Hans-Örjan skrev:Handy skrev:
Visst låter en VW-motor härligt i natten 
En VW-motor låter härligt 7/24
Kalasfin bil du har byggt, Handy!! Du gör skäl för ditt namn!
På tal om det, alltså inte VW-ljudet, nej jag menar mitt namn. Jag tänkte förklara hur det uppkom om det är någon som undrar.
Det är ju så att jag tycker mycket om att resa och jag har varit lite här och var i världen, mestadels i Europa men även i Afrika och Florida usa. Det var just på det sistnämnda stället det hände, hehe. Jag hade en gång förut en flickvän i Orlando Florida och när jag var på besök i hennes hus så kunde jag ju inte saga nej till att ge henne ett handtag med lite mansgöra. Det var en ny lamparmatur till ett av badrummen som aldrig blivit uppmonterad så den passade jag på att montera dit och koppla in en dag (det tog 10 minuter). När Mary kom hem och ser resultatet så säger hon "Ohh Anders, you are so handy !!" Jag har sedan använt ordet Handy som ett nickname bl.a. på diverse forum och även i mitt firmanamn "Anders HANDYMAN".
Nu tillbaka till den damen jag har vid sidan av just nu, Ele
Vart var vi i historien, bottenplattan klarade vi ju av i rask takt igår och har inte ork att leta upp massa fler rostfoton på den. Har man bytt två golvhalvor och lite på Napoleonhatten så är ju det i stort sett allt, det gäller bara att vara noga som ni vet och att göra jobbet bra både före och efter
Då får vi väl gå på karossen istället, tyvärr hittade jag inte så mycket rostlagningsfoton på den så jag får väl förklara i ord och kanske något skymtar på kommande foton, vi får se. Hursomhelst, när jag kollade på hårddisken hittade jag istället lite torrkörningsbilder, det är ju alltid roligt (Micke du får säga till om du inte vill ha bild på dig här så tar jag bort den) att skoja lite när man tröttnat på rost.

Det var en aning trångt ibland i garaget hos MickeTH även om mycket av alla grejer inte kommit dit då
Allt var tumult, huset var under renovering och mycket annat kom omkring liksom. Garaget användes samtidigt som lagerplats, uppställning av diverse saker, bildelar, byggmaterial, en beach buggy och massa andra grejer.
Nej nu skulle det ju handla om karossens rostlagning. Jag införskaffade två nya värmekanaler då de som en gång existerat...ja ni vet..det fanns inte mycket kvar. sidopåtarna bakom dörrarna byttes, den som går en bit upp och till skärminfästningen. Den främre nedre delen i hjulhusen bak på båda sidor tillbockades egen plåt, lite krångligt ställe att få till det på med krumbukter och vrår. De bakre plåtarna med stötfångarfästen inhandlades och svetsades dit, trodde att den ena sidan skulle gå att få till med lite egenbockad plåt men efter ett tag kom jag på andra tankar och dömde ut den också.
Mellanplåten bak var kass så den byttes ut mot en från en annan kaross som såg betydligt bättre ut i åtminstonde den delen, denna plåten kom att modifieras en aning för att få dit en låsning till en äldre motorlucka som jag kommit över.
Eftersom jag inte hittar rostlagningsbilderna så går vi nu vidare på det roliga.

Jaha vad var det nu då? Jo eftersom någon tidigare ägare rakat bort listerna på henne så glider jag lite vidare på det "cleana" utseendet. Allt försvann på instrumentpanelen, allt utom instrumentet. Ni som vet hur fatchicks ser ut inuti vet också att panelen är skumklädd och fylld i mitten med fula runda reglage, gummi/plastknappar och ett stereohål i icke DIN-storlek mitt i alltihopa. Så här kan det ju inte se ut i min värld så allt skulle bort, även handskfack och mittre ventilationsblås på rutan.
Michael fick stå för finliret den här gången med en plåt som han gjort en aning välvd. Som alla vet ska man ju inte försöka svetsa dit en slät plåt för då ser det bedrövligt ut (är ju bara amerikaner som gör så och bygger sedan upp rundheten med spackel).
Micke drog sig ett tag från att svetsa klart den men så en dag när han besegrat dåliga tankar så satt den där, och cleant blev det
På bilden sitter några punkter på plats, panelen gjordes i två delar en var sida om instrumentet. Man kan också se de nya värmekanalerna och en rostlagning i mitten fram (tror den rosten uppkommit pga dålig/trasig dränering ifrån ventilations-skiten i bagagehuven fram. Askoppen försvann givetvis också, vem röker nu för tiden. Hittade också ett antal små små hål i rutramens underkant, men också lite andra små hål som svetsades igen med en bit kopparplåt som mothåll på baksidan. Svetsen fastnar inte i kopparplåten, tänk vad man kan lära sig :-)
På bilden nedan ser man ännu mer av vad som lagats. (Bilden är från när den stod hos lackeraren).

Ett par rejäla plåtar i hjulhusens bakkant. A-stolparnas nedersta dm och lite andra hål lagades, inget roligt precis, förän det är klart. Dessa lagningar fick samma behandling som bottenplattan, pisstunn rostskyddsfärg att ösa igenom svetsfogen... allt tätades sedan med kitt (se bilden).
Skärminfästningarna fram behövde lite översyn och lagning här och var. Under slipning/kapning/rostbekämpningsövningarna hittar man lite av varje under gammalt spackel, bland annat var den lite intryckt i sidan där skärmen ska sitta, detta rycktes ut och tappra försök gjordes för att rikta upp det till det bättre. Där satt även en tanklockslucka i vägen, bort med den säger min hjärna och så fick det bli. Man får väl finna en annan lösning på tankningen.
Nog för idag, nu ska jag vila och fortsätta med förkylningsbekämpning.
Förresten, alla dessa resorna i östeuropa var nog de bästa, yummy 
(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand