i huset fören några år senare...pga  renovering Default/yikes
Sen blev det alldeles för lite gjort av undertecknad. ICQ/ad eftersom total renoverings  satte in... dvs huset så mao fick bubblan vänta en några år.... efter första isärtagandet.. dock höll Handy på med div små och storafix under tiden tills det stora köttandet tog vid. bla stålborstande i timmar på bottenplattan fram och bakvagn...
Sen kan man ju säga att bygget utvecklades en hel del,Från ren rostlagning till en fullfjädrad custom ICQ/ag  det e trevligt.. man kan ibland som pompejus säger trigga varandra, i detta fallet till stordåd ICQ/ag .. liksom handy kommer med en del tankar angående mina "projekt" ICQ/ag  så har väl även någon smittat av sig från min korupta hjärna. ICQ/ae
fast man får säga Handy har sina bestämda ideer.. och det e bra.!
Bla att bilar inte skall se 3 hjuliga   Default/yikes  ut eller se ut som dom skiter ICQ/am .. vilket jag oxå uppskattar, en bils "Stance" e viktig..
Det e oräkneliga timmar han lagt på finlir.som förmodligen dom flesta inte kommer se..
Sen inte minns har det lagts en hel del tid på hopsamlandet av skärmar, fotsteg fram och bakhuvar jämte inrednings detaljer från olika säljare..+ massor av helt nya förbruknings detaljer gummilister osv..bakljus från england osv..
sen att vi höll på med 3 olika versioner av stols undereden under några svets rökiga kvällar. med paralell kapande med vinkelslip. och mycket slipande. det var skit kul..  ICQ/ag Maiham. känns som vi gick och sopade upp hur många spannar med rost och "skit" från golvet innan kaross/bottenplattan var anständigt påklädd... ICQ/ae 
ja ja jag blarrar som vanligt.. Men det var hur som kul, att vara delvis hjälpande i detta projektet..fast det e Handy som gjort merparten..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

Johan W skrev:

Tänk vad bra en fatchick kan bli ICQ/ad

Öhh... Fatchick?  Den beteckningen trodde jag var reserverad för oss som åker 1302/03:or?  ICQ/ae
(jaja... SKA åka, då...)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12 Senaste redigerad av Johan W (2012-03-27 21:10:26)

Ska åka       - åker     
1302/03:or - -68+

Same same Default/lol


En länk där man kan läsa om bbw http://www.latebug.com/





sorry for ot Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

13

Kunde ju inte låta bli att läsa alla trevliga kommentarer såhär innan läggdags. Härligt med så god respons från er alla  ICQ/ab
Jo fatchick är ju allt från -68 och nyare, i vissa kretsar är man nära på bannlyst för att man har ett år för ny..  Undrar just i vilket fack min vagn egentligen uppfattas att höra hemma i, hon ser ju onekligen inte ut som en fatchick. Ele är en bedragare  Default/lol

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

14

En slug liten söting... ICQ/ag Ele  lilla.... jag väntar på att hon skall få en stooooor maskin.. det vore riktigt trevligt.. ICQ/ad men iofs den som sitter i gör ju det den skall så jag får nog vänta ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

FIn fin... men varfor inte ovalen i skogen ICQ/ad

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

16

michaelth skrev:

En slug liten söting... ICQ/ag Ele  lilla.... jag väntar på att hon skall få en stooooor maskin.. det vore riktigt trevligt.. ICQ/ad men iofs den som sitter i gör ju det den skall så jag får nog vänta ICQ/ac

Det hade ju varit trevligt med en starkare maskin, en Oxyboxer på 2,1 liter eller mer är ju drömmen, men det får vänta ett tag.. Jag har så mycket annat att stå i just nu.

hamsedk skrev:

FIn fin... men varfor inte ovalen i skogen ICQ/ad

Ja, du Hamsedk, jag väntade naesten på denne fråga fra dig  Default/lol   Det ärliga svaret er, at det ikke bare er o hämta den där den står. Min egen kaross var naturligvis tillgänglig, og jag hade redan börjat med den innan jag fannd den ovale. Hvad säger du om min halvt dansk?  Default/lol

Pust, nu har jag precis kommit hem, idag har det varit tungt, förkylningen har väl släppt lite och febern har jag tvingat bort med Panodil. Kände mig ganska bra runt lunch så jag åkte o jobbade lite, men som vanligt när man håller på med något så går tiden fort son f*n. Min fru ringde mig och frågade när jag kommer hem, då var kl 19 någonting.
Nu ska jag duscha och sedan betala massa räkningar och sånt, suck. Kanske det blir lite bilder senare om jag hinner/orkar.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

17 Senaste redigerad av Handy (2012-03-28 22:31:12)

Hans-Örjan skrev:
Handy skrev:

ICQ/ae Visst låter en VW-motor härligt i natten  ICQ/ag

En VW-motor låter härligt 7/24  Default/lol
Kalasfin bil du har byggt, Handy!! Du gör skäl för ditt namn!

På tal om det, alltså inte VW-ljudet, nej jag menar mitt namn. Jag tänkte förklara hur det uppkom om det är någon som undrar.
Det är ju så att jag tycker mycket om att resa och jag har varit lite här och var i världen, mestadels i Europa men även i Afrika och Florida usa. Det var just på det sistnämnda stället det hände, hehe. Jag hade en gång förut en flickvän i Orlando Florida och när jag var på besök i hennes hus så kunde jag ju inte saga nej till att ge henne ett handtag med lite mansgöra. Det var en ny lamparmatur till ett av badrummen som aldrig blivit uppmonterad så den passade jag på att montera dit och koppla in en dag (det tog 10 minuter). När Mary kom hem och ser resultatet så säger hon "Ohh Anders, you are so handy !!" Jag har sedan använt ordet Handy som ett nickname bl.a. på diverse forum och även i mitt firmanamn "Anders HANDYMAN".   ICQ/af

Nu tillbaka till den damen jag har vid sidan av just nu, Ele  ICQ/ag
Vart var vi i historien, bottenplattan klarade vi ju av i rask takt igår och har inte ork att leta upp massa fler rostfoton på den. Har man bytt två golvhalvor och lite på Napoleonhatten så är ju det i stort sett allt, det gäller bara att vara noga som ni vet och att göra jobbet bra både före och efter  ICQ/ad
Då får vi väl gå på karossen istället, tyvärr hittade jag inte så mycket rostlagningsfoton på den så jag får väl förklara i ord och kanske något skymtar på kommande foton, vi får se. Hursomhelst, när jag kollade på hårddisken hittade jag istället lite torrkörningsbilder, det är ju alltid roligt (Micke du får säga till om du inte vill ha bild på dig här så tar jag bort den) att skoja lite när man tröttnat på rost.
http://i43.tinypic.com/2mnlj0y.jpghttp://i44.tinypic.com/2iqyfr7.jpg
Det var en aning trångt ibland i garaget hos MickeTH även om mycket av alla grejer inte kommit dit då  Default/yikes  Allt var tumult, huset var under renovering och mycket annat kom omkring liksom. Garaget användes samtidigt som lagerplats, uppställning av diverse saker, bildelar, byggmaterial, en beach buggy och massa andra grejer.
Nej nu skulle det ju handla om karossens rostlagning. Jag införskaffade två nya värmekanaler då de som en gång existerat...ja ni vet..det fanns inte mycket kvar. sidopåtarna bakom dörrarna byttes, den som går en bit upp och till skärminfästningen. Den främre nedre delen i hjulhusen bak på båda sidor tillbockades egen plåt, lite krångligt ställe att få till det på med krumbukter och vrår. De bakre plåtarna med stötfångarfästen inhandlades och svetsades dit, trodde att den ena sidan skulle gå att få till med lite egenbockad plåt men efter ett tag kom jag på andra tankar och dömde ut den också.
Mellanplåten bak var kass så den byttes ut mot en från en annan kaross som såg betydligt bättre ut i åtminstonde den delen, denna plåten kom att modifieras en aning för att få dit en låsning till en äldre motorlucka som jag kommit över.
Eftersom jag inte hittar rostlagningsbilderna så går vi nu vidare på det roliga.
http://i40.tinypic.com/35ibre1.jpg
Jaha vad var det nu då? Jo eftersom någon tidigare ägare rakat bort listerna på henne så glider jag lite vidare på det "cleana" utseendet. Allt försvann på instrumentpanelen, allt utom instrumentet. Ni som vet hur fatchicks ser ut inuti vet också att panelen är skumklädd och fylld i mitten med fula runda reglage, gummi/plastknappar och ett stereohål i icke DIN-storlek mitt i alltihopa. Så här kan det ju inte se ut i min värld så allt skulle bort, även handskfack och mittre ventilationsblås på rutan.
Michael fick stå för finliret den här gången med en plåt som han gjort en aning välvd. Som alla vet ska man ju inte försöka svetsa dit en slät plåt för då ser det bedrövligt ut (är ju bara amerikaner som gör så och bygger sedan upp rundheten med spackel).
Micke drog sig ett tag från att svetsa klart den men så en dag när han besegrat dåliga tankar så satt den där, och cleant blev det  ICQ/ag
På bilden sitter några punkter på plats, panelen gjordes i två delar en var sida om instrumentet. Man kan också se de nya värmekanalerna och en rostlagning i mitten fram (tror den rosten uppkommit pga dålig/trasig dränering ifrån ventilations-skiten i bagagehuven fram. Askoppen försvann givetvis också, vem röker nu för tiden. Hittade också ett antal små små hål i rutramens underkant, men också lite andra små hål som svetsades igen med en bit kopparplåt som mothåll på baksidan. Svetsen fastnar inte i kopparplåten, tänk vad man kan lära sig :-)

På bilden nedan ser man ännu mer av vad som lagats. (Bilden är från när den stod hos lackeraren).
http://i42.tinypic.com/equx35.jpg
Ett par rejäla plåtar i hjulhusens bakkant. A-stolparnas nedersta dm och lite andra hål lagades, inget roligt precis, förän det är klart. Dessa lagningar fick samma behandling som bottenplattan, pisstunn rostskyddsfärg att ösa igenom svetsfogen... allt tätades sedan med kitt (se bilden).
Skärminfästningarna fram behövde lite översyn och lagning här och var. Under slipning/kapning/rostbekämpningsövningarna hittar man lite av varje under gammalt spackel, bland annat var den lite intryckt i sidan där skärmen ska sitta, detta rycktes ut och tappra försök gjordes för att rikta upp det till det bättre. Där satt även en tanklockslucka i vägen, bort med den säger min hjärna och så fick det bli. Man får väl finna en annan lösning på tankningen.

Nog för idag, nu ska jag vila och fortsätta med förkylningsbekämpning.
Förresten, alla dessa resorna i östeuropa var nog de bästa, yummy  ICQ/ag

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

18 Senaste redigerad av michaelth (2012-03-28 23:20:39)

Tja på "min" torrkörnings bild.. tagen i trötthetens tecken ..dvs den högra av dom 2 så simulerar jag hur bilen beter sig i hög hastighet. Default/yikes . eller om det e så enkelt.. vi har hållt på i 3 kvällar med lika många versioner stolsskene adaptrar.. och nu "sitter" ena stolen på plats och det måste ju givetvis provas!! det e så typiskt.. när det är färdigt ser det så rätt ut, och man undrar varför tog det sådan tid, detta e ju så det skall vara... vart mycket justeringar på höjd. inte för högt och inte för lågt så det skaver i "trösklarna"+ benplats bak osv.. sen e det inte mycket plats mellan stolarna och handbroms /växelspak eller ut till dörrsidorna.. en bubbla e inte speciellt bred.. så det gäller att flytta fram och åter med kännsla. ibland frågar folk efter passande stolar till tex en bubbla och tror kanske det finns några som man med hjälp av en 13 nyckel bara kan skruva i... Default/hmm .. det e inte mycket som bara passar rakt ien smal bil, utan det blir mycket kompromisser här och där..
Detta är då vid en sen timme på kvällen typ halv 12, efter att vi jobbar heltid på dagen + kvälls skift i garaget.. en kväll då min fru jobbar sent.... ICQ/ad vi fick lägga upp mek"Mayhem"(köttaövningar)http://en.wikipedia.org/wiki/Mayhem_(crime) till kvällar då min fru var sas ostörbar..=på jobbet och inte i sängen på andra sidan garageväggen..
Jag brukar ta det lungt en stund efter svets övningar, för att försäkra mig om att det inte brinner någonstans.. då kan det bli lite avslappnat.. ICQ/ae
instrument brädan... tja den plåten satte jag dit en em. innan Anders kom för kvälls skiftet. var helt klart lite nervös att det skulle bli skit..hade inte en krymp o sträck då annars hade det varit mycket lättare..
liksom det gamla tank locket i h fram sida.. det la vi oxå igen.. e alltid lite gambling när man svetsar i mer eller mindre plana kaross sidor..
e ju inte bilplåtslagare.. bara orädd amatör ICQ/ae
efter mycket bankande och svets/slip blev det om jag får säga det skitbra!!
Anders gjorde mycket "ekonomiplåtar" själv ,bankade bockade och byste till, som sen jag till stor del svetsade fast.. Jag har ju bara en mig svets så vi fick dela upp jobbet..
ja ja.. hur som roligt att se hur det blev.. men tror inte att bilen förblir exakt så här utan den kommer nog att "utvecklas" lite pö om pö beroende på humör tid och möjlighet.. och det e helt rätt tycker jag..
förresten här en bild på rakad dropplist
http://forumbilder.se/images/0992012120316b90d.jpg
kaross sidan blir snyggare i mina ögon då man ser mer av formerna.. mao less is moore..
en tanke som Anders fick då dropplisten delvis var uppjäst av rost.. inte helt lätt att svetsa ihop då det finns tätskum bakom .. men Anders fixa det.. en annan kaross skarv som Anders trollade bort är den framför dörrarna. dvs i a stolpen..
http://forumbilder.se/images/66920121206303318.jpg
vilket inte var helt lätt då det e 3 plåtar som möts i en inte helt rak anslutning ICQ/ad .. det tog lång tid för Anders att svetsa ihop dom 2 stolparna..många punkter blev det med kopparbiten bakom delvis..
detta lägger ju oxå högre krav på att dörrarna verkligen ligger rätt, då sådant nu skulle synas.
en annan del av jobbet som gjordes var att alla tagglister och fästen för det gammla innertaket/stolp beklädnad togs bort svetsades och spacklades..
oräkneliga timmar slipjobb gjorde Anders.. medans jag gjorde annat ICQ/ad
men så blev det cleent oxå.. blir onekligen fräscht med lackerade ytor.. ICQ/ag
http://forumbilder.se/images/4a920121213082634.jpg
http://forumbilder.se/images/56920121213586286.jpg

Hepp / Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Som sagt en härlig vagn,kul att få lite bakgrund av er...det syns verkligen att ni tänkt igenom de modifieringar ni gjort men
sådant gör man för sin egen skull inte för andras och går inte att värdera i pengar..jag uppskattar dem verkligen och tycker
denna bil är bland det bättre jag sett på länge..skall jag vara ärlig är nog inte färgen den jag själv hade valt,men tycker ändå att combon är väldigt smakfull..Bra jobbat grabbar! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

20 Senaste redigerad av michaelth (2012-03-29 11:02:21)

Nu är ju detta Anders projekt.. Jag e bara svets/mental hjälp.. Sas vid sidan om..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

Jo,jag förstår det..men iallafall... ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

22

Dit halve danske er ligeså godt/ dårligt som mit halve svenske,  haha Default/lol

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

23

Men jeg forstår det...   ICQ/ab

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

24

hamsedk skrev:

Men jeg forstår det...   ICQ/ab

Svenskan eller Danskan?  Default/lol

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

25

Båda ICQ/ab

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)